Jump to content

Har jeg rett propell/stigning på Bravo2-drev?


arnulfs

Recommended Posts

Lager ny tråd ang. mine turtall/fart problemer.

Har nå kjøpt meg en Halco 29 offshore med Mercruiser 4,2L og Bravo2 drev. Det mangler ca 400 omdreininger på max turtall, og jeg har mistanke om at det er feil stigning på propellen som sitter på nå.

Den som sitter på drevet nå er en propell A40 17P stigning. Jeg har en propell med stigning 19P og mitt spørsmål er om jeg vil få mer eller mindre turtall ved å bytte fra 17P til 19P i stigning... :confused:

Redigert av arnulfs (see edit history)
Link to post

ca 500 rpm mindre enn den du har. Gitt at stigning er også lik. Du trenger 1,5 tomme mindre enten i stigning eller i diameter. Det er ikke bare bare dette her. Ferielast i båt får du muligens nye like problemer..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Svart (redigert)

Glemte å skrive at utvekslingen er 1:1,81 på drevet...

Den propellen som jeg har ekstra står det innpreget: 48 18614 A40 19. Det står i papirene fra verksted som har montert drevet at det er montert propell 17P, som er det samme som 17 tommer stigning.

Noen forslag på hva slags propell jeg trenger(er ingen ekspert på dette :crazy: )

Redigert av arnulfs (see edit history)
Link to post

Hei,

 

Mercruisers hjemmeside har et program hvor du kan finne ut hva slags propell som passer til din båt.

Har rett adresse på jobb, men mener jeg søkte på "Mercriser propellers".

Skal sjekke dette ut til deg imorgen.

 

Vikakar

Bekymre deg ikke for det som er forbi, vend deg mot det som kommer.

Link to post
  • 2 måneder senere...

Har nå byttet fra 17` til 16` tommers propell, men opplever bare å miste enda mer turtall på motor. Med 17`propell oppnådde jeg max 3100 omdr, og med 16` tommers propell får jeg bare i overkant av 2600 omdr(dog med høyere fart en med 17`tommeren på tilsvarende turtall). Det er oppgitt i manualen til motoren, Mercruiser 4,2 L (220hk) at max turtall er 3600 omdr. så er dette en utvikling i helt feil retning.

Nå er jeg usikker på stigningen på 17`tommeren, men 16`tommeren er det 23 graders stigning på. Er det en idè å trimme motor slik jeg hører enkelte gjør for å oppnå max turtall? Og hvor får jeg noe slikt gjort?

Link to post

Det er jo hovedsaklig stigningen og ikke diameteren som avgjør turtallet. En propell med 23" stigning betegnes jo som en 23P propell vanligvis.

Men det hørtes jo svært mye ut med 23" stigning på en slik båt og drevkombinasjon, så det er nok årsaken til at du mistet turtall med den.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har nok mistanke om at du har rett i dine antagelser...det jobbes hardt for å komme i plan, men når jeg først er kommet opp jobber motoren greit. Men i og med at jeg heller ikke med propellen med 17p får max turtall så lurer jeg på hva jeg skal gjøre...prøve flere propeller(som kanskje blir bomskudd igjen) eller event. trimme opp motoren litt? Syns også forbruket er i overkant høyt slik det er nå...henger vel sammen med propell-trøbbelet?

Link to post

Her var det mykje rot. du skriver 16tommeren er det grader stigning på. Og omtaler 17" både som diameter i ei setning og P i neste. :confused: Denslags benevnelse hører ikkje heime noe sted og det betyr ingenting. Om propell så snakker man diameter i tommer og stigning i tommer. Altså er stigninga det tallet som benevnes med en P. eks. 15x17P. Diameter 15 stigning 17.

Såå om du satt på en propell med lavere diameter hjelper lite om den har større stigning enn den gamle.

Hvis du rydder opp i dataene om det du skriver så kansje vi kan hjelpe deg. Både diameter og stigning er vesentlig og henger sammen mht turtallet.

Link to post
  • 2 uker senere...

Skjønner at det ikke er så lett å finne ut av mine rotete ytringer i tidligere innlegg. Så det jeg lurer på er hvor jeg skal henvende meg for å få snakket med noen som kan hjelpe meg med å finne ut av mine propellproblemer. Har nummer på propellene men finner ikke noe på nettet som kan fortelle meg hva slags størrelse/stigning det er på propellene! :confused:

Link to post

Propellen din er 17,75 tommer i diameter og 17 tommer i stigning utifra partnummer 18613A42.

Tenker høyt:

Hvis du regner 150-200 rpm/tomme skulle det passe med en propell med 15 tommer stigning. (dvs 300-400rpm høyere turtall)

Da kan man teoretisk bomme med 100 rpm, dvs man må enten gå ned til 17 3/4X14,5 eller gå ned på diameter; dvs 17X15

Man må da finne noe i nærheten som Quicksilver eller andre kan levere.

B2 propellene varierer mye i pris utifra mål etc.

Link to post

Ny propell får du fra USA til en rimelig penge hvis man kan vente 7-10 dager på leveransen.

Fikk en igår fra http://www.deepblueyachtsupply.com i Florida til Evinruden min, det tok 10 dager.

Brukte kryr det vel av på både FINN og andre steder.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hmmm...har målt propellen på nytt og finner at det fra senter til ytterkant av bladet er 22 cm, ganger dette med 2 og får enb diameter på 44cm...Nå har jeg så mange forskjellige tall og størrelser på bordet at det nærmer seg at det går i surr for meg. Må vel være mulig å finne ut exakt mål på propellen med nummeret som står innpreget i propellen? Hvem har en slik oversikt?

Link to post

Jada det stemmer det Svartrøyk sier . Det delenr på propellen din tilsier det er en 17 3/4x 17. Bare glem alt som har med cm å gjøre, det er tommer det går i. Du kan da enten gå til din lokale mercruiser forhandler og fortelle hvilken propell du har og turtallet og betale dyrt eller du kan finne en nettbutikk som er rimeligere.

Link to post
Propellen din er 17,75 tommer i diameter og 17 tommer i stigning utifra partnummer 18613A42.

 

Det er ingen tvil om ovennevnte. Men det er noe som skurrer.

Enten er utvekslingen noe annet enn 2:1, båten feil trimmet-lastet-for tung, eller så er motoren slapp.

 

Antar at båten din veier ca 3500kg.

Jeg sitter med tabellen til Mercruiser og din Halco bør gjøre 24 knop med den propellen du har idag og 3600 rpm.

Forutsetter frisk motor og original utveksling 2:1.

 

Hvis du bytter til 15 tommer stigning vil farten din droppe til ca 20 knop. (teoretisk)

 

For å være sikker bør du vite:

a) Hvor tung er båten din?

b) Hvilken fart hadde du men 17" 'ern?

c) Hva er utvekslingen på drevet. (turn motor til propellen har gått èn runde, hvor mange turn måtte du sveive på motor)

Link to post

OK, da må du bare forholde deg til det.

4.2 literen kom aldri med den utvekslingen så vidt jeg kan se (kun store V8 bensin og 7.3 diesel)

 

Da er du nok tilbake til 15 tommeren :-)

Pass på at du får en venstregående propell, det var den gamle også.

 

Eksempel på alupropeller:

18 1/4" X 15" partnr.18611A42

 

OBS! Dette er kun ment som hjelp.... :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...