pegunda Startet 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2009 Jeg har havgående seilbåt, og er visst en særing!? Når man snakker med folk i seilbåtmiljøet, og leser seilbåtblader, er det visst den store våte drømmen om et år i Karibien som teller. Eller jordomseiling for de tøffeste. Jeg har ikke slike drømmer jeg. Jeg drømmer om å seile ja, men like gjerne noen måneder i Norge, rundt England eller i Østersjøen. Det er blitt enkelt for de fleste å få seg en real "lærerferie", og jeg skal selv ha en slik i år. Seilasen vil i hovedsak dreie seg om Nord-Norge. Det er lite å lese i båtbladene om overvintring i Middelhavet, og langseiling der nede generelt. Jeg vet det er mange som holder til der, men de er anonyme. Hvordan er det med båtplassens medlemmer? Mange her som drømmer om langtur, gjerne i motorbåt? Mange som har gjort det? Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 Vi har heller ingen langturdrømmer. Har seilt i Karibien med en Katamaran. Men vi tok fly over. Synes den løsningen var helt grei. Drømmen min er å seile Sverige ned til Malmø, så over til Danmark. Bruke tid i Danmark og seile så nordover til Skagen. Krysse over til Norskekysten og vidre nordover til hjemmehavn. Ikke mer en det. Men må da bli fruen og meg da det er håndball og fotballomkjøringer til sesong. Ifjor hadde vi 2 uker på det lengste ombord. Nå skal vi ha 3 uker. WOW, ny opplevelse. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
knutza Svart 16.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2009 Dette høres spennede ut. Hvor i Nord Norge skal du legge turen? Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 16.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2009 Seilasen vil i hovedsak dreie seg om Nord-Norge. Hvordan er det med båtplassens medlemmer? Mange her som drømmer om langtur, gjerne i motorbåt? Mange som har gjort det? Vi planlegger tur til Lofoten i år, med avgang Bergen ca 20 juni. Med marsjfart på 20 knop er det ca 30 timers kjøring hver vei. Vi har 4-5 uker til disposisjon. Fint vær er bestilt, så det er bare å håpe at det slår til. Kanskje vi ser PB-vimpelen din der oppe? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 16.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2009 Jeg drømmer om å seile ja, men like gjerne noen måneder i Norge, rundt England eller i Østersjøen. Samme her. Har lyst til å ta fri noen måneder, og seile rundt i mer nordlige trakter. Gjerne Lofoten Sitér dette innlegget Link to post
John Kjell Svart 16.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2009 Vi planlegger tur til Lofoten i år, Glem ikke Helgelandskysten. Det blir sansynligvis fullt rundt Ylvingen i sommer siden mange ønsker å se hvordan det gikk med Kim i Himmelblå, men nord-Helgeland er like vakker. Klokkergården i Rødøy er kåret til Norges tredje beste marina. Bor selv litt lengere nord hvor det også er mange flotte steder, og ikke glem fiskeutstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 16.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2009 Klokkergården i Rødøy er kåret til Norges tredje beste marina. Bor selv litt lengere nord hvor det også er mange flotte steder, og ikke glem fiskeutstyr. Vi har notert rådet om å holde oss unna Ylvingen i år! For Vestlandet (Bergen - Stadt) er det laget brosjyre med kart og beskrivelse av båthavner på strekningen. Finnes det en tilsvarende brosjyre for Helgeland - Lofoten? Hvilke steder på Helgelandskysten er det vi bare MÅ innom (i tillegg til Klokkergården)? Sitér dette innlegget Link to post
John Kjell Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 For Vestlandet (Bergen - Stadt) er det laget brosjyre med kart og beskrivelse av båthavner på strekningen. Finnes det en tilsvarende brosjyre for Helgeland - Lofoten? Hvilke steder på Helgelandskysten er det vi bare MÅ innom (i tillegg til Klokkergården)? Det som er typisk for Helgeland er at strandlinjen ligger under vann. Derfor er det et grunt hav her med tusenvis av øyer. De største befolkningssentra ligger i bunnen av fjorder, Mo, Mosjøen, Glomfjord, mens langs kysten er det svært tynt befolket med unntak av Brønnøysund, Sandnessjøen og Meløy. Flere kommuner har navn etter de gamle kommunesentra på øyene; Lurøy, Rødøy, Meløy. Det som er sjarmerende er at du hele tiden kan gå innaskjærs og du finner mange små tettsteder på øyene. Foruten å besøke de små lokalsamfunnene, som alle er sjarmerende, vil vel noen av høydepunktene være: Holandsfjord som er Helgalands Geirangerfjord. Allerede fra leia ser du taket til Svartisen. Seiler du inn fjorden opplever du mer av den. Gå i land ved Svartisen gård, og spaser eller lei sykler opp til breen som kommer som med en mektig tunge ned fjellet. Ca 2,5 km gange fra flytebrygga til breen, men halvveis finner du Svartispaviljongen med nydelig utsikt over breen og med forfriskninger. Nr. 2 vil jeg anbefale Bolga. Du har kanskje hørt om hullet i Torghatten, men hullet i Bolgbøra er heller ikke å forakte. Flott utsikt på andre siden av fjellet. Som nr. 3 vil jeg anbefale fiske i Saltstraumen, men da er du strengt tatt kommet forbi Helgeland. Vil også anbefale å seile fra Holandsfjord til Halsa, derfra til Engavågen og videre til Ørnes i Meløy. En fantastiske rute, men hold tunga rett i munnen, det er smalt og urent farvann, men det er godt merket og ikke problematisk. Melder du deg inn i Redningsselskapet kystpatrulje får de med ei bok som beskriver alle havner langs hele kysten. Anbefales. Dessuten finner du en oversikt på Båtplassens havneforum: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=21786 Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
pegunda Svart 17.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 En betydelig del av min drøm er å ikke være bundet av planer og forhåndsdefinerte datoer i visse havner! Planen i år er like enkel som genial, retning nord i 6 uker og retning sør igjen i 2 uker. Selv med så god tid får man nok problemer med å sjekke ut alle "jordbærstedene" underveis. Men det går strake veien i ett strekk, og alene, til Ålesund sånn rundt St.hans. Der tar jeg ombord min sønn og en kompis for noen uker(??). Underveis blir det kanskje besøk av annen familie etter som det måtte passe. Men klare favorittområder er Helgelandkysten og Lofoten. For ikke å glemme de fantastiske strendene i Steigen!! Vi tar gjerne noen lange strekk innimellom, og blir gjerne lenge der det er ekstra bra. Været bestemmer nok en del, og må vi opp så klarer vi nok det. Men sover vi til over lunsj en dag, så klarer vi nok en liten eller ingen tur den dagen og. Bare jeg finner et ferskt brød innimellom, så blir nok jeg fornøyd. Mye vil bli bestemt av guttene (på16 år) underveis Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 Jeg pleier å ta såpas lang ferie for å kunne seile litt lengre enn oslo-svenskekysten-skagen. I fjor var vi på orkenøyene i april, mens den fire uker lange sommerferien endte opp i skottland og lock ness. Til sommeren blir det tur fra oslo til shetland, også via skagen og svenskekysten hjemover. Det blir nok en fin ferie...Er helt enig i at det er altfor lite slike reportasjer i norske båtblader. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 Hei Eg har segla til Nordnoreg fleire gangar. Sist brukte me 6-7 veker til Bodø. Budde der om vinteren og brukte 6-7 veker nedover til Bergen. Den typiske feilen mange som seglar frå Vestlandet eller lengre sørfrå er at dei på død og liv skal til Lofoten. Lofoten er oppskrytt, full av utanlandske buss, bubil og campingvognturistar og har få gode uthamner. Helgeland er vel så flott. Ask Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 Støttes fullt ut. Eller vil jeg anbefale Troms og Finnmark som eldorado for seilere som liker ro og fred. Her er det store områder og realtivt få båter. Det er mange som seiler nordover det ene året og legger båten sin i opplag i Tromsø. Og vender tilbake året etter for å seile den hjem igjen (vel, mange er en smule overdrivelse, men noen er det) Troms og Finnmark har en fantastisk kyst som flere burde få oppleve. Båtsentret i tromsø har en fin marina med mulighet for lagring på land, Sitér dette innlegget Link to post
pegunda Svart 22.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Og så har drømmen fått seg et lite skudd for baugen. Jeg har blitt syk, og må ta en operasjon. Håper å være på beina ganske raskt, men ferien må nok utsettes en del uansett. På den annen side kan den jo bli kraftig forlenget i andre enden!! Det fins alltid et lyspunkt. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Og så har drømmen fått seg et lite skudd for baugen. Jeg har blitt syk, og må ta en operasjon. Auda, det var leit å høre. Håper på rask bedring etter opr. Lykke til. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Capella Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 I år skal vi (kona og jeg) også nordover. Som mange andre mener også jeg at helgelandskysten er fantastisk. Lofoten er lofoten- flott der også, men i den verste turist-sesongen kan det være bedre å søke etter andre perler fra Rørvik og nordover. Med det samme en er kommet over Folla, er det som en kommer inn i en helt annen verden, ikke bare pga naturen-helgelendinger og nordlendinger er fantastiske og gjestfrie folk. Det blir alltid morro og uforglemmelige turer når vi besøker nord norge, enten vi reiser med bil eller båt. Båten er forhåpentlig klar til sjøsetting om en uke, da er vi klar for avgang uken etter. Capella. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.