Jump to content

Hvordan få ut brekte bolter?

sveinh04

Recommended Posts

Bytt pullert. Med skikkelige skiver under og nye bolter.

Mistet selv en svekket pullert i bakelitt da silverpilen dro forbi.

(Gjengene hadde "spist" av bakelitten)

Byttet tvert alle pullere til skikkelige syrefaste, med plater og skiver under.

Den dagen du trenger feste til slep eller nødsituasjon er det greit å vite at dekket går før pulleren eller svekkede bolter ryker.

Mange som har eldre tærede aluminumspullere med syrefaste/galvbolter eller svekkede bakelittpullere.

Biltema har noen som ikke er så dyre, men hvordan kvaliteten er vet jeg ikke.

Men selvfølgelig finnes det proffutstyr til flere tusen også.

Denne du refererer til her har jeg investert i da en messing nippel for kjølingen brakk i hylsa! Fungerte dengang meget godt! Slå utrekker nedi hullet, tre på avtrekker mutter, og skru ut! En "grisepikk" ekspanderer borehullet ved bruk! Det unngår du med denne!

Når det gjelder rustfritt og syrefast så må man også ha egnede borer til såpass hardt materiale. Vanlige HS bor duger ikke!!

Da er vel spørsmålet om investering med utrekker-sett og ekstra harde borer svarer seg i forhold til en ny pullert!

Iallefall, lykke til !!! :flag:

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Felles for både grisepikker og disse fra Biltema som refereres til her er at man bruker korrekt dimensjon på bor i forhold til bolt tykkelse. Ved bruk av slike så bør man være forsiktig så de ikke knekker. En knekt utdrager er et kjempeproblem.

Det finnes sveiseelektroder på markedet som er beregnet på knekte bolter. Man sveiser på bolten og det dannes en "topp" som man kan bruke en egnet tang på. Varmen fra sveisingen gjør at bolten og godset vil få spenningsforskjeller og løsne lettere. Det krever en stødig hånd og en god trafo for å bruke dette. Jeg tror jeg kjøpte disse hos et firma som heter Relekta, men det er noen år siden så det er mullig jeg husker feil.

Her kommer bilde av roten til alt ondt......18052009013.jpg

Tenker at det er tre alternativer

1. Kjøpe spesialverktøy som nevnt tidligere. Ulempen er at det kanskje koster like mye som en ny puller. FOrdelen er at man da har verktøyet.

2. Gå innom et verksted og betale de et par hundringser for å gjøre det. De vet uansett om det er mulig.....

3. Kjøpe ny puller, noe som er enkelt men samtidig dyrt. Dessuten går det litt sport i dette nå.

Tror jeg går innom et verksted nå for å se om det er mulig........

Turen begynner når man legger fra brygga....

Husk at når du monterer denne på ny så benytter du litt elastisk lim/fugemasse i tillegg til boltene slik at du slipper den vanninntrengningen som har forårsaket korrosjonen som var der nå.

Vask overflatene med aceton før påføring.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hehe skal mye til at dette lar seg fikse med en grisepikk... hvis du har tilgang til en søylebormaskin eller en fresebenk er det en smal sak å fikse dette. bare borre ut hele bolten og gjenge opp med en dimensjon over det som var. Er du stø på hånda går det å bruke drillen, men er fort gjort at det drar seg en vei.

Trengs det egentlig noe silikon i mellom da?

Med mindre boltene går inn i et selv drenerende rom ønsker du vel ikke å få vann inn ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det er en del produsenter som slurver med bruk av elastisk lim ved monteringer mot skrog. Dette er flere årsaker til at det er en fordel med et slikt produkt. En ting er tetning, en annen er å skape en vibrasjonsdempende pakning mellom metall og gelcoat. Det er ikke slik at du MÅ bruke det, men det er en fordel. Er anleggsflatene helt slette vil det selvfølgelig være mindre behov enn om det er litt ruglete eventuelt ikke helt plant underlag.

Benytter du en MS-Polymer eller Polyurethan så vil du også få en belastning på kryssholtet som fordeles utover hele kontaktflaten og ikke bare der boltene sitter. Silikon har litt lav egenstyrke til å gjøre den store forskjellen her benyttet i en slik sammenheng.

Redigert av VannTro (see edit history)

• 3 uker senere...
Her kommer bilde av roten til alt ondt......18052009013.jpg

Leverte dritten til en lokal ekspert. Han sa han ikke kunne love noe, men dagen etter ringte han. Han hadde klart å få ut boltene uten å ødelegge orginalgjengene, ikke vet jeg hvordan men imponert ble jeg. Da jeg litt flåsete spurte om de `hang godt?`, fikk jeg bare motspørsmålet- ``og det spør du om?`` Nye bolter måtte jeg skaffe fra Zachariassen i Oslo, for de var withworth og ikke så vanlige lenger.

Moralen er at av og til er det greit å bruke folk som kan sakene sine, det er fort å ødelegge ting med jalla-mekking.

PS. fikk ikke tatt bilde etter ``inngrepet``, men flott blei det!!

Turen begynner når man legger fra brygga....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...