Festina Lente IV Startet 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 17.Mai.2009 (redigert) http://lundebaat.no/default.asp?page=boat.asp&fid=1186 http://www.seilas.no/wip4/bildekarusell.epl?id=428784 http://www.seilmagasinet.no/id/32465.0 Pris i underkant av 2,8 mill. Er ikke det mye båt for pengene? Redigert 17.Mai.2009 av Festina Lente 3 (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Sun Flyer Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Jo, det er mye båt for pengene. Men tror man kommer opp i 3,5 før båten er velutstyrt. Spesielt pen seilbåt er det ikke med mindre man syns at volum=vakkert. Men i forhold til motorbåter er den jo kjempefin. Den burde kommet i en motorseiler-utgave for de norske ex-motorbåteierne. Designet innvendig er moteriktig men ikke nyskapende. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Kosmix Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Får jo en X-41 til den prisen Synes cocpiten virker veldig fin, men synes også at de fleste seilbåter i størrelse over noen-og-40-fot mister linjene sine. De kler ikke lenger bermudariggen. Synes Bavaria 38 og 40 er mye finere. Også 43, men siden den mangler vegg mellom akterlugarene (sånn jeg har oppfattet det, går ikke den flyttbare veggen helt til taket så det blir en åpning mellom lugarene) så liker jeg den ikke. Den har veeeeeeldig fin salong da! Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Enzo Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Synes den er stygg men det er mulig det blir et helt annet uttrykk når de får på den en annen farge slik at det ikke ser så rart ut med den stripen med vinduer på skrogsiden. Baljete look men det er jo utrolig mye volum for pengene , ligger en hanse 531 på finn.no nå og den er penere , når det blir over 50fot så må det enten være saxe eller wally look Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 ....når det blir over 50fot så må det enten være saxe eller wally look Skal si du plukket ytterpunktene der Enzo ! Jeg synes Bav Vision 44 er enorm in real life (rusler forbi en på vei til regatta hver onsdag..), så tror nok denne er overveldene diger ja. Tror ikke jeg kommer til å ønske meg noe så massivt kjempesvært noen gang - uavhengig av økonomi & sånn. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Seiljåtten Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Ikke imponert........ Før skulle båter ha treverk, og det skulle ikke være skarpe kanter man kunne skade seg på. Dessuten skulle man helst ha en stige bak som man kunne slå ut fra sjøen om man falt overbord. Så kom båter med store "vindusflater", skarpe hjørner, laminat (plastfilm som imiterer treverk), og elektriske badeplattformer........ Men hva ser dette ut som...... Denne båten har lite lys under dekk, mange skarpe kanter, en innredning som for meg ser ut som laminat......men det er jo ikke lett å si på slike bilder. Om så er tilfelle, og det er laminat, ja da er dette en nedtur....... Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Hei, Syns den er litt for stor, og litt for dyr, og så krever den litt større dybde en det er på de fineste uthavnene. Ellers er det jo en grei båt. Fin til å gå fra by til by for å vise seg frem i. Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Da var jeg litt kjapp i avtrekkeren med å mistenke Bavaria for å ha begynt med laminat i innredningen, på hjemmesiden til lundebaat står det "All innredning utført i lys, lakkert treverk" Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Dette ser lekkert ut over og under. Venter spent på hva som kommer på 40 tallet. Syntes nok 55 er vel stort for hjemmlige havner. Kunne srekke meg til en maks 45 muligens. Sitér dette innlegget Link to post
Rångepådl Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 (redigert) Jeg var å kikket i to Bavaria båter på båtmessen i Haugesund. Felles for de begga var at dørken knirket som i ei gammel sjørøverskute. Men bevares, det er fine båter utseendemessig... Redigert 18.Mai.2009 av Aurora Boralis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Må se den selv for å danne fullstednig bilde, men ut fra bildene Synes den var meget lekker, svært moderne i linjene både interør- og eksteriørmessig. Minner mye om f.eks. de største Hanse-båtene. Ser ut som en seilbåt, bra de ikke falt for frsitelsen til å lage en dekkshus- båt, selv om det kommer nok. Jollegarasje, den digre badeplatformen og den praktiske landgangen var ting jeg likte speielt godt. At en del bavaria-hatere her på forumet ikke likte den var vel helt som forventet . Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Skyttergravbeboerne har våknet etter 17. mai noterer jeg meg. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Det er en seilbåt. Fysj Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
arkmarin Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Jeg likte ikke båten. Jeg syns det er alt for dårlig plassutnyttelse. Hva skal man f.eks. med 3 WCer i en båt? Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Sun Flyer Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Minner mye om f.eks. de største Hanse-båtene. Og dermed kommer innvendingen om skarpe kanter i innredningen som er farlig når man seiler. En av grunnene til at vi ikke har Hanse. Ser ut som en seilbåt, bra de ikke falt for frsitelsen til å lage en dekkshus- båt, selv om det kommer nok. Har ikke du dekkshus-båt selv? I så store størrelser er det fullt mulig å få dekkshus til å bli pent. At en del bavaria-hatere her på forumet ikke likte den var vel helt som forventet . Så vidt jeg vet er det ingen bavaria-hatere på forumet. Men det er flere som har en sunn kritisk sans.. Jeg likte ikke båten. Jeg syns det er alt for dårlig plassutnyttelse. Hva skal man f.eks. med 3 WCer i en båt? Disse båtene er primært designet for charter. Der forventer markedet at man har eget toalett og dusj på "rommet". Generelt syns jeg det er noe snevert å "like" denne båten ukritisk hvis når man ikke har sjekket ut hva konkurrentene har å tilby. F.eks kommer jeanneau med et nytt flaggskip. Den virker jo bedre på alle områder.... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Krimart Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Jeg likte ikke båten. Jeg syns det er alt for dårlig plassutnyttelse. Hva skal man f.eks. med 3 WCer i en båt? Man må jo ha minst to, og helst en på hver halser nær nedgangen. Med en slik eierlugar ville jeg nok gjerne hatt et eget bad også ja. Og dermed kommer innvendingen om skarpe kanter i innredningen som er farlig når man seiler. Der kan jeg være enig. Samtidig var det meget bra med grab-rails under dekk. I så store størrelser er det fullt mulig å få dekkshus til å bli pent. Joda, helt enig i det. Synes DS serier med litt mer diskret dekkshus som f.eks. vision serien til Bavaria og dekkshusversjonene til Jeanneau er fine båter jeg, men fint at man diffrensierer seg. Kunne fort ha blitt dekkshus eller sentercocpit i denne størrelsen. Så vidt jeg vet er det ingen bavaria-hatere på forumet. Men det er flere som har en sunn kritisk sans.. Beklager, dårlig forsøk på litt vennskaplig trolling Som jeg har sagt tidligere; meget bra at folk har forskjellig smak. Dessutne hvis Bavaria hadde hatt monopol hadde ikke det vært bra heller... Generelt syns jeg det er noe snevert å "like" denne båten ukritisk hvis når man ikke har sjekket ut hva konkurrentene har å tilby. F.eks kommer jeanneau med et nytt flaggskip. Joda fin båt det. Når prisen er uvesentlig er det mange flott båter. En X65 f.eks? Men for de aller fleste spiller kronene en rolle, Bavaria'n (55) selges for 2,7 mill, Jeanneau'n (57) står priset til 4,5.... Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Jo, det er mye båt for pengene. Men tror man kommer opp i 3,5 før båten er velutstyrt. Hm, har ikke sjekket denne, men generelt er jo Bavaria'ene rimelg godt utstyrt i standardprisen. (De blir jo kritisert i for lite valgfrihet) http://www.sailboat.no/default.asp?page=bo...sp&fid=1188 Med forbehold for hvor mye blykjøl og skikkelige seil kommer på så har man man mye igjen til alt alt annet. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Det ser til og med ut som om ein kan kunne nå ein vinsj frå styreposisjonen.... Ask Sitér dette innlegget Link to post
fem@il Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Jeg likte ikke båten. Jeg syns det er alt for dårlig plassutnyttelse. Sånn umidelbart helt enig ,men har jo ikke studert den i virkeligheten,og det er nødvendig etter min mening for kvalifisert synsing. Kan ikke utfra bilder se noe nyskapende og inntressant med denne båten,og etter min oppfattning altfor mye "venteværelsepreg" eller "kantina på jobben preg" mvh femail Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Tilbakemeldingene på denne nye seilbåten er tilsvarende de Deep Blue har mottatt med endel negative uttalelser i forhold til de etablerte modellene fra verftet. Jeg har sansen for nyvinninger, og det er interessant at de har benyttet designere fra BMW, men første kikk på 46 deep blue på Lillestrøm i år ga ikke det helt store kicket. Så får vi se om disse modellene blir en suksess. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Bavaria'n (55) selges for 2,7 mill, Jeanneau'n (57) står priset til 4,5.... Ser den. Det er en relativt rimelig inngangsbillett til storbåtlivet. Tror likevel prislappen blir 3,5 før man har sjøsatt og utstyrt. Det er jo dyrt utstyr på en så stor båt. Kanskje den kan trekke kunder over fra motor til seil? Der er man jo vant til denne prisklassen. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Krimart Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Tror likevel prislappen blir 3,5 før man har sjøsatt og utstyrt. Det er jo dyrt utstyr på en så stor båt. Vel, det blir sikkert noe tillegg for utstyr på Jeanneau'en også. Skal man sanmmenligne pris må man selvsagt se på hva som standardprisen inluderer og hva man må spytte i mer for. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Skal man sammenligne pris må man selvsagt se på hva som standardprisen inluderer og hva man må spytte i mer for. Enig der. Men de som er i markedet for en fabrikkny båt mellom 50 og 60 fot; hva er de ute etter? Bavaria har vanligvis levert de samme løsninger på sin 50 foter som på sin 30 foter. Den har bare hatt mer av det samme. På jeanneau har de største modellene hatt mer interessante og påkostede løsninger som gjør at de føles mer eksklusive enn sine småsøsken. Ville følt meg litt snytt om jeg kjøpte en kjempestor båt hvis det eneste som var bedre enn på bav 30 var volumet. Sånt sett er det strategisk å begynne en fornyelsesprosess med den største modellen. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Krimart Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Bavaria har vanligvis levert de samme løsninger på sin 50 foter som på sin 30 foter. Den har bare hatt mer av det samme. Delvis uenig, delvis enig. Når det gjelder utstyr man må ha for større båt, slik som ankervinsj, autopilot direkte på roraksling etc. leveres selvsagt etter båtstørrelse. Når det gjelder innredningsmoduler, komfyr, dørhåndtak etc. så er jo bavariakonseptet slik at det skal være så standardisert som mulig, bla.a. fordi de monterer mange forskjellige modeller på den samme montasjelinjen og da øsnker man å minimerer variantene (BTW: gjennomløptstid i montasjen på ca 50 timer!). I tillegg gir det selvsagt andre fordeler å begrense antall artikler og moduler. Når det gjelder den aktuelle 55 foterne så ser jo den relativt anderledes ut, så der er det nok snakk om en egen linje for større båter? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Når det gjelder den aktuelle 55 foterne så ser jo den relativt anderledes ut, så der er det nok snakk om en egen linje for større båter? FØRSTE BÅT I NY SERIE. Patrick Shaughnessy i Farr Yacht Design røper i sin uttalelse om båten at Bavaria 55 Cruiser er toppmodellen i en ny «classic line». Derved skulle mistanken om at det tyske verftet med Bavaria 55 Cruiser er i ferd med å starte en omfattende fornyelsesprosess, være bekreftet. Det ser ut som hele serien skal fornyes. Evt så blir det en egen serie med båter i tillegg til cruiser-serien. Kanskje er de DS-båtene som forsvinner og blir erstattet av en "classic-line"? DS-båtene har jo ikke vært noen salgssuksess for bavaria. Kanskje pga at de ikke klarer å produsere dem rimelig nok. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.