sveinh04 Startet 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 17.Mai.2009 Hei. Jeg skulle gjerne fått ut en bolt som er brukket. Den har brukket inne i pulleren som skal stå i baugen, og skulle gjerne hatt den ut slik at jeg slapp unna å kjøpe ny puller til en 500-1000 kroner. Har noen et knep på lur? Sitér dette innlegget Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post
Dreamer Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Hei. Jeg skulle gjerne fått ut en bolt som er brukket. Har noen et knep på lur? Skruen bores ut. Hullet gjenges på nytt. Ferdig! Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Kanskje prøve med grisepikk først? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
sveinh04 Svart 17.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Høres enkelt ut. Kan jeg gjøre det enkelt selv eller må man ha diverse utstyr? Ser for meg noen stygge kuttskader her Sitér dette innlegget Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post
sveinh04 Svart 17.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Kanskje prøve med grisepikk først? Regner med dette er noe slags verktøy? Eller må jeg innom slakteren Sitér dette innlegget Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post
Hans-Petter Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 bruk søyleboremaskin Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Borr ett hull i bolten og finn ett torx bits å bank inn i hullet , bruk en liten skiftnøkkel til å vri bittset rundt. Mulig det kan lønne seg å varme pulerten litt først. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 (redigert) Regner med dette er noe slags verktøy? Eller må jeg innom slakteren Du slipper slakter Er dog IKKE noe vidunder verktøy , du må først borre et hull i den igjensittende bolten for så å skru inn "gris pikken", er venstre "gjenger" på den...tanken er at en da vil få ut bolten.... Problemet er at verktøyet kan ryke og da har en virkelig problemer.... verktøyet er som oftest laget av meget hardt stål som er nesten umulig å borre ut.... Finnes en annen type på makedet også, her borrer en også et hull men her slår en nedi en tapp ( kan ligne på et torx bit ) som har et bolthode en kan bruke til å skru ut bolten ...... er bedre en GPn men heller ikke noe vidunder verktøy. Er bedre å borre ut den igjensittende bolten for så å rense opp gjengene med en gjengetapp, eventuelt borre/gjenge opp til litt grovere gjenger . Har du tilgang til sveise apparat kan du sveise fast en mutter på den igjensittende bolten, du kan da i mange tilfelles kunne skru ut bolten... Kort skrevet : "Ny" bolt som er knekt, er UTEN korrosjon, IKKE i høy temp område.... gris pikk kan fungere Bolt som er knekt, har litt korrosjon.... på sveist mutter kan fungere, eventuelt bor ut bolt Bolt som er knekt, endel korrosjon, i høy temp område.... beste utvei er å borre ut og rense/gjenge på nytt. Arne Kjetil Redigert 17.Mai.2009 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
ThomasM Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 om bolten ikke sitter for langt inn men i plan med overflaten. Så kan det la seg gjøre å sveise fast en mutter i tuppen av bolten. Viktigste her da er å vente til bolten har kjølt seg ned igjen etter sveising. så den ikke kniper pga varmen lengere når du prøver å skru den ut. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Det der er virkelig 'verktøy from hell'. Har aldri klart å få ut en brukken bolt på den måten, i beste fall gir man opp før den knekker. Mulig det kan fungere med bolt av stor dimensjon (10mm+) som ikke sitter spes. fast. Men det gjør den jo, sannsynligvis sitter den noe for #£@!# fast, ellers hadde man ikke hatt problemet... I dette tilfelle regner jeg med at pullerten er i aluminium og er festet med en syrefast bolt nedenifra som går gjennom dekket? Og at bolten sitter i gjenger i pullerten i et hull som ikke er gjennomgående? Da ville jeg bitt i gresset og kjøpt en ny, å bore ut uten å ødelegge gjengene er svært vanskelig i et slikt tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Det kan være svært vanskelig å få ut knekte bolter, men det finnes noen triks som du kan prøve. Om bolten er knekt slik at det stikker ut en bit så bør du ikke begynne med boring. Prøve heller å varme opp godset (feks. i kokende vann). Spray med isspray på bolet og forsøk å skru den ut med en gripetang. Om bolten er knekt slik at det ikke stikker ut noen del så er det ingen bønn, da må det bores. Problemet er å få boret rett ned i bolten. Om du har tilgang til en søyleboremaskin med skrustikke så er dette det beste du kan bruke. Om du kjøper et sett med skruutrekker (grisepikk) så følger det ofte med en tabell som forteller hvordan tykkelse du skal bruke på boret. I alle tilfeller bør du bruke varme og isspray. Isspray får du kjøpt i de fleste sportsbutikker. Om du varmer godset og kjøler selve skruen så vil det hjelpe til å løsne bolten. Siste utvei er å bore ut hele bolten og gjenge opp på nytt. Grisepikker får du kjøpt i de fleste butikker som selger verktøy og bilrekvisita. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 bruk søyleboremaskin ja, hvis det skal borres i en syrefast skru som står i en aluminiums-puller tror jeg også det er eneste muligheten. Sitér dette innlegget Link to post
sveinh04 Svart 17.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 (redigert) Bolten er knekt slik at den ikke stikker særlig ut og den er rustet. Tror ikke det er aluminium pullerten er laget av. Må kanskje gå innom et sveiseverksted eller noe å høre, sikkert ikke dyrere enn å kjøpe diverse verktøy. Evt må jeg bite i det sure gresset eller noe sånt. ps. takk for gode tips!! Redigert 17.Mai.2009 av sveinh04 (see edit history) Sitér dette innlegget Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post
ok67 Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Grisepikk anbefales ikke, den sprenger ut bolten slik at den sitter ennå fastere. Selv har jeg hatt hell med å borre hull midt i bolten og slått inn en umbraco. Du får også kjøpt skrueutdragere som er formet som umbraco, men med spesielt skarpe kanter slik at de biter seg fast, ulempen med dem er at de er dyyyre. Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 (redigert) Ikke sjangs for å komme til med en liten baufil under pullern? Redigert: Typos... Redigert 17.Mai.2009 av Kosmix (see edit history) Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Halcyon Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Kan være et fordel med et bilde av problemet. Er litt enklere å gi svar da, kan jo hende det finnes andre løsninger enn å fjerne skruen.... Sitér dette innlegget Link to post
sveinh04 Svart 17.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Ikke sjangs for å komme til med en liten baufil under pullern? Redigert: Typos... Pulleren er løs den, problemet er at bolten står i og er knekt... Kan være et fordel med et bilde av problemet. Er litt enklere å gi svar da, kan jo hende det finnes andre løsninger enn å fjerne skruen.... Er på jobb så bildet må komme senere i dag.... Sitér dette innlegget Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post
prin435 Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Ikke bruk grisepikk, den har som skrevet i tidligere innlegg, lett for å knekke. Den er hard og umulig å bore ut. Den eneste fornuftige løsningen er å bore ut fra starten av. Vær nøye med å treffe mitten av skruen og bor rett. Sparer deg for mye arbeid om du er nøye. Begynn med et lite bor. F.eks. 3mm. Er skruen i rustfritt, må du være forsiktig så du ikke knekker boret. Smør godt og ofte når du borer. Om det er mye å gå på, kan du begynne med 4mm. Knekker ikke så lett. Øk størrelsen på boret i flere etapper. Når du nærmer deg hullets indre diameter ( Bunn på boltgjengene) kan det hende skruen løsner. Du klarer aldrig å bore helt rett. Når du er på hulets indre diameter ( bunnen på boltgjengene ) blir bolten egnentlig et rør som har en langsgående spalte da hullet er alltid er litt skjeft. Da kan du forsøke å løsne den, om den ikke allerede er løs. Dette krever bare et godt utvalg av bor, og kansje en gjegetapp, tolmodighet og nøyaktighet. Erfaringsmessig er Wise Grip tang ofte fin til å løsne runde muttere, brokne skruer etc. , men det krever at man får tak. Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Kurt Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Boring og bruk av grisepikk eller bits går veldig sjelden bra hvis skruen er vridd av fordi den sitter så fast at det ikke gikk å skru den ut. Beste løsningen da er å sveise fast mutter eller en stang fast i bolten. Når det sveises blir den avslitte bolten godt oppvarmet og det er det som ofte skal til for å få den til å løsne slik at den kan skrus ut. Ofte vil den være løs før sveisen er avkjølt. Noen ganger må man vente til det er kaldt. Det er lurt å bruke rustløser eller andre tynnflytende smøremidler på sprayboks. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Siden du har pullerten løs er problemet enklere å løse. Skruen stikker litt ut? Fil en plan flate på skruen og slå kjørnermerke i sentrum. Borr opp med liten borr føst og øk til større borr nesten opp mot diameteren inne i gjengene. Da kan du bruke GP'en eller slå ned en torx. Bruk mye rustløser. Det ordner seg! Og gratulerer med dagen! Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Hei Jeg skulle hjelpe en svoger en gang med å skifte en vannpumpe på en Audi. Det endte opp med flere brukne bolter i aluminium. Denne karen jobbet på Rolls Royse motorfabrikk og tok pumpen med seg ditt. Her ble boltene brent ut. Vet ikke hvordan dette ble utført men mener jeg fikk det forklart slik. Det ble brukt en kull stift på ett elektrisk sveise apparat. Fikk igjen delen uten å kunne se noen skade på delen. Noen som har hørt om denne metoden? Smaapala. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Siden pullerten er løs ville jeg varmet den forsiktig og hatt på litt rustoppløser et par ganger. En litt dyrere løsning er SHOCK SPRAY " den kjemiske nøkkel" den har enda ikke sviktet meg. http://www.relekta.no/Overflatebeh._og_beskyttelse-73.aspx Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
nimbuster Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 En venn av meg har akkurat samme problem. Rustfrie skruer/bolter som er skrudd i oppgjenget støpejern. Etter 10 år er dette bare nødt til å ruste/irre fast, og resultatet er knekte bolter. Jeg ser for meg at vi må "kjørne" eller lasge ut merke i senter av bolten, og bruke spesialbor meg lavborehastighet. Bruke først 3 mm bor deretter 5 mm. Mener boltene er 6 mm. Kanskje jeg kan få ut restene av boltene, uten å skade gjengne. Problemet her er at støpejernet er det svakeste leddet her. Sitér dette innlegget Link to post
Camor Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Et kjørnemerke midt i bolten. Har du en "Dremel" kan du bore først med 2 mm bor ellers bruker du 3 mm bor første gangen. Bor med ca. halv fart. Bruk rikelig med en god skjærolje (Rocol RTD er veldig bra til syrefast). Da klarer du deg med vanlige bor. Gå opp 1 mm på boret for hver gang når du nærmer deg gjengene (her vil vel det si fra starten av). Når du ser at du har "sleiket" gjengene på den ene siden (for du klarer aldri å sette kjørnemerket i midten) bruker du en gjengetapp (spisstapp) og renser forsiktig gjengene for restene av bolten. En pirkejobb men det går. Det er en fordel på småting å bruke en "Dremel" istedenfor en vinglete drill. Lykke til ! MVH Morten Sitér dette innlegget Link to post
sveinh04 Svart 17.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Hva med å skjære et spor med en tynn kappeskive. og så bruke en kaftig skrutrekker......? I morgen blir dagen da dette skal løses..... ps. Jeg vet forresten ikke om den sitter så hardt. Den har jo knekt pga belastningen på pullerten, og det virker som den har rustet seg svak på en måte. Sitér dette innlegget Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.