andoyv Startet 16.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 16.Mai.2009 Har tenkt å kjøpe ekkolodd, hvor jeg ønsker å montere giveren inni båten (har alubåt med enkelt bunn og båten på båten henger). Har ikke noe batteri i båten og i utganspunktet ikke lyst til å styre med det heller...Finnes det noen ekkolodd som kan funke for meg ? og som helst drives av vanlige AA batterier eller lignende ? Skal brukes i Oslofjorden. Har sett at det finnes portable ekkolodd med sugekopp-feste for hekkesvinger. Synes det høres litt skummelt ut med tanke på at hele skiten skal falle av under kjøring... Har også kikket på dette ekkoloddet, FishEasy 245 DS, som høres veldig bra ut, men det kan vel ikke drives av AA batterier eller lignende, eller ? Tips og forklaringer mottas med takk ! Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 16.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2009 Kjøp et MC-batteri. Koster ikke all verden, og er liten og lett å ta med. Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Tintin Svart 16.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2009 Da jeg monterte ekkolodd i bustern fikk jeg mange råd i retning av å unngå innvendig svinger i båt av alu. Har hekksvinger og den er jeg kjempefornøyd med. Et mc-batteri er ikke store greiene å dra med seg. Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
dorry gutten Svart 16.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2009 vet humingbird har en slik pakke du er på leting etter..husker jeg las om dette da jeg kjøpte et selv....der er alt i en koffert som er til å ta med seg...pris er jeg usikker på men jeg vet at det ikke er store greierne....da alt er pakka sammen ser koferten ut som en kofert til en batteridrill... hær er en link foresten som kansje kan gjelpe deg litt på vei..prismessig synes jeg det var en litt stiv pris...så jeg hadde vell vurdert prisen ut i fra morroa for å si det slik.....hadde nok heller fått tak i et som er til fastmontering...og fått tak i et gammelt bilbatteri eller mc batteri som kan stå i båten og heller fått tak i en alu koffert å hatt alt utstyret i...da slipper du unna med en helt annen pris og et utsryr som du kan ta med deg da du er ferdig med å fiske en annen ting du skal heller tenke på er hvor dypt svingeren søker.... http://www.hocom.no/maritim-elektronikk/hu...e-ekkolodd.aspx http://www.hocom.no/maritim-elektronikk/garmin/ekkolodd.aspx Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 16.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2009 Jeg hadde et ekklodd montert på en 12ft Alufish. Svingeren skrudde jeg fast bak som på andre båter, og loddet var festet på den ene siden på bakerste tofta. Hadde bare et vanlig bilbatteri som sto baki. Er jo ikke noe pes med dette. Batteriet lemper man jo bare oppi når man setter ut båten. Funka fint for meg ihvertfall. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
andoyv Svart 17.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Takk for svar så langt. får vel bare "bite i det sure eplet" og kjøpe mc batteri og lader (da stiger vel totalregninga med en 400-500 kr. sikkert), men sånn er det vel bare da... Noen som vet om giveren til FishEasy 245 DS kan monteres inni båten ? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 (redigert) hva mener du at totalregninga stiger med 500 kr med å ha batteri i båten? det ekkoloddet du nevner sjøl der finnes både i batterivariant og vanlig ekstern 12 volt. batteriloddet er ca 400 koner dyrere. et 12v batteri på 7 Ah koster 180.- og lader får du til 99.- på biltema. så om noe prisforskjell så er det i favør det med separat batteri. det koster nå penger for 8 vanlige batterier og, ladbart eller ei. tvila på strømmen holder så lenge. ellers finnes det fleire batterilodd. ett kan sees på clasern til 2 laken f.eks. og ang sugekopp. om den løsner så reiser nå det ikkje så langt da .. blir nå bare hengende etter i ledninga.. men hvorfor ikkje bare skru fast svingeren da, eller lime sugekoppen om du ikkje vil ta hull. ledninga til loddet er en plugg bakpå du bare kan nappe ut om du vil ta med loddet utav båten og hjem. Redigert 17.Mai.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Humminbird PiranhaMAX 215x Portabel kan være et alternativ. Enkelt lodd og svinger festes med sugekopp. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
dorry gutten Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Takk for svar så langt. får vel bare "bite i det sure eplet" og kjøpe mc batteri og lader (da stiger vel totalregninga med en 400-500 kr. sikkert), men sånn er det vel bare da... Noen som vet om giveren til FishEasy 245 DS kan monteres inni båten ? jeg for min del stikker innom et verksted av en eller annen type og hører om jeg kan få et batteri da jeg ternger det for å ha i båten....pleier å låne et voltmeter for å sjekke voltstyrken på batteriet og er det over 12,5 volt på batteriet er det ikke nødvendigvis ødelakt...og mer enn bra nok til lensepumpe og ekkoloddet i båten....og da det er gåent for mitt bruk leverer jeg det bare tilbake på samme plassen og kansje får jeg enda et nytt batteri til som er ok til mitt bruk..... mener og huske det at et av dem batteriene jeg har i gammlebåten er et slikt batteri..og det har vart nå i tre sesonger...og sist jeg var i båten(båten står på land) så hørte jeg faktisk lensepompa starte ...he he.....da har jeg ikke ladet batteriet før sist høst....så ja dette er ikke dyrt i det hele tatt...faktisk helt gratis . Sitér dette innlegget Link to post
andoyv Svart 17.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Korsnes: Enig i at regnestykket blir helt ok om man får lader til 99,-. Trodde man måtte gi minst 300 for en ok lader jeg. Skal kjøpe meg et mc/fritidsbatteri, og en billig lader fra biltema...men fortsatt lurer jeg på om noen vet om FishEasy 245 DS kan monteres inni båten. Evt om noen har et tips om et tilsvarende ekkolodd som kan monteres med giver i bunn av båten (har ikke lyst på hekkegiver da båten skal settes ut/tas opp hver gang den skal bruks. Ser for meg at det fort skjer et uhell da...) Men mulig at sugekopp blir en grei løsning. Noen som har noe erfaring med hvordan slike sugekopp-lodd fungerer ? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Så lenge sugekoppen sitter fast fungerer løsningen greit, i hvertfall i litt lavere hastigheter, men den pleier å falle av et par ganger per tur. Kan selvsagt montere svingeren til FishEasy 245DS inni båten hvis du har massivt skrog, vil miste noe signal, men på moderate dyp vil det fungere greit. Kjøp deg et "alarmsentral" batteriene på 8-12Ah hos Biltema. Har brukt et lignende batteri på robåten i mange år. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 En grei montering, og en særdeles effektiv en, av svingeren til et portabelt lodd er å feste den i enden av en rørstump. Røret festes til speilen med tvinger. Sitér dette innlegget Link to post
EIN Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Har tenkt å kjøpe ekkolodd, hvor jeg ønsker å montere giveren inni båten (har alubåt ... Er båten av aluminium? Da tror jeg ikke du kan montere giveren inne i båten. Vil ikke skroget blokkere for ekkoloddsignalene da? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Hvorfor ikke montere en gjennomgående plastgiver? Da er du garantert signal, og ingenting faller av. Alternativ to er en hekkgiver til å skru fast. Fungerer greit det også, men kan vel lettere få seg en dunk når båten står på henger... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mulligan Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Vil ikke skroget blokkere for ekkoloddsignalene da? Glassfiber blokkerer mer. Sitér dette innlegget Link to post
andoyv Svart 18.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Båten er av aluminium (Linder 400 sportsmann) veldig usikker nå. Noen sier det funker med innvendig svinger og alu, mens andre ikke. Noen som har noe erfaring med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Biltema sine MC-batterier er sørgelig dårlige og har en lei tendens til plutselig å si takk for seg. Ville heller kjøpt et lite, ordinært bilbatteri. Det er ikke rare prisforskjellen målt opp mot irritasjonsfaktoren når batteriet plutselig sier takk for seg Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Mulligan Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Snu Lindern opp/ned. Sett en radio til P4 og sett den oppe i båten. Hører du noe? Gjør det samme med en glassfiberbåt. Hører du noe nå? Sett radioen ved siden av båten. Høres det bedre? Myter, myter, myter. Rør og tvinge er en perfekt montasje for en portabel installasjon. Bedre enn gjennomgående faktisk. Ta et rør som er så stort at tvinga passer ned i røret. Kapp røret så svingeren kommer en 40-50 cm. under motoren. Trer du en bit brannslange på røret blir det nesten ikkeno motstand i det heller. Sitér dette innlegget Link to post
dorry gutten Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 Snu Lindern opp/ned.Sett en radio til P4 og sett den oppe i båten. Hører du noe? Gjør det samme med en glassfiberbåt. Hører du noe nå? Sett radioen ved siden av båten. Høres det bedre? Myter, myter, myter. Rør og tvinge er en perfekt montasje for en portabel installasjon. Bedre enn gjennomgående faktisk. Ta et rør som er så stort at tvinga passer ned i røret. Kapp røret så svingeren kommer en 40-50 cm. under motoren. Trer du en bit brannslange på røret blir det nesten ikkeno motstand i det heller. før i tiden hadde jeg en båt laget av x-finer å der hadde jeg en innvendig svinger....men jeg limte den ikke fast .jeg la en bare nedi vannet som sammlet seg i kjølen av båten. saken med en svinger er at det ikke skal være luft bobbler mellom giveren og sjøen tror ikke det skal være noe forsjell om det er en båt av alu....hadde jo godt ann å prøve lissom Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.