Jump to content

Er 40 hk nok motor på en Wesling 16'?

Tjukkholm

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter en åpen Wesling 16' Jeg har en 40 hk Mariner liggende, men lurer på om den er stor nok? Tenkte å spare litt penger og bruke denne motoren foreløbig. Og heller kjøpe en størrre etterhvert. Jeg ser de ofte er motorisert med 90 hk. Jeg skjønner at båten gjerne trenger litt krefter, men det er jo en åpen utgave jeg vil ha. De er vel gjerne noe lettere enn den med vindskjerm?

Noen med erfaringer der ute som kan hjelpe meg?

Og er det noen som har en Wesling til salgs kanskje? Eller vet om en?

På forhånd takk!

PS. 24' tresnekke selges.. :smiley:

-Min båt er så liten og havet så stort.

Hva tror dere om denne? Det henger en 90 hk Mercury 4-takt bakpå, hvor mye veier egentlig den? Litt overmotorisert kanskje? Iallefall vektmessig, tror nok jeg vil ta en prøvetur med den først før et eventuellt kjøp. Jeg er tung jeg og.. Båten koster 85'

97_2123556173.jpg

Merc'en veier vel rundt 170kg..?

Til bruk alene, så vil 40hk fint få båten i plan og gi en fart på kanskje 26-27 knop. Men med mer last i båten så ville jeg hatt mer motor. Vanligste motor jeg ser på wesling er 50-70hk.

Båten på bildet over burde gjøre i overkant av 42/43, og kan sikkert fort bli litt vilter hvis man er aktiv med trimmen.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 2 måneder senere...

Jeg har nå solgt tresnekka og er på jakt etter en åpen Wesling 16. Jeg hadde en fin båt på hånden, men selgeren er nå blitt usikker på om han vil selge. Det ligger en på Finn nå med 90hk Yamaha, men jeg synes den er litt for dyr selv om båten er ny. Prisen er 80000,- Fikk tilbud tidligere her i våres om en ny uten motor til 35000,- Jeg angrer på at jeg ikke slo til med en gang!

Er det noen som veit hvordan båtmarkedet utarter seg til høsten? Bruker det å komme noe mer på markedet da?^

PS. Er det noen som veit om en åpen 16' så er det bare å skrike ut! :flag:

Hei, jeg er akkurat ferdig med min nye Wesling med 75 hk. Tror nok jeg kan si at 75 hk. er en ok motor for denne dersom du vil ha litt krefter. Noe mer enn dette og du havner lett i kategorien for de spesielt interesserte. Farten på min båt er 40 knop (40,8))) med denne motoren, den har påsatt SmartTabs og stålpropell. Den virker ikke veldig baktung så en 90 hk. går sikkert bra vektmessig uten at det blir unaturlig.

Her er noen bilder av gliset på vannet.

5.jpg

6.jpg

7.jpg

Redigert av Wesling490 (see edit history)

Kjemeflott båt! Er tunnelen på din støpt igjen? Den lå ganske høyt på vannet. Vil tro at de tåler mer enn 90 hk også, men da må nok tunnel støpes igjen tror jeg..

Det ligger et klipp på Youtube med en Wesling 16HT med 200hk Yamaha firetakter!!.. Søk etter Wesling16 så finner du den.

Naboen har en 60 hk Yamaha 4 T på sin 16' Wesling. Det mener han er mer enn nok for den båten.

Er det en åpen båt eller med HT?

Har selv kjørt Wesling (490 med vindskjerm/kalesje) med 60hk i 15 år, og hvis det skal byttes motor så er Yamaha 90hk 2T mest aktuell. Den veier 120kg, bare 20kg mer enn motoren jeg har idag. Og bør gi en fart på etpar og 40 knop

Den på youtube har en 200HPDI motor, endel lettere enn 200 4T.... (men sikkert spennende nok for det...!)

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det ligger et klipp på Youtube med en Wesling 16HT med 200hk Yamaha firetakter!!.. Søk etter Wesling16 så finner du den.

Men hvor finner vi toppfarta ? :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

• 2 uker senere...

Jeg har nå vært på Nøtterøy å hentet båt! Fant en ok Wesling 16 med 90 hk Tohatsu.

Litt må gjøres for å få den fin, skal lakke skroget utvendig neste vår tenkte jeg. Det står en nokså stor styrekonsoll i den som jeg tenkte å bytte i noe mindre. Men men, jeg tar ikke alt på en gang tror jeg, båten er fullt brukbar slik den er nå.

Nå skal jeg nyte de siste rest av sesongen!

Redigert av Dryg (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...