Jump to content

motor Volvo penta AQ går varm

Jensi Haraldo

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en volvo Penta AQ151 146hk. Den stoppet i fjor når vi kjørte i høy fart. motoren gikk varm. Den er nå vært på service og skiftet en rekke deler. herunder impeller og de fleste andre deler til kjøleanlegget for en 10-12000 kr. Den starter og går fint, men etter 10-15min går den varm og begynner å ryke, og den gir ikke vann.

Noen tips?

Hvis du søker i tidligere innlegg vedr. ditt problem vil du få opp en masse tips... personlig har jeg ved et par anledninger på 31 motor (har glemt hva betegnelsen på drevet var)opplevd at slangen fra inntaket var delaminert.. Så helt normal ut fra utsiden, men etter å ha demontert den, var den nesten helt tett innvendig.....

men det er kanskje allerede sjekket....

Redigert av Gudrun (see edit history)

rester av tidligere defekt impell kan også gjerne ligge i ein kanal å tette, dette kan vere noe vansklig å finne ut å kan kreve ein del demontering

industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis

NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15

Hei!

Er usikker på hva du mener med "gir ikke vann". Et tips er å finne stedet hvor den slutter å gi vann.

Nå vet jeg ikke hva som er byttet på service. Det kan være flere ting som er feil ...

1. Tette grodde kjølekanaler i drevet

2. Suger falsk luft i overgang drev/bakplate. Dette skjer f.eks når båten er i plan. (som Gudrun var inne på)

3. Fremmedlegmer/tett kjølesystem

4. Selv om impelleren er ny. Hvordan er selve huset/pumpa? Impelleren liker ikke tørrkjøring

4. Tett varmeveksler

5. Dårlig sirkulasjonspumpe for kjøleveske (vannpumpe)

6. Dårlig tilstand på manifold. f.eks rusthull i veggen som skiller eksos fra sylinder 1,2 og 3,4

7. Håper ikke toppen din tok skade av varmgangen i fjor

Det vil sikkert komme flere forslag ...

God 17 mai

Mvh

Styrbert

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...