arnulfs Startet 17.Mai.2009 Del på Facebook Startet 17.Mai.2009 (redigert) Lager ny tråd ang. mine turtall/fart problemer. Har nå kjøpt meg en Halco 29 offshore med Mercruiser 4,2L og Bravo2 drev. Det mangler ca 400 omdreininger på max turtall, og jeg har mistanke om at det er feil stigning på propellen som sitter på nå. Den som sitter på drevet nå er en propell A40 17P stigning. Jeg har en propell med stigning 19P og mitt spørsmål er om jeg vil få mer eller mindre turtall ved å bytte fra 17P til 19P i stigning... Redigert 17.Mai.2009 av arnulfs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 17.Mai.2009 Del på Facebook Svart 17.Mai.2009 ca 500 rpm mindre enn den du har. Gitt at stigning er også lik. Du trenger 1,5 tomme mindre enten i stigning eller i diameter. Det er ikke bare bare dette her. Ferielast i båt får du muligens nye like problemer.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
arnulfs Svart 17.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2009 (redigert) Glemte å skrive at utvekslingen er 1:1,81 på drevet... Den propellen som jeg har ekstra står det innpreget: 48 18614 A40 19. Det står i papirene fra verksted som har montert drevet at det er montert propell 17P, som er det samme som 17 tommer stigning. Noen forslag på hva slags propell jeg trenger(er ingen ekspert på dette ) Redigert 17.Mai.2009 av arnulfs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vikakar Svart 17.Mai.2009 Del på Facebook Svart 17.Mai.2009 Hei, Mercruisers hjemmeside har et program hvor du kan finne ut hva slags propell som passer til din båt. Har rett adresse på jobb, men mener jeg søkte på "Mercriser propellers". Skal sjekke dette ut til deg imorgen. Vikakar Sitér dette innlegget Bekymre deg ikke for det som er forbi, vend deg mot det som kommer. Link to post
Vikakar Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 Du kan søke på "Mercruiser prop selector" Sitér dette innlegget Bekymre deg ikke for det som er forbi, vend deg mot det som kommer. Link to post
arnulfs Svart 21.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 Har nå byttet fra 17` til 16` tommers propell, men opplever bare å miste enda mer turtall på motor. Med 17`propell oppnådde jeg max 3100 omdr, og med 16` tommers propell får jeg bare i overkant av 2600 omdr(dog med høyere fart en med 17`tommeren på tilsvarende turtall). Det er oppgitt i manualen til motoren, Mercruiser 4,2 L (220hk) at max turtall er 3600 omdr. så er dette en utvikling i helt feil retning. Nå er jeg usikker på stigningen på 17`tommeren, men 16`tommeren er det 23 graders stigning på. Er det en idè å trimme motor slik jeg hører enkelte gjør for å oppnå max turtall? Og hvor får jeg noe slikt gjort? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.Juli.2009 Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 (redigert) Det er jo hovedsaklig stigningen og ikke diameteren som avgjør turtallet. En propell med 23" stigning betegnes jo som en 23P propell vanligvis. Men det hørtes jo svært mye ut med 23" stigning på en slik båt og drevkombinasjon, så det er nok årsaken til at du mistet turtall med den. Redigert 21.Juli.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
arnulfs Svart 21.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 Har nok mistanke om at du har rett i dine antagelser...det jobbes hardt for å komme i plan, men når jeg først er kommet opp jobber motoren greit. Men i og med at jeg heller ikke med propellen med 17p får max turtall så lurer jeg på hva jeg skal gjøre...prøve flere propeller(som kanskje blir bomskudd igjen) eller event. trimme opp motoren litt? Syns også forbruket er i overkant høyt slik det er nå...henger vel sammen med propell-trøbbelet? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 21.Juli.2009 Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 Her var det mykje rot. du skriver 16tommeren er det grader stigning på. Og omtaler 17" både som diameter i ei setning og P i neste. Denslags benevnelse hører ikkje heime noe sted og det betyr ingenting. Om propell så snakker man diameter i tommer og stigning i tommer. Altså er stigninga det tallet som benevnes med en P. eks. 15x17P. Diameter 15 stigning 17. Såå om du satt på en propell med lavere diameter hjelper lite om den har større stigning enn den gamle. Hvis du rydder opp i dataene om det du skriver så kansje vi kan hjelpe deg. Både diameter og stigning er vesentlig og henger sammen mht turtallet. Sitér dette innlegget Link to post
arnulfs Svart 1.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2009 Skjønner at det ikke er så lett å finne ut av mine rotete ytringer i tidligere innlegg. Så det jeg lurer på er hvor jeg skal henvende meg for å få snakket med noen som kan hjelpe meg med å finne ut av mine propellproblemer. Har nummer på propellene men finner ikke noe på nettet som kan fortelle meg hva slags størrelse/stigning det er på propellene! Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 1.August.2009 Del på Facebook Svart 1.August.2009 http://www.progressing.no/marine.htm er et firma mange nevner og skryter av her. Sitér dette innlegget Link to post
Stevens Svart 1.August.2009 Del på Facebook Svart 1.August.2009 Men så post de numrene du har her da, så skal du se det dukker opp noen som kan hjelpe.... Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 1.August.2009 Del på Facebook Svart 1.August.2009 Korsnes har rett her...Hvis propellen med 17P nå er på land kan du måle diameteren selv og da har vi et godt utgangspunkt for å hjelpe deg Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
arnulfs Svart 1.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2009 Oki...da prøver jeg på nytt....Har målt diameteren og funnet ut den er 42,5 cm noe som vel tilsvarer 17 tommer. Nummeret på propellen er som følger: 48-19(eller 18)613A42 17p. Noen som skjønner noe av disse opplysningene? Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 1.August.2009 Del på Facebook Svart 1.August.2009 Propellen din er 17,75 tommer i diameter og 17 tommer i stigning utifra partnummer 18613A42. Tenker høyt: Hvis du regner 150-200 rpm/tomme skulle det passe med en propell med 15 tommer stigning. (dvs 300-400rpm høyere turtall) Da kan man teoretisk bomme med 100 rpm, dvs man må enten gå ned til 17 3/4X14,5 eller gå ned på diameter; dvs 17X15 Man må da finne noe i nærheten som Quicksilver eller andre kan levere. B2 propellene varierer mye i pris utifra mål etc. Sitér dette innlegget Link to post
arnulfs Svart 1.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2009 Ut fra nummeret har jeg nå fått beskjed om at dette skal være en 17 tommer med 17 tommers stigning(mulig jeg blingser på diametermålet )....stemmer det da at jeg trenger en propell med 17 tommer med 15 tommers stigning? Hvem selger slikt??? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.August.2009 Del på Facebook Svart 1.August.2009 (redigert) Ny propell får du fra USA til en rimelig penge hvis man kan vente 7-10 dager på leveransen. Fikk en igår fra http://www.deepblueyachtsupply.com i Florida til Evinruden min, det tok 10 dager. Brukte kryr det vel av på både FINN og andre steder. Redigert 1.August.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
arnulfs Svart 1.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2009 Hmmm...har målt propellen på nytt og finner at det fra senter til ytterkant av bladet er 22 cm, ganger dette med 2 og får enb diameter på 44cm...Nå har jeg så mange forskjellige tall og størrelser på bordet at det nærmer seg at det går i surr for meg. Må vel være mulig å finne ut exakt mål på propellen med nummeret som står innpreget i propellen? Hvem har en slik oversikt? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 1.August.2009 Del på Facebook Svart 1.August.2009 Jada det stemmer det Svartrøyk sier . Det delenr på propellen din tilsier det er en 17 3/4x 17. Bare glem alt som har med cm å gjøre, det er tommer det går i. Du kan da enten gå til din lokale mercruiser forhandler og fortelle hvilken propell du har og turtallet og betale dyrt eller du kan finne en nettbutikk som er rimeligere. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 1.August.2009 Del på Facebook Svart 1.August.2009 E ville gått ned på diameter i steden for stigning. Det er stigningen som skal gi farten..... 17,25 x 17 eller 17 x 17 Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
SvartRøyk Svart 1.August.2009 Del på Facebook Svart 1.August.2009 Propellen din er 17,75 tommer i diameter og 17 tommer i stigning utifra partnummer 18613A42. Det er ingen tvil om ovennevnte. Men det er noe som skurrer. Enten er utvekslingen noe annet enn 2:1, båten feil trimmet-lastet-for tung, eller så er motoren slapp. Antar at båten din veier ca 3500kg. Jeg sitter med tabellen til Mercruiser og din Halco bør gjøre 24 knop med den propellen du har idag og 3600 rpm. Forutsetter frisk motor og original utveksling 2:1. Hvis du bytter til 15 tommer stigning vil farten din droppe til ca 20 knop. (teoretisk) For å være sikker bør du vite: a) Hvor tung er båten din? b) Hvilken fart hadde du men 17" 'ern? c) Hva er utvekslingen på drevet. (turn motor til propellen har gått èn runde, hvor mange turn måtte du sveive på motor) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 1.August.2009 Del på Facebook Svart 1.August.2009 Var ikke utvekslingen 1.81 Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
arnulfs Svart 2.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2009 Utvekslingen er i følge papirene som følger med båten 1.81 ja..... Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 2.August.2009 Del på Facebook Svart 2.August.2009 OK, da må du bare forholde deg til det. 4.2 literen kom aldri med den utvekslingen så vidt jeg kan se (kun store V8 bensin og 7.3 diesel) Da er du nok tilbake til 15 tommeren :-) Pass på at du får en venstregående propell, det var den gamle også. Eksempel på alupropeller: 18 1/4" X 15" partnr.18611A42 OBS! Dette er kun ment som hjelp.... Sitér dette innlegget Link to post
arnulfs Svart 2.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2009 Oki...Så det vil ikke være negativt å gå opp til 18 1/4 fra 17 3/4 så lenge stigningen er to tommer mindre? Jeg er svært takknemlig for all hjelpen her på forumet...det er godt det finnes vise menn og kvinner som tar seg tid til å hjelpe der det trengs... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.