Jump to content

Vurdering av sjøgangen utenfor Hekkingen - Svigers på avveie

chrisrik

Recommended Posts

Hei!

Svigers er just nu i en Buster XL på yttersiden av Senja, med retning Tromsø. Passerer Øyfjorden nå og opplever ganske ubehagelig sjøgang. Driver med aktiv værmeldingstjeneste og kommer med "anbefalinger" fra stuen min i Bergen i trygge omgivelser.

Regner med flere er henvist til pcen, mens tven hyler "swølf points to Norwaay". Så hvis dere vil bidra med synspunkter, fortsett å les!

Yr - Hekkingen

Uansett, har vurdert været dit hen at bølger vil holde seg nogenlunde konstant, og kanskje øke utover morgenen. Derfor anbefalt dem å fortsette. Ser vinden løyer litt før den tar seg opp igjen, men antar de bølgene som nå er pisket opp, vil holde seg til vinden tar seg opp.

Retningen ser heller ikke ut til å gjøre noe hjelp for dem heller. Ba dem vurdere å holde Senja etter Hekkingen for å kunne søke nødhavn i Botnhavn om det skulle bli for ille.

Noen som er veldig uenig i mitt resonnement? Riktignok voldsomt vanskelig å vurdere her :-)

"Men kjære, bølgene er jo bare 1,4 meter her! Det er da ikke så ille!?"

Redigert av rikardo (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Hvor har de gått fra? Det bruker å være rimelig konstant, men verst utenfor gildberget (mellom mefjorden og øyfjorden). Så passerer de Baltsfjorden før de går innafor hekkinga? Fra her jeg sitter i Tromsø, virker det som været har løyet merkbart utover kvelden. Når det er sagt, ville jeg nok ikke startet på turen utenfor nordsenja i en Buster når været var som i dag :)

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Det hadde visst vært endel stamping gjennom Malangsfjorden før det ble veldig fint etter Rystraumen. Skal sørge for å ta meg en alvorsprat slik at de får en hjelpemotor ombord. Ikke bra å legge ut på slike turer, med kun èn motor og uten vhf... Havne i fjærsteinene på yttersia er noe man vil unngå. "Selv med en Buster som tåler så mye".. hehe

For ukjente er det akkurat nå om Hekkingen på NRK1

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...