mateco Startet 17.Mai.2009 Del på Facebook Startet 17.Mai.2009 Heisann!! I min P414 har jeg to TAMD 60C motorer med avgass rett ut uten noen lydpotte. Som min onkel sa "vi hørte deg halvtimen før du ankom" (Ala gammal MTB) Nå er ikke dette et problem når vi daffer med 8 knop. Når vi derimot øker pådraget så blir lyden veldig "fet" og litt for "harry" etter vår smak!! Jeg har tilgang til å få tigget sammen to potter i syrefast, men for å lage noe sånt må jeg innehente noe info om konstruksjon og plassering! Det er her snakk om "våt eksos" !! Hvordan er en slik potte konstruert innvendig? Bør den være selvdrenerende (Ser for meg sjøvann som blir værende i bunnen) I såfall montert over vannlinja?? Nødvendig med "risere" for å løfte eksosen over vannlinja før utløp?? Hva med effekttap ? Takker for alle innspill!! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Divemaster Svart 17.Mai.2009 Del på Facebook Svart 17.Mai.2009 (redigert) Her ser du en av våre.... ...bak maskinen på styrbord side (fremforbi tanken som er fjernet).. tilfeldigvis fra Vetus... Her Redigert 17.Mai.2009 av Divemaster (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
mateco Svart 17.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2009 Takker for bildet Divemaster!! Går utifra at det er den grå tingesten der som er potta??? Er dette under vannflaten og har du et eget "riser" rør før det går overbord?? Hva er den laget av?? Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Divemaster Svart 17.Mai.2009 Del på Facebook Svart 17.Mai.2009 (redigert) "Grå tingest" .... laget av plastikk fra Vetus.... Hvis du ser nermere så går utløpet fra maskinen nedover (faktisk under vannlinjen), og utløpet fra øvre delen og ut over siden, som er over/rett i vannflaten... Redigert 17.Mai.2009 av Divemaster (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
mateco Svart 17.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2009 Ja, kikka litt ekstra godt på bildet!! Rene boble karet det der da!! Og det er vel alltid vann i bunnen?? Utløpet formoder jeg går som en "riser" iform av slange eller rør. Hvis ikke vil du jo fylle motoren med vann?? Er den effektiv?? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Divemaster Svart 17.Mai.2009 Del på Facebook Svart 17.Mai.2009 Utløpet er 3cm under maskinens utløp..., og har rundt 75L vann ombord hele tiden... det overflødige renner ut med eksosen,.... Og effektivt ,,, JA ... har du noen gang hørt en to-takter Detroit uten lydpotte??? Vil gjøre din Volvo til en myk, harmonisk sang i forhold...og virkelig MTB..., nå er de kun en myk og dempet symfoni. LOL Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
mateco Svart 17.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2009 (redigert) he... he... Ja, har hatt endel å gjort med GM Detroit V8 maskiner. De funka kjempegreit alene, men med Stamford generatorer var de helt umulige. Det rista og skrall til slutt så løste nødspjellet seg ut! Totalt utslitt!! Er nå greit å sjekke timing på injektorene med egen tolk og stempel fjærer via lukene!! PS! Kobberrørene til injektorene er sårbare. Bruk momentnøkkel!! Beklager!!! Det var en avsporing fra temaet!! Redigert 17.Mai.2009 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 Trur de pottene der har innebygd løftesystem for vannet. Halyard har også slike i glasfiber http://halyard.eu.com/Portals/0/uploadedfi...ng_Exhausts.pdf Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Divemaster Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 he... he...........Er nå greit å sjekke timing på injektorene med egen tolk og stempel fjærer via lukene!! PS! Kobberrørene til injektorene er sårbare. Bruk momentnøkkel!! Beklager!!! Det var en avsporing fra temaet!! Ikke noe problem, har timing tolk og føler for eksosventilene .... samt egenbøyd fastnøkkel for låsemutteren... lett nok når du vet hvordan... og jeg vet desverre at kobberrørene er sårbare av egenerfaring..... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
trikkern Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 Er det noen som har en skisse på hvordan potta ideelt skal monteres? (høydeforskjeller fra utløp motor til utløp i hekken). Jeg har forstått det slik at fra utløp i hekken bør man gå opp med slangen så mye som mulig før slangen går inn på potta. Det samme gjelder mellom potta og motoren. Altså to "oppoverbuktninger for slangen på veien. Samtidig bør utløpet monteres over vannlinja. Men potta bør vel være lavere enn utløpet fra motoren? Jeg refererer her til en liggende "gummipotte". Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 18.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 Trur de pottene der har innebygd løftesystem for vannet. Halyard har også slike i glasfiber http://halyard.eu.com/Portals/0/uploadedfi...ng_Exhausts.pdf I denne linken fra Sæbø så er det noen fine skisser på hvordan halyards potter skal monteres! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
KDB Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 Eg har syrefast eksossystem og har hatt dette i 9 år. Problemet kan vere korrosjon pga. varme i kombinasjon med vann. Dessuten kan det ved enkelte turtall oppstå en klang i pottene, det er også høg vekt. Skulle eg ha valgt i dag ville eg valgt halyard potte. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 18.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 Hmm... Du sier noe der!! Er disse plastpottene laget i vanlig polyester tro??? I såfall så ville jeg tro at det er både billigere og enklere å støpe de selv enn å tigge i syrefast?? Men så var det den innvendige konstruksjonen da?? Og hva er nødvendig volum i forhold til motorens slagvolum? Hvor mye vann bør det være i potta under drift? Kan hele stasen ta fyr hvis man mister kjølinga?? Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
roaldbj Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 Interessante spørsmål om lyddemper av eksos ombord. Bildet over viser ei lydpotte jeg hadde i en Scand Atlantic. Jeg mener den er av merket LYDDEMPER DPC 300 HK/124 MM. Den har i så fall følgende spes: Rustfrie endestykker med gummibelg mellom. Den ombord hadde i tillegg en bolt i underkant av fremre endestykke. Etter 4 år var bolten tæret opp med påfølgende lekasje. Bolten ble skiftet ut med syrefast bolt. Jeg har i ettertid hørt at ny eier måtte skifte bolten etter ytterligere 5 år. Jeg kjenner også til andre med denne potta som har vært nødt til å skifte bolten. Jeg lurer på om denne bolten burde vært erstattet med sinkpenn? Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 Halyard pottene er ikke laget i vanlig polyester, ser hverfall ikke slik ut, og vil tåle lenger belastning uten kjøling enn eksosslangene vil eg tru. Grunnen til at disse pottene som Roaldbj viser til ruster, er nok kombinasjonen syrefast, vann og varme som ikke er så god. Ser det selges en del eksosbend i syrefast, men er skeptisk til at disse varer lenger enn ordinære i svartstål. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Jeg har slik gummipotte, Roaldbj. Har fått et råd om å legge jordforbindelse mellom alle rustfrie deler i exhaustanlegget og forbinde til motorblokka. Hva tror du om det? Problemet er at det ikke er metallisk forbindelse mellom de to endestykkene i potta, og ingen skruer å feste ledning til. det er det heller ikke på skroggjennomføringen. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 19.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Båtmagasinet hadde en artikkel (#15 2008) om modifisering av eksosutløpet på reportasjebåten, en Viknes 1030. Der ble en slik potte, som du nevner roaldbj, utskiftet til fordel for en helsveisa syrefast potte. Dette ble vistnok gjort pga det økte eksosmottrykket som modifiseringen ville medføre. Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Jens_P Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Men så var det den innvendige konstruksjonen da?? På side 169 i Vetus-katalogen er en av deres lydpotter vist gjennomskåret. Anbefalt montering på side 168. Kan jo gi en ide til utforming om du skal lage din egen! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Hulda Svart 20.Mai.2009 Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 Hulda her et problematisk forhold til eksos og vann grunnent motorens plassering under vannlinjen. Jeg har pinnesveiset meg en vannløfter/innblander/boks som sitter skrudd til hver manifold (V8). Lyden blir godt dempet. Vannet går greit ut uten tilbakslag. Pottene er elektrisk koblet til motoren. Det er ikke felles elektrolytt. I dette systemet er det ikke anoder. Varm brenngass treffer her vann og AISI 316L. Jeg har hatt to mindre lekkasjer, en i hver boks. Så vidt jeg husker krever NORSK bedre enn AISI 316L allerede ved 30 grader C. Offshore bruker vi SuperDulex eller aller helst Titan. Koble syrefast elektrisk til motorblokken har trolig ingen hensikt. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 20.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 Kikka på den limken du nevner i innlegget ditt Jens_P. Meget informativ og inspirerende! Ser ut for at vannet løftes i to trinn før overbord. Som antagelig alle kjenner til så er plass en nødvendighet til disse pottene. I vår Tulla er det bortimot ikke mere plass igjen i motorrommet, og iallefall ikke til runde vertikale "bokser". Den ene siden er okkupert, av et ganske som omfangsrikt, Onan aggregat. På den andre siden er varmvannstanken. En evt tank bør må derfor plasseres en annen plass (les i aktercabin i flukt med vannlinja) eller tilpasses resterende plass i motorrom. Så til neste spørsmål! Hvor mye tåler polyesteren av eksosvarme før den tar skade (deformeres), eller i værste fall begynner å brenne?? Pottene trenger vel ikke å være runde i form?? (Tenker da på evt. tilpasning i motorrom) Hvor stort vannreservoar er nødvendig i hver potte! (Divemaster drasser på 75 ltr i hver, dvs minst 150 Kg dau-vann, eller har jeg misforstått??!) Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
trikkern Svart 21.Mai.2009 Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 Det står vel ikke 75 liter vann i potta under gange. Da blåses jo vannet ut med exhausten. Det refereres vel til volumet av potta, og ved stillstand kan det nok samle seg en del vann. Da er det vel viktig at potta er lavere enn turbinen og gjerne med bukt på slangen oppover mellom dem. Slik er jeg blitt forklart av mekaniker at det bør gjøres. Men selvlagde exhaustanlegg kan nå få særegne løsninger tilpasset forholdene. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 21.Mai.2009 Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 Jada ... volumet er 75L på våres .... men kun rundt 50% fulle ved stilleligge..., noe som gir vannivå i potta rundt 40 Cm under turbinen... Jeg bekymrer meg svært lite om et par hundre kilo ekstra vekt ombord i en 40 et-eller-annet foter..... , men kan forstå problemet hvis en har plassproblemer, som kan være årsaken til at Princess ikke gjorde dette fra fabrikk... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Naurstad Svart 21.Mai.2009 Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 Og hva er nødvendig volum i forhold til motorens slagvolum? Leste i bladet maskinisten om hva som var anbefalt volum på lydpotte. Et enkelt regnestykke er at du skal ta slagvolum på motor og gange dette med 10, da får du hva som blir volumet på lydpotten. Ser at jeg har en altfor liten potte i gummi på min båt. Med et slagvolum på 11 liter må jeg ha en lydpotte på 110 liter. Med dine motorer med slagvolum på 5,48 liter må pottene være på 54,8 liter. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
trikkern Svart 21.Mai.2009 Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 Fabrikantene oppgir jo pottevalget etter motorens HK. Min motor er 6,5 liter, så det burde bli 65 l da, men dette er ikke oppgitt i brosjyre eller på potta. Du kan jo sammenligne en fabrikkpotte etter din motorstørrelse og kopiere målene hvis du skal lage selv. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Mai.2009 Del på Facebook Svart 22.Mai.2009 Det regnestykker der tror jeg ikke noe på. Pottestørelse og design har noe med motstand og demping å gjøre. I den ene enden har man null potte, altså strak eksos. Her er det ikke noe krav annet enn korrekt motstand. Det er heller ikke krav til liter vann i eksosen. Den kan være alt fra tørr til 'mye' vann. Slik sett behøver ikke potta å inneholde rare skvetten med vann. Jeg husket det faktisk ikke, men Hulda har et par potter. De er vannlåser. Motoren er på 6,2 liter. Hver av pottene (dobbel eksos) kan være på 15 liter volum. Rør ut/inn av pottene er dia 75 mm. Fungerer helt utmerket, laget av dia 250 mm rør som jeg sveiset et lokk i hver ende. Før jeg lukket igjen, sveiset jeg fast en stor anode i hver potte. Hadde rent glemt dem, de har ligget under dørken noen år nå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.