beauty of aqua Startet 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 17.Mai.2009 har nettopp kjøpt meg ny båt,en sealine s23/25 fyllte vann på båten i går,og oppdaget til min store forundring at tanken kom "esende" ut under madrassen i stikkabinen der fikk jeg hvertfall bekreftet hvor den er i båten den hadde først brutt opp lokkert som er temmelig godt skrudd,så her der det tydelig at det har vært krefter i sving.. jeg innbiller meg at her må det være mye luft,da det ikke er mange litrene(50?) jeg fylte på i forhold til de 120 tanken skal ta. jeg kan også se det på vannet at det er luft i systemet da det ser temmelig ristet ut/kullsyreholdig ut.. noen som har noen tips til hvordan man får luften ut?? Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Dreamer Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Det er sikkert en lufting på toppen av tanken, kanskje tilkoblet en lufteslange. Det høres ut som om luftingen er tett. Sjekk dette først. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 17.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 men hvor er det den vanligvis ligger?? undrende Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
sailor83 Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 antar du har en vannpose? er vel ikke annen lufting enn påfyllingen da, så du må få luften ut med å trykke på posen, hvis du har problemer med at vannpumpen suger luft kan du legge noe rundt påfyllingen f.eks mutre eller bly slik at uttaket kommer nedi vannet og ikke suger luften som d alltid vil være litt av på toppen. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 17.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 sikkert ett dumt spørsmål,men hva er en vannpose Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
sailor83 Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 en pose du har vann i, som denne.. eller har du hard tank? Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 17.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 nei har en slik hardplast svart tank.. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
sailor83 Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 aah. daså, da nytter ikke mine tips :P Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Hvordan i huleste har du klart å blåse opp tanken slik? Røret til påfyllingen skal da være såpass stort at eventuelt overtrukk slipper ut rundt slangen, selv om luftingen skulle vise seg å være tett. Tett lufting på vanntank har jeg forresten aldri hørt om, dette er noe som skjer på septik og drivstofftanker. Og selv om det er litt overtrykk i tanken er det ingen grunn til at vannet du får ut av kranen skal se kullsyreholdig ut. Nei, dette synes jeg høres mer enn merkelig ut... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
arkmarin Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Det normale er at det kommer en del luft ut påfyllingen, når du fyller, om ikke slangen er så stor at den tetter hele påfyllingshullet. Tetter slangen hele hullet, slik at lufta ikke får slippe ut, så får du 6-8 kg trykk på tanken og da vil den nok ese ut. Lufte nippelen sitter som regel på utsiden av skroget og er som regel rustfri eller forniklet messing, På bildet ser du luftenippelen på min båt over hodet på meg. Den er forbundet til toppen av vanntanken med en tynn plastslange. Det normale er at vanntanken har tre tilkoplinger, fylleslangen på toppen, lufting på toppen og uttak til vannpumpen som går oftest ut i bunnen av tanken. Sjekk dette og se om du har lufting. Når du fyller tanken bør du ikke stappe påfyllingsslangen ned i fyllestussen. Dette av to grunner, det kan være en del bakerier på utsiden av slangen, som en ikke ønsker å få på tanken, og fordi at lufta må få komme ut av tanken gjennom påfyllingsrøret, i tillegg til eventuell lufting. Hold derfor slangen en 10-15 cm over påfyllingsstussen ved fylling. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Når du fyller tanken bør du ikke stappe påfyllingsslangen ned i fyllestussen. Dette av to grunner, det kan være en del bakerier på utsiden av slangen, som en ikke ønsker å få på tanken, og fordi at lufta må få komme ut av tanken gjennom påfyllingsrøret, i tillegg til eventuell lufting. Hold derfor slangen en 10-15 cm over påfyllingsstussen ved fylling. Aldri tenkt på.....bare trør den nedi vi......til nå Ellers ang første innlegg....prøv å åpne kranen å slippe ut trykk? Kjem ikkje luft den veien siden vannet hentes lavt i tanken. Men du slipper vel at tanken blåser seg opp? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.