Jump to content

NB Ardea 34 med Yanmar 6LY3, høgt dieselforbruk?

aebi

Recommended Posts

Høgt forbruk NB Ardea 34?

Ser at dei fleste av innlegga om drivstoff-forbruk her på plassen er lite tufta på reell avlesing av nyare forbruksinstrument. Har sjølv ein Ardea 34 med 370 HK ombord, rett aksling. Har blitt litt skuffa over forbruk. Båten har no gått 140 timar, mykje i fornuftig "på sjøen"-fart, der forbruk ikkje er rare greia. MEN, skal vi ut av sjøen og opp i marsjfart til omlag 20 knop, vert forbruket nesten 50l/t. Har den nye motoren frå Yanmar, 6LY3 med instrument for digital avlesing/forbruk. Båten har vel omlag same spekk som Forbina 1000, der forbruk på marsj er oppgitt til 1,35l/mil. Kommentarar? hilsen frustrert.

Redigert av aebi (see edit history)

Fart/forbruk som produsentene oppgies er nok i mange tilfeller foretatt ved de mest ideele forhold...

Det skal en god del til for å oppnå de gode målingene.....men er ikke umulig...

Kikket på spec på båten din og ser at du har mye vekt ombord hvis du har fulle tanker... Her kan være en del å hente når du ikke trenger alt dette...du kan jo bunkre før du skal på langtur..

Hvis du har samme tankene som produsent oppgir har du 640 liter med diesel, 120 med septik....(ok ok ikke så ofte denne tanken er full da :lol: )

Tilslutt 380 liter med vann.... Dette blir tilsammen 1140 liter som utgjør ikke så langt unna det samme i vekt. Sikkert de som gidder å regne på egenvekt på det forskjellige, men jeg står over... heheheheh

Kan du redusere mengden på tankene til hva du trenger og litt å gå på tilfelle tilfelle vil nok både fart gå opp og forbruk gå ned....

:flag:

Skulle meine at det også kan ligge noe i propell på valg her (S-8?), men det begynner jo å dra seg til med mye hestere og stor båt her, så mye ned er nok vanskelig å komme. Få tatt ein kontroll på ladetrykk, med manometer, ikke på instrumentet da dette kan ligge inne med noe avik. Her kan eit diesel sluk ligge god gjemt.

Har også sterke formeininger om at svært mange skryter på seg eit for godt diselforbruk, folk snakker om forbruket på økonomi kjøring, selv om den fart og last er svært lite eller ikkje i bruk av båteiger.

Er det noen her som inrømmer at Viksund st crus 36 med aksling bruker 60 liter i timen på mars med ferielastet båt??

Forbruket med aksling er som kjent høyere, men også mye mer problem fritt. Kansje dette rettferdigjør ein stor del av forbruket alkevel.... :smiley:

industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis

NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15

Takk for respons dokke. Fint med ulike synspunkt på forbruk. Med finjustering i området 2700 omdr. ser eg at forbruket i dag (17.mai :yesnod:) har vore omlag 47 l/t med ei gps-fart på 21 mil. Det blir vel omlag 2.2l/mil. Og dette er akseptabelt. 2 personer ombord, 500 l diesel ombord og tomme tankar elles. Det som imidlertid får med til å lure på om alt er i orden, er det forbruket ulike informantar oppgir i dette fora. Td. Forbina som tidlegare omtalt. Då vert "ferske" båteigarar utrygge, og det er ikkje bra.

:flag: Noen båter er vel mer lettdrevet en andre, en halvplaner kan vel ikke dette sammenlignes med en planende båt, da det kreves mer effekt for oppnå samme fart i en halvplaner kontra planende båt, dette gjenspeiler seg blant annet i hekksjøen, men også i sjøegenskapene da selvfølgelig :wink: En 300 hk motor tar vel det den trenger for å utvikle en gitt effekt enten den står i en halvplaner der en oppnår 20 knop eller den står i en planende båt og oppnår 30 knop, men forbruk per distanse vil jo selvfølgelig bli lavest på den båten som oppnår høyest fart med samme effekt. :flag:

Bra sagt, SeaRaymond :yesnod: Nå har ikke jeg veldig stor erfaring større båter, men etter å ha lest en god del båttester, får en en del kunnskap. Men med en motor på 370 hk knyttet til aksel i en båt på sannsynligvis sju tonn, betyr det at den må yte en veldig høy prosentandel av effekten for å holde marsjfart, dette og fordi båten aldri kommer opp av vannet, den graver; dette betyr veldig høyt forbruk. Det blir feil å sammenlikne med motor med hekkaggregat for her flyter båten på vannet, mindre motstand, marsjfarteffekten blir betydelig lavere og det samme blir forbruket.

Aebi, selv om det kan være irriterende med manipulasjoner med eller løgner angående drivstofforbruk, tror jeg ikke du skal være veldig frustrert, forbruket du har er normalt, vær heller hinsides fornøyd med denne nydelige båten du faktisk er i besittelse av. :wink:

Forbruk og forbruk fru blom :smiley: Har målt min over 150nm sammenhengende i 30 knop.. Den har 2X216 hk og ca 7000 kg båt.. Helplaner med drev. forbruk 80 liter i timen eller ca 10 kroner minuttet om dere vil :lol: . Som blir 2,6L pr NM. Dette er oppunder maks marsj (32.33). Topp er 38- 40 og supper det unna ca 115 liter i timen.. i 22-25 har jeg ikke målt men sikkert endel snillere..

Koster og cruise litt ja :lol:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Då er 17.mai-flagg tatt ned, og det samme er mi deltaking i denne strengen, tusen takk alle saman for god respons, særleg til "27 knop" som kaller ei spade for ei spade. Og eg er som du meiner eg skal vere; særs nøgd med skuta, OG med NB på Herdla som alltid stiller opp og har tid til både utdjupande svar på spørsmål og å ordne på reklamasjonar.

Syns ikkje forbruket viket så ille. Hadde en Viksund 850 Combi, og der lå vi på 2,1 - 15-17 knop marjs med enn 222 hk Yanmar. En test av båter i denne størrelsen viste at både Viknes 880 og NB havnet på ca samme verdier. Mange har ment at de brukte ca 1,4-1,5 pr mil på disse båtene, men det er som det skrives under ideelle forhold og knapt nok det...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Jeg synes forbruket høres helt normalt ut. En dieselmotor gir 5-6 hester/liter/time. På maks bør du da dra ca 70 liter i timen. Våre 435 hestere drar ca 80 liter i timen på maks.

Et forbruk på ca 50 liter i timen tilsier at du bruker ca 250 hester. Høres helt normalt ut for en så stor halvplaner synes jeg.

Vi hadde en Windy 37 før med 2x260 hester. Der brukte hver motor ca 50 liter på maks. På marsj trakk hver motor ca 32 liter. Marsfart var ca 29 knop. Maks ca 37 knop - men det er et planende skrog.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...