Hasla 26 Startet 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2009 (redigert) hva er normalt på olje tempratur på innebygd motor ca ?Prøvde båten en tur i dag hadde runt 100 grader bruker 15/40 på min nye motor har jeg feil olje?Finnes det noen olje som mulig ikke blir så varm.Er vel kansje normalt dette?MvhBjørn Redigert 15.Mai.2009 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Hasla 26 Svart 16.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2009 Har sjekket opp litt er normalt med over 100 grader med motor i drift.Mvh meg selv Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
SeaRaymond Svart 16.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2009 Dette stemmer, på noen konkrete marinediesler for ykesflåten jeg var borti (cummins), mener jeg alarmgrensen der var satt på 120'C Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 16.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2009 ja, hvis du ser på vanlige instrumenter så går oljetempskalaen lenger enn vanntempskalen Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2009 100 grader skulle være ok. Selv innstallerte jeg oljetemp.måler, så lenge den virket, viste den i området 90 grader på marsjfart. Tidligere brukte jeg 15W- 40, deretter SAE 30. Disse oljene fortalte motoren med sin raklelyd var i tynneste laget. Nå har jeg gått over til 20W- 50, og GM'en rapporterer et bedre liv. Til og med Admialen merket forskjell i lydbildet. Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 16.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2009 (redigert) Hei Hulda ble det lavere temp når du byttet olje?Jeg for nesten 120 når jeg kjører i mars fart over tid syntes dette virker høyt,men alarmen jeg har sier ingen ting.Dette her er ny motor med olje kjøler.Bruker 15/40 MvhBjørm Redigert 16.Mai.2009 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Hulda Svart 16.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2009 Jeg vet ikke om den ble lavere, måleren tok kvelden lenge for jeg skiftet. Men i prinsippet skal den ikke bli særlig lavere. Jeg tror friksjonsvarme er en relativ beskjeden komponent når det gjelder oljetemperaturen. Når du måler 120 grader, så vil jeg tro dette er i overkant av hva man skal ha. Du bør sjekke dette med motorleverandøren. Så vidt jeg husker, begynner vanlig smøreolje å dekomponere (oksidere) ved 120 grader. Vanlig motorolje tar kanskje noe høyere temperatur. Men som sagt, det beste du kan gjøre er å sjekke med motorleverandøren/instruksjonsboken. Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 16.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2009 For skjekke dette ellers så er motor 80 grader på kjølevannet takker for raskt svar heia Norge he he Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.