Jump to content

Eldre Mariner 25hk som ikke går etter start!

Saltenbåt

Recommended Posts

Har en eldre Mariner 25hk to-takt som fulgte med båten jeg kjøpte ifjor, den starter, men jeg får den ikke til å gå etter etter oppstart. Har forstått det slik at den skal startes med full chok for deretter å skyve choken inn og øke gasspådraget. Straks jeg gjør det så dør motoren. Kan det være noe med forgasseren? Takknemlig for svar! Mvh Saltenbåt

Jeg ville gjort det sånn ca i denne rekkefølgen til problemet var løst

1. sjekk at motoren er varm før du tar av choke - dvs under gange/med pådrag skal den ikke trenge choke.

2. kjør forgasserrens som du får på bensinstasjonene

3. sjekk co-skruen. Denne skal normalt sett helt inn og 1,5 tørn ut igjen. Kan justeres ytterligere 1/2 tørn ommotoren går bedre (på tomgang)

4. sjekk at plugger og pluggledning er av nyere dato. Er disse gamle kan de "lekke strøm". Kan sjekkes ved å holde på de under gange (får du støt er de gåen), se om de blinker i mørket mens motor går, eller sette på nye og se om det hjalp.

5. hvis dette ikke hjelper, demonetere saker og ting, f.eks. forgasseren

ofte problemer med bensin som har stått.

Tror dette er en myte. Jeg fant noe bensin på en jerrykanne som hadde stått i minsgt 15 år(!) og testet denne. Ingen problem, alle redskaper startet og gikk på denne...

Redigert av o.b.lix (see edit history)
Tror dette er en myte. Jeg fant noe bensin på en jerrykanne som hadde stått i minsgt 15 år(!) og testet denne. Ingen problem, alle redskaper startet og gikk på denne...

Har en mistanke om at dagens bensin , med alle sine miljø- etellerannet- tilsetninger tåler mindre lagring enn for f.eks 10 år siden.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ny blyfri bensin forvitrer fortere enn den gamle blybensinen. Dessuten skiller den ut et slag pulver som legger seg i flottørhus m.m. Så det anbefales å kjøre forgasseren tom før opplag, samt starte sesongen med ny bensin. Men det er klart, har man full tank på høsten kaster man ikke denne selv om den er et halvt år gammel. Det går som regel greit, men når man opplever problemer er rens av forgasser og ny bensin helt klart noe man bør prøve...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 1 måned senere...
hvilken motor?

En eldre Mariner 25 som var litt tungstartet, prøvde å skru ut pluggledningen slik som jeg var vane med i fra gammelt av men den var nok ikke til å ta av men jeg fikk den av for det :headbang:

Jeg har vert heldig å få tak i en brukt cdi\coil nå til en billig penge så det var et hell i uhell kan du si :smiley: har hørt at de kan være ganske dyre.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...