Formula Startet 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2009 (redigert) I dag, mens jeg var på tur i mi Fjord 880 med en Volvo Penta 40b (158 hk), kom det plutselig en bankelyd fra motoren. Etter litt feilsøking kunne jeg slå fast at eksoslyden var endret og det kom endel røyk/uforbrent diesel (olje??). Bankelyden som er i motoren er vedvarende og følger naturlig nok turtallet på motoren. Det høres ut som at den er i den fremste delen av motoren. Er det noen på forumet som har opplevd noe liknende med tilsvarende motor? Tankene mine gikk til stempelfjærene på sylinder nr. 1. Men om disse brekker, vil det da bli en bankelyd? Motoren starter greit og virker som den skal, sett bort fra ulyd og røyk. Kvalifiserte råd mottas med takk! Redigert 15.Mai.2009 av Formula (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 Kanskje du finner noe info her. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=51458 Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Formula Svart 15.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 Takk for tråden du sendte linken tl! Jeg har fin-lest den og har nå forsøkt å løsne på ett og ett dieselrør til dysene for å se om lyden ble borte. Det ble den da jeg løsnet røret til dysa på sylinder nr. 1. Betyr det at toppen bør tas av i første omgang for å inspisere sylinderveggen? Det rare er at lyden (eller en veldig lik lyd) har kommet og gått et par ganger forrige sesong, men ble vekk etter bare noen sekunder. Toppen ble byttet i fjor, så den er ny. Da heller vel mistanken til stempel eller ringer? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 Synes dette høres ut som "dysebank". Har opplevet tilsvarende på annen motor. Lyden kom og gikk. Kunne slippe ned motoren på tomgang så lyden forsvant og kjøre en stund igjen før den kom plutselig tilbake. En dyse (injektor) hang i åpen stilling og gav alt for tidlig innsprøyting som resulterte i alt for tidlig tennig. Det hørtes ut omtrent som noen slo på motoren med en stor hammer. En ikke uvanlig feil på dieselmotor. Om dette er feilen, så er det relativt rimelig å fikse. Skru ut dysene og lever til kontroll/overhaling. Hos meg var dysen med feil mer sotet enn de øvrige. Håper det ikke er noe mer alvorlig. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
SRC31 Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 Ta ut dysa på sylinder 1 og sjekk eller bytt den, tipper den har "hengt" seg i åpen position. Ville ha sjekket dette før jeg tok av toppen! Sitér dette innlegget Link to post
Formula Svart 15.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 Det skal jeg forsøke. Jeg hadde alle dysene til overhaling hos Lomek (her i Skien) for et år siden, men det er selvsagt ingen garanti for at det fungerer i lang tid. Og lyden høres ut, som du beskriver, som om man slår på motoren med en hammer. Når dysa henger, kan det da hjelpe å slå litt forsiktig på den? Jepp, dysa blir demontert i morgen den dag! Men først må jeg få noen til å taue meg hjem. Jeg tør ikke kjøre med motoren i tilfelle det skulle vise seg å være noe mer alvorlig enn en dårlig dyse. Sitér dette innlegget Link to post
skjellvi Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 Du kan jo event bare bytte om på to dyser og se om lyden følger. Stor tro på dyseheng.. Dette kan høres meget brutalt og stygt ut Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 skal ikkje penta ryke da?!hehee Nei alvorlig..... flere eg kjenner som har penta har måttet ut med motoren pga stempelringer som brenner seg. Par motorer eg kjenner har måttet få nye foringer til syl. Sjekk kompresjon først du. Lykke til Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
mateco Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 Hmmm Dette er hva jeg har villet gjort: Nappet ut all brennstoffventilene og fått de kontrollert. PS! Kjenner ikke til akkurat 40b motoren, men hvis brennstoffventilene er montert i kobberhylser så bør du tappe av kjølevannet i toppen før du tar ut brennstoffventilene. På den måten forhindrer du at kjølevann renner ned i sylinderen hvis du skulle være uheldig å trekke med deg en kobberhylse når du napper ut brennstoffventilene. Deretter har jeg villet tatt av deksel til ventilspillet for å kontrollere klaringer samt selve bevegelsene i ventilspillet på hver sylinder. I og med at brennstoffventilene er ute vil motoren nå være relativ enkel å tørne. Med et skrujern nedi hullet for brennstoffventilen kan du tørne til stempelet er på topp i arbeidstakten slik at du får kontrollert ventilklaringene på den aktuelle sylinderen. PS! Når du tørner så sjekk at eksos/innsugs ventilene åpner (trykkes ned) med samme lengde på alle sylindrene. Avvik kan tyde på slitt eller rund kam. I så fall må kammen skiftes. Er du usikker på kompresjonen så kan du nå måle kompresjonen ved å sette et test-manometer mot hullet for brennstoffventilen og deretter tørne motoren med starteren. Du bør ha en hjelper til å kjøre starteren. Trykket skal være tilnærmet likt på alle sylindrene. Avvik kan skyldes brente ventiler eller stempel ringer i dårlig forfatning (fastbrente eller brukne) Ventilklaringer, brennstoffventilenes åpningstrykk og kompresjonstrykk finner du i verksted håndboka eller i motorens spesifikasjoner. Er du på godfot med den lokale VP pusher sjappa så får du sikkert lånt det du evt. Trenger av spesial verktøy og testmanometer. Lykke til!! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
SvartRøyk Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 Det er løse forkammer på disse motorene. Hvis termiske belastninger (les kjørt hardt før varmet opp) løsner forkammer(e) og lager bankelyder. Ny/overhalt topp er som regel løsningen for de fleste. Eneste svakhet på disse, hvis varmkjørt har du motor i mange mange år. Sitér dette innlegget Link to post
Formula Svart 16.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2009 Nyhet fra Paradisbukta: startet opp kald motor i dag bare for å høre motoren banke, men lyden er borte. Da fester jeg lit til teorien om at det er en dyse som henger! Tar dem ut i dag og leverer dem til nok en overhaling. Fikk gjort dette for ett år siden, men hadde endel problemer med toppen i fjor. Den var sprukket og måtte byttes. Så det kan jo muligens ha noe å gjøre med det. Det med løse forkammer som også har blitt nevnt, har jeg hørt om, men jeg ville ikke tro at det er noe som ville komme og gå. Heller ikke at det skjer med en topp som er ny og bare har gått 50 timer. Sitér dette innlegget Link to post
kipp36 Svart 16.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2009 Holder en knapp på dysebank jeg har selv opplevd det og det banker forferdelig.Ta en prat med lomek så finner du nok ut av det,han er jo norges eldste som driver med det(54 år`s erfaring). Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Eidsvollingen Svart 11.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2020 SvartRøyk skrev On 15.5.2009 at 23.22: Det er løse forkammer på disse motorene. Hvis termiske belastninger (les kjørt hardt før varmet opp) løsner forkammer(e) og lager bankelyder. Ny/overhalt topp er som regel løsningen for de fleste. Eneste svakhet på disse, hvis varmkjørt har du motor i mange mange år. Jeg lurer på hva som menes med løse forkammere? Har en 40B med veldig bankelyd. Den går ikke på sylinder 5 og om man drar den rundt med starter’n uten gasspådrag, altså at den ikke starter, syns jeg at det høres en «puff puff» lyd? Lyden kom plutselig ved oppstart etter at den hadde stått i 14 dager. Føre det, var alt normalt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.