Stevens Svart 2.August.2009 Del på Facebook Svart 2.August.2009 Innen en gitt propelltype vil man oftest se at diameteren øker når stigningen minsker. Det er stigningen som gir farten fremover per omdreining, mens det er bladarealet (som igjen er avhengig av diameteren) som gir evne til å skyve større last el. vekt. Tanken er vel kanskje at tyngre båter som ikke skal gå så fort (mao. ha litt mindre stigning) trenger større bladareal for å skyve på den større vekten. Om du nå bytter fra en 17P Bravo 2 propell til en annen stigning av samme propell, så trenger du bare å konsentrere deg om endringen i stigning. Hvis du derimot byttet mellom ulike propelltyper, så ville diameteren kunne påvirke hvor du endte opp aksellerasjons, turtalls- og fartsmessig. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 2.August.2009 Del på Facebook Svart 2.August.2009 Oki...Så det vil ikke være negativt å gå opp til 18 1/4 fra 17 3/4 så lenge stigningen er to tommer mindre? Jeg mener det blir feil. Jeg hadde på min "gamle" bayliner 2858 en 16,5 x 23 og den båten veide 4500 kg fullastet, med samme utveksling og 100 hk mer med 3900 omdreininger og da fikk jeg 34 kn. Jeg prøvde også med 2.00 utveksling og 4 bladet stålpropell og fikk samme toppfart, men 1.81 utvekslingen ga bedre marsjfart på 3000 omdreininger. For å få det best mulig bør vel en spesialist konsulteres for her er veldig mange momenter som spiller inn. Hvis du har en Mercruiser forhandler i nærheten ville jeg sjekket om det var mulig å få testet noen propeller der. Det gikk veldig fint i Ålesund. Topp forhandler..... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
arnulfs Svart 18.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2009 Har endelig fått rådført meg med noen som har peiling på propell, Winrace propellers. Har fått tips om hva jeg trenger av propell fra dem, men kjøper jeg propellen hos dem blir det en dyr affære. Noen som har erfaringer på kjøp av propell fra usa e.l.? Propellen jeg trenger er en 48-18611A42(18 1/4 -15) Sitér dette innlegget Link to post
arnulfs Svart 18.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2009 Ingen? Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 18.August.2009 Del på Facebook Svart 18.August.2009 Eksempel på alupropeller:18 1/4" X 15" partnr.18611A42 OBS! Dette er kun ment som hjelp.... Traff ikke så galt da... Er originalpropellen så dyr da? Trodde den lå på rundt 6000.- minus dine sikkert gode "kunderabatter"... Forhåpentligvis ikke så ofte du skal bytte den :-) Sitér dette innlegget Link to post
Stevens Svart 18.August.2009 Del på Facebook Svart 18.August.2009 Søk litt og du vil finne mengder av tråder om dette. Helt problemfritt å kjøpe fra USA, enten nytt fra en nettbutikk eller brukt på eBay, og enten få sendt rett hit eller via Jetcarrier.com . Eneste aberet er at du ikke har mulighet til å bytte dersom du bommer på stigningen. Kan da evt. videreselges på Finn, stort sett til selvkost. Sitér dette innlegget Link to post
arnulfs Svart 18.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2009 Pris jeg har fått oppgitt er 7200,- pluss moms... blir fort dyrt dette! Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 18.August.2009 Del på Facebook Svart 18.August.2009 det bør vel være greit med 7.200 + mva, med garanti fra Terjesen+ at han gratis tar siste finslipig om det trengs, samt at du på sikt sparer din motot, samt får den beste drivstoff økonomien. Ebay er ikke lurt om man ikke vet eksakt type prop Sitér dette innlegget Link to post
arnulfs Svart 18.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2009 Hmmm....da er det vel bare å løpe og kjøpe Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 19.August.2009 Del på Facebook Svart 19.August.2009 Enig med Kire. Hvis det blir bom på propell,så får du nok byttet den også.... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
arnulfs Svart 19.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2009 Propell er bestillt hos Winrace....men, utsolgt på lager og ikke nye inn før i september Men den som venter på noe godt......? Sitér dette innlegget Link to post
jallis b Svart 11.September.2009 Del på Facebook Svart 11.September.2009 Hei Jeg har byttet fra aluminium til stål propell. Båten er 33 fot med en 4,2 liter 32o hk, Bravo2). Båten gikk i utgangspunktet 200 omdr for høyt (4100 omdr). og hadde en topp fart på 30 knop, ved bytte til stål gjør jeg nå 32-33 knop uansett last. Det fine er at jeg kan kjøre med ett sterkere drev (bravo2x) Kontra bravo3, men samtidig opprettholde samme fart. Tilsvarende båt går ca 34 knop. med bravo3. Marsjfarten økte også fra 24 knop til 26-27 ved 3200-3400 omdr. Propellen heter Powertech og koster ca 4300 kr. Sitér dette innlegget Link to post
arnulfs Svart 11.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2009 Har fått ny propell i dag fra Winrace( 18 1/4 -15) ...skal opp med båt i morgen for å få byttet. Rapport kommer.... Sitér dette innlegget Link to post
arnulfs Svart 13.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2009 Har nå montert ny propell, men får bare litt høyere turtall mot tidligere. Det som derimot har vist seg er at turtelleren ikke er helt til å stole på . Den viser ca 3300 omdr. på topp. Når jeg drar av litt turtall så faller den til under 3000 omdr. Drar jeg av ytterlig på gassen så stiger plutselig telleren til ca 3000 omdr igjen Noen gode tips eller råd om hva som kan være problemet her... P.S. jeg når lett toppturtallet uten belastningen med drevet innkoblet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.