Jump to content

Max rpm volvo md17

Nybåt

Recommended Posts

Har en eldre Nidelv 24 med en volvo MD17 (mener det er det den heter ihvertfall). Forrige eier mente jeg ikke burde kjøre motoren over 1700 rpm og at han aldri selv hadde vært over 18....

Ligger det noe i dette eller er det bare tull? Har jo testet ut dette og båten går fint med mye høyere turtall, selv om en merker et åpenbart stopp punkt rundt 22.

hva er egentlig riktig her, sliter jeg ut motoren med litt mere gass?????

Broren min har en risør 27 med md17,han er aldrig over 1500.Men folk er forskjellige,har du prøvd og ta kontakt med et verksted og høre hva de anbefaller som maks marsjfart????de er jo ikke akkurat nye lenger disse maskinene.Selv har jeg en bmc,og i boka står det maks rpm over lengre tid til 3600!!!Ble sterkt frarådet dette av verksted...

Vet ikke om det er noe spesiellt med akkurat disse motorene, men først å fremt bør du sjekke om du oppnår maksturtall ihht instruksjonsboken ved fullt pådrag, gjør du dette har du iallefall riktig propell og motoren jobber under de forhold den er ment for, på en annen side er vanlig regel (finnes helt sikkert unntak) at en anbefaler maks marsjturtall minst 10% under maksturtall, hvis motoren din skal då med 2200 som maks, men ikke bør kjøres mer en 1500 finner jeg svært rart, men som sagt kan jo være noe med denne modellen som er spesiellt.

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Har en eldre Nidelv 24 med en volvo MD17 (mener det er det den heter ihvertfall). Forrige eier mente jeg ikke burde kjøre motoren over 1700 rpm og at han aldri selv hadde vært over 18....

Ligger det noe i dette eller er det bare tull? Har jo testet ut dette og båten går fint med mye høyere turtall, selv om en merker et åpenbart stopp punkt rundt 22.

hva er egentlig riktig her, sliter jeg ut motoren med litt mere gass?????

Hei!det kommer ann på hvilken modell du har av md 17 serien.Har du md 17c oppnår du 35hk ved 2500 rpm som er max.Har du md 17d oppnår du 36hk

ved 3000 rpm som max.Har du md 17c modellen synes jeg ikke 2200 rpm er så hakkande galt.Men er det md 17d du har ville jeg ha undersøkt det

nermere.Md 17d er forøvrig en nyere utgave av md 17c.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...