Jump to content

Stereo ombord, må den være "marinisert"?

MartinN

Recommended Posts

Bare husk at en vanlig bilstereo ikke er to-polet.

Den tok jeg ikke....utdyp gjerne..

Det er fukt som ødelegger så om det er en tørr plass i båten spiller det vel ingen rolle ville jeg tro. Kan forresten anbefale sonys båthøytalere, tror de heter 1090 eller noe sånt.

Turen begynner når man legger fra brygga....

Har aldri hatt noe annet enn vanlige bilstereoer i noen av mine båter. I den forrige stod der en gammel, og da mener jeg virkelig gammel, bilstereo på flybridgen. Den skrantet nok en smule men virket selv om den så ut som om den hadde blitt druknet jevnlig.

Utendørs ville jeg nok ha satset på noe som er laget for å tåle vann men ellers er bil-typen helt grei.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Utdyping:

Når jeg tenker etter, det er bøttvis av år siden jeg sist installerte en radio, er de av natur to-polet. Det kommer ut en rød- og en sort ledning av boksen. Jordingen som skjer i aluminiumskassen er antennejord, og det er noe annet. Så vidt jeg husker..... Det jeg tenker på er at moderne spillere har en hjerne. Tidligere var denne rent mekanisk, nå er det hukommelse som trenger strøm. Således er det sikkert en åpen krets. Skulle jeg montert en slik sak, ville jeg lagt opp en egen krets der eksempelvis motoren ikke var del av kretsen. Dessuten ville jeg på en plastbåt eventuelt jordet antennejord til Dynaplate eller tilsvarende. Og, jeg hadde montert spilleren på en isolerende plate, ikke f.eks. aluminium- eller annet ledende materiale der resten av instrumentene er montert.

Hulda er alltid på vakt mot disse uforklarlige lekkasjestrømmene som ødelegger for folk.

går brillefint med bilstereo, både høgtalarar og spelarar. du får slike deksel til cd speleren, om du har den i "våte" omgivelser: F-MC_Marine_Cover.jpg

marine høgtalarar er i mine auge BullShit, med mindre dei blir utsatt for direkte sjøsprøyt, då kan du godt kjøpe det.

minuset med marine stereo er at utvalget er heller elendig, både på speler og høgtalerutvalget.

Boss selger ein marinesub med innebygd forsterkar. Den er då ganske dyr. Dersom forsterkarar eller sub ikkje kjem i direkte kontakt med vatn, skal det vera problemfritt.

Sjølv held eg på å montera eit bilanlegg med sub og to forsterarar under kalesja i båten. Eg kan ikkje sjå for meg at detta skal verta eit problem.

mitt dilemma er at jeg ikke har en eneste tør plass i hele båten..jeg kan altids vurdere å motere sterioen inni motorkassa men da kan jeg ikke bruke den under fart da vibrasjon fra motoren forstyrrer cd'n

blir nok til at jeg bygger alt i en kasse som jeg kan ta med på land å sette inn i bilen da jeg ikke er i båten

eller at jeg får tak i en billig skit som det ikke er så nøye med blir ødelakt eller ikke

dilemma nr to er at ting får ikke være i fred fra folk jeg ikke kjenner eller som er på tjve tokt....

Selve spilleren er i grunnen ett fett om den er "marinisert" eller ikke. Har hatt begge deler, og begge deler går "åt skogen" etter om lag to år uansett. Med mindre man kjøper en variant som man napper ut og tar med seg i land - så virker det som om at miljøet (fukt, salt osv) gjør at levetiden på spillerne er på om lag 2 år.

Høyttalere derimot, bør være beregnet på utebruk eller marinisert. Vanlige bilhøyttalere vil raskt vitre hen og dø i salt/fukt miljøet ombord i en båt. Sub KAN du bygge inn i ei vanntett kasse (plexiglass el likn. ) og den vil da ha noe lengre levetid...

Nemo saltat sobrius

blir nok til at jeg bygger alt i en kasse som jeg kan ta med på land

Hvorfor ikke bare ta med deg en bærbar radio/CD-spiller ombord ved behov? Så slipper du å bygge noe svære greier som uansett ikke gir særlig bedre lyd.....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Bruk egen MP3 spiller med egne ørepropper!

Lite og enkelt! :yesnod:

Kan blåse ut mellom øra uten å irritere nabobåten!! :lol:

Spill din favoritt musikk som bare du liker!! :cool:

Relativ billig investering, og holdbart, i forhold til mange bil-stereoer!!

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Har Alpine bilstereo. Funket fint i 7 sesonger - i år virker ingen av knappene på dekselet, men cden spiller og høyttalerne er helt ok.

Skal prøve å få renset kontaktene mellom frontdeksel og spiller. Dersom dette ikke hjelper, blir det nok ny spiller... Og da går jeg for en marinisert tror jeg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...