Jump to content

Oppussingsprosjekt - cinderella 14 fot


carmelita

Recommended Posts

Heihei!

Jeg har store planer om å pusse opp pappas gamle båt. Han har hatt den i 22 år, hvorav den har stått på land(!) de siste 10 årene. Da jeg overhode ikke har erfaring med sånt noe, hverken bil, båt, hus eller i det hele tatt, trenger jeg litt hjelp til hva jeg må gjøre. Det vil si, jeg får hjelp av pappa, og eventuelt en båtentusiast av en venn av pappa, men pappa har ikke helt troen på prosjektet. Det er visst for mye jobb. Derfor kunne det vært greit å få litt oppstartshjelp, så blir nok pappa med også når jeg ikke lenger "sikter i blinde".

 

Det er altså en cinderella 14 fot. Noe særlig mer vet vi ikke, da vi ikke har papierer på den. Pappa kjøpte den av en kompis i sin tid.

Foreløbig har vi flyttet den fra sin plass gjennom (minst) 18 år. Vi måtte få den over vannet for å få den av gårde, og det gikk bra. Den ble tauet over vannet, og ikke noe vann kom inn i båten. Litt bilder:

 

DSC_9162.jpg

Vakkert syn?

 

DSC_9164.jpg

Skjermen har knekt, men vi har fortsatt delene. Det er motoren som ligger i den svarte sekken, men den fuska fra før av, så den skal byttes ut.

 

DSC_91652.jpg

En sprekk. Nærmere bilde er lenger ned.

 

DSC_9173.jpg

Nevnte jeg at båten var skikkelig mosegrodd?

 

DSC_9337.jpg

Her står den fortsatt. Den er riktignok vasket, og ser ikke like shabby ut.

 

DSC_0040.jpg

Her er sprekken jeg snakket om. Det er den eneste sprekken jeg har funnet, så det tyder jo bra.

 

Som sagt er det ikke bare jeg som skal drive med den, selv om det er mitt prosjekt. Jeg skal bare få litt hjelp innimellom.

Jeg er innstilt på å få dette til, og gir ikke opp så lett. Er ikke redd for å ta i et tak.

 

Det jeg tenker må ordnes er:

Generell puss

Skjermen og vinduet

Sprekken

 

Lyst til å ordne:

Koble en ny motor til rattet og girspaken (eventuelt nytt ratt og girspak)

Kalesje

 

Tips og triks er veldig velkomne. Jeg planlegger å skrive litt etter hvert som vi kommer i gang, med medfølgende bilder.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk for en god velkomst, og en fin link.

 

Tenkte det kunne vært greit å legge ut litt bilder etter at den har blitt skylt - en ganske merkbar forskjell der.

 

DSC_0374.jpg

Oversiktsbilde. Hvor lurt er det egentlig at den står såpass skjevt? I mitt lille hode tenker jeg at det blir belastet feil steder, og dermed ikke er helt bra...?

 

DSC_0375.jpg

Lurer litt på om jeg kanskje skal fjerne benken, og sette inn en stol i stedet. Samt lage skap under dekk, sånn at man kan legge litt diverse redningsvester, bøyle, tau ++ der.

 

DSC_0381.jpg

Det er ikke direkte pent helt foran der. Skal jeg slipe det ned, eller skal jeg bare la det være, og heller male over til slutt? (det må jeg nok gjøre uansett da)

 

 

Så noen spørsmål (og medfølgene bilder):

 

Må dette:

DSC_0377.jpg

slipes ned, eller skal man heller "fylle" det? Og hva skal det eventuelt "fylles" med?

 

DSC_0376.jpg

Dette må vel slipes ned, men det er også, som dere ser, en sprekk der. Hva brukes for å tette sprekker?

 

DSC_0386.jpg

En sprekk til.

 

DSC_0380.jpg

Og hvordan i all videste verden kan dette løses? Altså, den lille biten som mangler. Tror egentlig det ikke er en bit som mangler, men at det bare har gått fra hverandre. På en annen side er det litt merkelig at det har blitt så stort mellomrom, og jeg klarte ikke dytte den ned igjen.

 

Så kan det se ut som alt sammen er slitt vekk et stykke her:

DSC_0388.jpg

Det er litt fuktig, og jeg er redd for at det kan utvikle seg mugg. Noen tips på lager?

Redigert av carmelita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må dette:

 

DSC_0376.jpg

Dette må vel slipes ned, men det er også, som dere ser, en sprekk der. Hva brukes for å tette sprekker?

Hvis du kommer til fra baksiden og får lagt på et lag med glassfiber eller to der, så ville jeg slipt utsiden etterpå. Ned til "hel ved" med gradering rundt kanten så du ikke får skarpe kanter. Så bygd opp igjen med glassfiber og polyester

 

DSC_0386.jpg

En sprekk til.

Denne er mer tricky. Tror også her at det bør slipes ned en liten "dal" langs sprekken, og så fylt den opp igjen.

 

DSC_0380.jpg

Og hvordan i all videste verden kan dette løses? Altså, den lille biten som mangler. Tror egentlig det ikke er en bit som mangler, men at det bare har gått fra hverandre. På en annen side er det litt merkelig at det har blitt så stort mellomrom, og jeg klarte ikke dytte den ned igjen.

 

Må nok ut med vinduet her for å se om dette er noe som har sprukket opp. Så på samme måte, bygge opp igjen innenfra etter å ha slipt ned overgangen. Kanskje legge på et lag på utsiden først for å holde dette godt på plass.

 

Så kan det se ut som alt sammen er slitt vekk et stykke her:

DSC_0388.jpg

Det er litt fuktig, og jeg er redd for at det kan utvikle seg mugg. Noen tips på lager?

 

Jeg synes det ser mer ut som om det ligger noe på utsiden av skroget her, men det kan hende at bildet lyver litt? Ville forsøkt å vaske/pusse først for å renske opp området og så tatt en ny vurdering.

 

OBS! Alt MÅ vaskes GRUNDIG med aceton før polyester påføres. Men dette var du sikkert klar over.

Link to post
Share on other sites

  • 9 år senere...

Hvordan gikk det med dette prosjektet? Meget interessant prosjekt for meg da vi sitter på en akkurat lik båt og holder på med oppussing av den. Var ikke i like shabby tilstand som den i dette innlegget... Oppløftende og motiverende for oss... ;-)

Synd jeg ikke fikk sett hvordan dette gikk videre... Meget nyttig med disse forum for slike som oss som er stort sett helt grønne i alt med båt og oppussing.

båten i garasjen.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...