Jump to content

Lukt i båt og bruk av eddik for å fjerne den

Eyghtene24

Recommended Posts

Det er tidligere diskutert her på forumet ulike måter å fjerne "båt" lukt. En av metodene er å bruke skåler med eddik og la dette stå slik at lukten forsvinner. Personlig synes jeg lukten av eddik ikke er god, men regner vel med at den forsvinner etter en tid. Hvilke erfaringer har dere som har brukt denne metoden? Blir "båt" lukten helt borte, og hvor lang tid tar det før eddiklukten forsvinner?

Bjørnar

Min septiktank var desverre full av flere års gammel septik som hadde frosset, og sprengt ut av tanken. Kan love det lille som hadde lekt ut luktet helt for j%?"!. Prøvde en del remedier uten resultat. Stanken var flere meter unna båten uansett :cryin:

Så kjøpte jeg noen luktfjernings "svamper" fra ISS Skadeservice. Samt et flytende luktfjerning og desinfiserende middel. Har desverre ikke navnet her nå.

3 svamper la jeg i motorrommet der septik tanken står. 1 under kalesjen. Og 1 inne i båten i 3 uker. Så sprayet på det flytende remediet i hele motorrommet (skal ikke tørkes av, kun fordampe bort.)

Nå er all septikklukt borte, og igjen henger det en litt søtelig "sitron" duft.

Jara Wynja

Edik fjerner ikke noe lukt den bare overdøver den.

Jo, - men ikke kilden til lukten. Hadde selv diesellekkasje, og selv etter grundig vask slik at all diesel var borte, hang lukten igjen. Men etter en uke med eddik på noen skåler i motorrommet er lukten også borte.

Fortsatt god 17. mai! :flag:

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vi satte inn skåler med edikk den første vinteren vi hadde Amica, fordi vi syntes det luktet gammel båt ombord. Syntes edikklukta hang igjen hele sesongen etterpå og satte seg i tekstilene ombord. Vasking av alle skott og nede i kjølen, var det som fjernet båtlukta ombord. Det som skapte lukta var nok en blanding av olje diesel og mugg. De skottene som befinner seg under havnivå bør vaskes hvert år, ellers har det lett for å bli mugg også i nyere båter.

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Som så mange andre her på dette utmerkede forum, så har også eg et slikt problem. Jeg har merket meg at det er spessielt den såkalte "pumpe lukten" som er problemet. Videre så observerer jeg at innsidden av skrogstøpen ikke er behandlet av noen dertil egnet top-coat eller gelcoat.

Min plan er derfor å coate hele innsiden men en dertil egnet coating. F. eks. topcoat i store mengder. Må selvfølgelig gjøres etter sesongen.

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Har hørt/lest at vaniljesukker skal være bra. Leste noe om at det blei brukt i lastebiler som ene dagen kanskje kjører fiskemel, og neste dag flyttelass.

Veit ikkje korsen det skal brukes eller mengde......ikkje alle plasser i båt en klarer få vekk pulveret igjenn...

Kan nok brukes på testikler og.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Min septiktank var desverre full av flere års gammel septik som hadde frosset, og sprengt ut av tanken. Kan love det lille som hadde lekt ut luktet helt for j%?"!. Prøvde en del remedier uten resultat. Stanken var flere meter unna båten uansett :cryin:

Så kjøpte jeg noen luktfjernings "svamper" fra ISS Skadeservice. Samt et flytende luktfjerning og desinfiserende middel. Har desverre ikke navnet her nå.

3 svamper la jeg i motorrommet der septik tanken står. 1 under kalesjen. Og 1 inne i båten i 3 uker. Så sprayet på det flytende remediet i hele motorrommet (skal ikke tørkes av, kun fordampe bort.)

Nå er all septikklukt borte, og igjen henger det en litt søtelig "sitron" duft.

De svampene kom desverre i en umerket boks, så vet ikke navnet på disse.

Men sprayen er denne:

Benefect Botanical Disinfectant

Jara Wynja

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...