alidal Startet 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2009 (redigert) Skiftet olje på drevet i dag (Bravo II X fra 2003) Fant litt mer metallspon i magnet på avtapping og lufte skrue på drevet en det som jeg har registrert tidligere. Ser det unormalt mye ut for dere som har gjort samme operasjonen? Når båten ble tatt opp for noen dager siden var den ene trimsylinderen løs. Det viste seg da at mutter var tæret helt bort som det fremgår av bilde er det lite igjen av resten også. Det ser ut til å være messingmuttere. Var hos Mercuiserforhanlder og kjøpte nye, og da fikk jeg vite at de nye var syrefaste. Hvis noen har lignende drev er det kanskje en ide å sjekke disse mutterene. Mutterene kostet forøvrig 100 kr. pr. stk! Redigert 15.Mai.2009 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 16.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2009 ser ut på spon som er vært varmt i toppen av drevet som det alltid blir på bravo 3 hvis man ikke har drevdusj, hiv på dusj og putt på www.qmi.no teflon behandling og se hvor lenge det holder. hvis ikke får du ringe meg, så kan jeg fikse deal på nytt drev senere. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 16.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2009 ser ut på spon som er vært varmt i toppen av drevet som det alltid blir på bravo 3 hvis man ikke har drevdusj, Dette er Bravo II X. Har vel ikke vært problem med varmgang i de? Har holdt hånda på toppen av drevet under full belastning uten å kjenne noe varme av betydning........... Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 16.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2009 Hei, Har selv bravo 3X fra 2002 og har aldri hatt spon på magneten på avtappingspluggen, drevet har gått ca 250 timer. Tæring på mutterene har jeg derimot hatt, ser ut som det er dårlig kvalitet på disse. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Ben Sin Svart 16.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2009 (redigert) Tæring på mutterne er obligatorisk. Erstatningsdel er syrefast. Å betale hundre spenn for en mutter er galemattis. Ikke alle jernvarer som har syrefaste tommemuttere som lagervare, men for eksempel Zakariassen jernvare i Oslobyen har dette. Synes du hadde mye spon på den tappepluggen. Har aldri vært i nærheten av det der. Må være noe muffens med drevet ditt. Redigert 16.Mai.2009 av Østkyst Hustler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 17.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Å betale hundre spenn for en mutter er galemattis. Ja det er det, men når man har båten på slipp og skal ut så fort som mulig gjør man jo slikt. Betalte forøvrig kun 70 pr stk. Noen som vet hva dimensjon det er på de mutterne? Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Drevet mitt er produsert i 2006 eller 2007 (Kjøpt i 2007). Er det syrefaste muttrer på dette, eller har fabrikken fortsatt med messingmuttre? Sitér dette innlegget Link to post
skipsbygger Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Hei Har du kjørt mye med høy båtvekt, i sist sesong? dette kan medføre noemeir spon enn normalt. Har prøvd drevdurjs med vekslende resultat.. mest egnet på tunge fly bridge båter over 30 fot med brao 2. Å bruke litt tid på å rive båten opp i planings fart sparer drevet mye i forhånd til å legge flate hendler fra start..... Sitér dette innlegget industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15 Link to post
alidal Svart 17.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Har ikke kjørt med høyere båtvekt enn tidligere. Bruker alltid god tid å få båten opp i plan. Skal sjekke hvordan det ser ut etter årets sesong. Fikk ingen info hos forhandler når det var slutt på å bruke messing. Regner med at de andre mutterne som holder drevet også er av messing da? Disse hadde forøvrig ingen tegne til tæring. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Jeg skulle ha tak i slike muttere for 3 år siden. Manglet noen. Det lokale Mercruiser verkstedet hadde ikke de inne for øyeblikket men jeg tok meg noen runder på parkerings/mekkeplassen til verkstedet og fant de to mutterene jeg trengte Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 18.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Ingen som vet dimensjonen på disse mutterne? Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 23.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 Har funnet ut at mutterne er 7/16 UNF (20 gjenger pr. tomme), men hvem selger disse utenom Mercuiserforhamdler? Har sett i mange skruekataloger uten å finne noe. Klarer å finne i vanlig stål, men ikke syrefast! Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 23.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 Som sagt jaktet jeg på disse skruene i diverse spesialforetninger. Tror du like best kan bestille de fra uniten eller hos den lokale mercruiser pusheren... Sitér dette innlegget Link to post
ford4fun Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 men hvem selger disse utenom Mercuiserforhamdler? Har sett i mange skruekataloger uten å finne noe. Klarer å finne i vanlig stål, men ikke syrefast! Hva med Würth da? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 Er disse mutterene like på bravo og alpha drev? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.