Eyghtene24 Startet 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 17.Mai.2009 Det er tidligere diskutert her på forumet ulike måter å fjerne "båt" lukt. En av metodene er å bruke skåler med eddik og la dette stå slik at lukten forsvinner. Personlig synes jeg lukten av eddik ikke er god, men regner vel med at den forsvinner etter en tid. Hvilke erfaringer har dere som har brukt denne metoden? Blir "båt" lukten helt borte, og hvor lang tid tar det før eddiklukten forsvinner? Bjørnar Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Denne "båtlukten" er vel greiest å fjerne ved en skikkelig vask i kjølsvinet, få bort alt av diesel og olje rester så skal du se lukta blir borte Sitér dette innlegget . Link to post
BMP Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Edik fjerner ikke noe lukt den bare overdøver den. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Hulda sølte en masse diesel, alt ombord luktet pyton. I vinter har jeg hatt et par luktfjernere fra Biltema stående. Nå er alt meget bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Har du et artikkelnummer eller navn på den luktfjerneren fra Biltema? Gratulerer med dagen forresten! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tommy007 Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Jeg fikk diesellekkasje i min båt, 750 liter rant ut:-( Jeg fikk pumpet ut dieselen og vasket over med biofresh fra Proff Norge , all lukt forsvant også den som var i treverket http://www.proffnorge.no/proff/Skadesanering.html Sitér dette innlegget Link to post
eikeland Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Gamle toalettslanger gir lett lukt. Etter ca 10 år bør de nok byttes i de fleste båter. Gjorde det selv io vinter og lukt i båten ble som nye.. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Min septiktank var desverre full av flere års gammel septik som hadde frosset, og sprengt ut av tanken. Kan love det lille som hadde lekt ut luktet helt for j%?"!. Prøvde en del remedier uten resultat. Stanken var flere meter unna båten uansett Så kjøpte jeg noen luktfjernings "svamper" fra ISS Skadeservice. Samt et flytende luktfjerning og desinfiserende middel. Har desverre ikke navnet her nå. 3 svamper la jeg i motorrommet der septik tanken står. 1 under kalesjen. Og 1 inne i båten i 3 uker. Så sprayet på det flytende remediet i hele motorrommet (skal ikke tørkes av, kun fordampe bort.) Nå er all septikklukt borte, og igjen henger det en litt søtelig "sitron" duft. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Lars H. Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Edik fjerner ikke noe lukt den bare overdøver den. Jo, - men ikke kilden til lukten. Hadde selv diesellekkasje, og selv etter grundig vask slik at all diesel var borte, hang lukten igjen. Men etter en uke med eddik på noen skåler i motorrommet er lukten også borte. Fortsatt god 17. mai! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kjeles Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Jeg har sett noen tilfeller hvor båter fra 80-tallet med innenbordsmotor har hatt åpen oljeventilasjon. Dette gir kraftig oljelukt og selvfølgelig usunn oljedamp i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Har du et artikkelnummer eller navn på den luktfjerneren fra Biltema? Gratulerer med dagen forresten! Lars H. Gratulere med dagen! Biltema 36-682 kr. 39,90. Jeg har brukt to stykker i Hulda. Sitér dette innlegget Link to post
mor Amica Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Vi satte inn skåler med edikk den første vinteren vi hadde Amica, fordi vi syntes det luktet gammel båt ombord. Syntes edikklukta hang igjen hele sesongen etterpå og satte seg i tekstilene ombord. Vasking av alle skott og nede i kjølen, var det som fjernet båtlukta ombord. Det som skapte lukta var nok en blanding av olje diesel og mugg. De skottene som befinner seg under havnivå bør vaskes hvert år, ellers har det lett for å bli mugg også i nyere båter. mvh Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
beauty of aqua Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 har også litt båtlukt,og har vurdert eddik.. men er litt redd for at luken skal sitte seg i tepper og testikkler som amica påpeker.. nei,tror heller det blir noen luktslukere fra biltema Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
logget av Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Jeg ville heller ikke vasket testiklene mine med eddik, en normal kroppsvask holder for meg. Amiga snakker nok om tekstiler som er noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 (redigert) redd for at luken skal sitte seg i tepper og testikkler Ikke rart du er redd for det! Redigert 17.Mai.2009 av Pelle Parafin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Du får putte luktslukerne i bukselommene slik at du får bukt med kjølsvinlukta på testiklene. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 kom visst en liten skrivefeil inn der ja... tror testiklene lukter helt ok... Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
beauty of aqua Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
mateco Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Som så mange andre her på dette utmerkede forum, så har også eg et slikt problem. Jeg har merket meg at det er spessielt den såkalte "pumpe lukten" som er problemet. Videre så observerer jeg at innsidden av skrogstøpen ikke er behandlet av noen dertil egnet top-coat eller gelcoat. Min plan er derfor å coate hele innsiden men en dertil egnet coating. F. eks. topcoat i store mengder. Må selvfølgelig gjøres etter sesongen. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Har hørt/lest at vaniljesukker skal være bra. Leste noe om at det blei brukt i lastebiler som ene dagen kanskje kjører fiskemel, og neste dag flyttelass. Veit ikkje korsen det skal brukes eller mengde......ikkje alle plasser i båt en klarer få vekk pulveret igjenn... Kan nok brukes på testikler og. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
index Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Kan nok brukes på testikler og. Om ikke annet så blir de i alle fall veldig søte Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jan E. Svart 21.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 Min septiktank var desverre full av flere års gammel septik som hadde frosset, og sprengt ut av tanken. Kan love det lille som hadde lekt ut luktet helt for j%?"!. Prøvde en del remedier uten resultat. Stanken var flere meter unna båten uansett Så kjøpte jeg noen luktfjernings "svamper" fra ISS Skadeservice. Samt et flytende luktfjerning og desinfiserende middel. Har desverre ikke navnet her nå. 3 svamper la jeg i motorrommet der septik tanken står. 1 under kalesjen. Og 1 inne i båten i 3 uker. Så sprayet på det flytende remediet i hele motorrommet (skal ikke tørkes av, kun fordampe bort.) Nå er all septikklukt borte, og igjen henger det en litt søtelig "sitron" duft. De svampene kom desverre i en umerket boks, så vet ikke navnet på disse. Men sprayen er denne: Benefect Botanical Disinfectant Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.