Jump to content

Noen som har testet ut Ctek D250S DC-DC lader?

Rångepådl

Recommended Posts

• 1 måned senere...
  • 9 måneder senere...

http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=448444&cat=5867

http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=447527&cat=5867

Har selv nå godt til innkjøp av en slik DCDC lader og det er dukket opp endel spørsmål/problemer i den forbindelse. Forundringen ble derfor stor når jeg ikke fant flere treff her på forumet enn denne tråden. Support på CTEK bruker ca 14 dager på å svare på e-post og da er det et litt "godag man økseskaft" svar, kan skyldes språkproblemer?

Hva kommer det av at denne tråden ikke er lengre?

Er det noen som har erfaringer?

Største utfordringen min er p.g.a. letthet til montering vil jeg kople den så nære forbruksbatteriet som mulig og det er på + ledningen som både gir strøm ut og inn av batteriet. Skillefunksjonen til startbatteriet har jeg ikke bruk for da eksisterende ordning fungerer greit. Vil derfor bruke den som en rein spenningsforsterker til forbruksbatteriene.

Så et av spørsmålene er om noen vet om den tåler at batteriet blir tappet med stor strøm under "lading", har noen store forbrukere som trekker strøm fra batteriet under lading. En av batteriets oppgaver er jo og hjelpe generatoren å gi støm til annlegget når ikke generatoren greier å gi nok. Det skjer endel tilfeller hos meg og spørsmålet er om D250S tåler det?

Vil bruke et "kraftig"relee som forbinder batteriet til forbrukerene når ikke generatoren lader og på den måten forbikople D250S.

Jeg har valgt denne løsningen fremfor og sette inn annen spenningsregulator på generatoren, slik at det trenger jeg ikke noen forklaring på at jeg heller burde gjort.

• 1 måned senere...
  • 1 år senere...

Hmm.. nei dette er ikke beregnet til primærlading akkurat.

Bruken kan være at du skal kjøre ladespenningen over en lang kabel som ikke er så tykk.

Uten boosteren vil kanskje spenningsfallet over kabelen bli for høyt til å få god lading.

Men med boosteren så vil du få 14.4 v på batteriet selv om du bare har 9V inn på boosteren..

Jeg bruker tilsvarende løsning i campingvognen hvor jeg lader batteripakken i vognen fra motoren. Tipper det er 7-8 meter med 2,5 mm kabel. Uten booster fikk jeg 3-4 A ut av det originale opplegget.

Med booster så spratt dette opp til 10-13 A.. Har også koblet dette mot et tidsrele slik at den fortsetter å lade (om nødvendig) i 2 timer etter jeg har parkert bilen. Før jeg monterte det kunne bilbatteriet være helt tømt over natten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...