Rångepådl Startet 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 18.Mai.2009 Noen som har testet ut den nye 12V DC-DC ladderen til CTek? CTek D250S Det er en helautomatisk batteriladdare for både solcelle eller hvilken som helst DC spenning fra 7-22 volt. Samtidig kan den separere start- og forbruksbatterier i ett flerbatterisystem. Sitér dette innlegget Link to post
Rångepådl Svart 18.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Den skal visst være super å bruke til thruster batteriet framme i baugen. Da slipper en å bruke lange strekk med tjukk kabel. Nok med en 4m2 fra startbatteriet Virkelig ingen som har vurdert denne? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 8.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2009 Spennende sak, som passer meg bra den dagen jeg skal elektrifisere min neste båt. Men jeg finner den ikke på CTEK sin hjemmeside Sitér dette innlegget Link to post
Variant Svart 27.April.2010 Link til dette innlegget Svart 27.April.2010 http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=448444&cat=5867 http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=447527&cat=5867 Har selv nå godt til innkjøp av en slik DCDC lader og det er dukket opp endel spørsmål/problemer i den forbindelse. Forundringen ble derfor stor når jeg ikke fant flere treff her på forumet enn denne tråden. Support på CTEK bruker ca 14 dager på å svare på e-post og da er det et litt "godag man økseskaft" svar, kan skyldes språkproblemer? Hva kommer det av at denne tråden ikke er lengre? Er det noen som har erfaringer? Største utfordringen min er p.g.a. letthet til montering vil jeg kople den så nære forbruksbatteriet som mulig og det er på + ledningen som både gir strøm ut og inn av batteriet. Skillefunksjonen til startbatteriet har jeg ikke bruk for da eksisterende ordning fungerer greit. Vil derfor bruke den som en rein spenningsforsterker til forbruksbatteriene. Så et av spørsmålene er om noen vet om den tåler at batteriet blir tappet med stor strøm under "lading", har noen store forbrukere som trekker strøm fra batteriet under lading. En av batteriets oppgaver er jo og hjelpe generatoren å gi støm til annlegget når ikke generatoren greier å gi nok. Det skjer endel tilfeller hos meg og spørsmålet er om D250S tåler det? Vil bruke et "kraftig"relee som forbinder batteriet til forbrukerene når ikke generatoren lader og på den måten forbikople D250S. Jeg har valgt denne løsningen fremfor og sette inn annen spenningsregulator på generatoren, slik at det trenger jeg ikke noen forklaring på at jeg heller burde gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Variant Svart 31.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 D250S Løfter denne igjen for å høre om noen har erfaring med den? Ser vel nesten ut som jeg må spørre om hvorfor det er så mye bedre med en "ny spenningsregulator" istedet for denne DCDC laderen? Sitér dette innlegget Link to post
hrambjor Svart 5.August.2011 Link til dette innlegget Svart 5.August.2011 Har akkurar kjøpt gammel båt og skal ha en skikkelog gjennomgang på det meste inkludert lading. Noen som har erfaringe med systemet som er nevnt over? Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 5.August.2011 Link til dette innlegget Svart 5.August.2011 (redigert) DC-DC konvertere får man også på Ebay til en billig penge. Alt fra små saker som denne på 10 A og oppover. Redigert 5.August.2011 av offpist (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 5.August.2011 Link til dette innlegget Svart 5.August.2011 DC-DC konvertere får man også på Ebay til en billig penge. Alt fra små saker som denne på 10 A og oppover. Kan dette vere en enkel og billig måte til å få rett ladespenning på? Har bare 14,1V på batteriene... Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 5.August.2011 Link til dette innlegget Svart 5.August.2011 Hmm.. nei dette er ikke beregnet til primærlading akkurat. Bruken kan være at du skal kjøre ladespenningen over en lang kabel som ikke er så tykk. Uten boosteren vil kanskje spenningsfallet over kabelen bli for høyt til å få god lading. Men med boosteren så vil du få 14.4 v på batteriet selv om du bare har 9V inn på boosteren.. Jeg bruker tilsvarende løsning i campingvognen hvor jeg lader batteripakken i vognen fra motoren. Tipper det er 7-8 meter med 2,5 mm kabel. Uten booster fikk jeg 3-4 A ut av det originale opplegget. Med booster så spratt dette opp til 10-13 A.. Har også koblet dette mot et tidsrele slik at den fortsetter å lade (om nødvendig) i 2 timer etter jeg har parkert bilen. Før jeg monterte det kunne bilbatteriet være helt tømt over natten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.