Windy37GM Startet 16.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 16.Mai.2009 Heisann Svigerfar har en Tresfjord 28 som ble målt til 8 knop da han kjøpte båten. 1 uke etter ble båten hentet og båten har aldri gjort mer enn 5-6 etter det. Så hadde han motorhavari (Perkins 4108 som skar seg 2 ganger på 10 driftsstimer) og byttet til en 51 HK Yanmar. Er det noen som har maken båt og kan si oss hva som burde stå på båten? Propellen som står der nå er merket D17P11R (er det 17" med 11 i stigning?) og vi lurer på om det er optimalt. Sigerfar har forsøkt å sende mail til Sleipner, men de svarer ikke... Enda ihvertfal :-) mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Gullfisk Svart 16.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2009 Spørs jo på utveksling og maks turtall på den nye motoren det da. Hvis du har samme gear og omtrent samme toppturtall(forutsatt at den gamle nådde dette), kan du teste med den du har. Vil jeg tippe at den nye tåler en tomme stigning til. Er det mye forskjell, bør det nok beregnes. Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 16.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2009 Jeg har kommet over en kalkulator du kanskje kan bruke, hvis du ikke får noen tilbakemelding fra forhandlere.. http://www.castlemarine.co.uk/pitch.htm Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 16.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2009 Hei Her finner du vår tidligere synsing om propell på Tresfjord 28. Raskt oppsummert, orginalpropellen er antakelig 17X13 eller 18X13 med 2,5:1 utveksling på giret. Båten trådstarter beskriver har antakelig 1,8:1 utveksling, da er antakelig 17X10 eller 17X11 riktig propell, muligens er også denne kombinasjonen levert fra fabrikk. Alt det nevnte under forutsetning av orginal motor, Perkins 4.108. Men, alt dette er egentlig irellevant. Propellstørrelse må beregnes på nytt ut fra den motor og det gir (utveksling) som nå er montert. Info om maks turtall og utveksling kan kanskje gjøre det mulig for dette ærede kolegium å komme med en mer eller mindre kvalifisert gjetning, men det kan uansett aldri erstatte en profesjonell beregning. Mvh Emil Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.