Saltenbåt Startet 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 18.Mai.2009 Har en eldre Mariner 25hk to-takt som fulgte med båten jeg kjøpte ifjor, den starter, men jeg får den ikke til å gå etter etter oppstart. Har forstått det slik at den skal startes med full chok for deretter å skyve choken inn og øke gasspådraget. Straks jeg gjør det så dør motoren. Kan det være noe med forgasseren? Takknemlig for svar! Mvh Saltenbåt Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 det ER lov å holde choken lenger da om det er det som skal til.. choke bruker generelt man til motoren går uten. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Prøv det med å holde lenger. Ofte er den bare å gi meir gass og drite i choken på andre draget. (dvs kun bruke choke på første draget) Ellers har du dagens overskrift. ...:Etter du har starta den så går den ikkje?! Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
ivar Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 hvis den *må* ha choke for å gå, og dør med en gang man tar av den, så tyder det på at den ikke får nok bensin. F.eks pga skitt i forgasseren Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
SeaRaymond Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Men velkommen skal han være Føyer meg inn i rekken til de andre her, prøv dette først for å se om det virker. Sitér dette innlegget Link to post
Saltenbåt Svart 18.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Takk for tilbakemeldinger, ser ut til at jeg må ta forgasseren fatt! Mvh Saltenbåt Sitér dette innlegget Link to post
Saltenbåt Svart 18.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Og er det noen der ute som har brukermanual/oppskrift på hva og hvorrdan jeg sjekker/renser forgasseren? Har ikke gjort noe tilsvarende siden jeg drev å trimmet lettmotorsykkeln min i sin tid! Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Har en gammel Suzuki, som må ha choke helt til den blir varm. Motoren har vært sånn så lenge jeg kan huske. Sitér dette innlegget Link to post
Saltenbåt Svart 18.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 OK, men da kjører du med full chok til den er varm? Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Reduserer til ca halv etter start. Det er motoren som bestemmer. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 har du byttet til ny bensin? ofte problemer med bensin som har stått. Jon Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 (redigert) Jeg ville gjort det sånn ca i denne rekkefølgen til problemet var løst 1. sjekk at motoren er varm før du tar av choke - dvs under gange/med pådrag skal den ikke trenge choke. 2. kjør forgasserrens som du får på bensinstasjonene 3. sjekk co-skruen. Denne skal normalt sett helt inn og 1,5 tørn ut igjen. Kan justeres ytterligere 1/2 tørn ommotoren går bedre (på tomgang) 4. sjekk at plugger og pluggledning er av nyere dato. Er disse gamle kan de "lekke strøm". Kan sjekkes ved å holde på de under gange (får du støt er de gåen), se om de blinker i mørket mens motor går, eller sette på nye og se om det hjalp. 5. hvis dette ikke hjelper, demonetere saker og ting, f.eks. forgasseren ofte problemer med bensin som har stått. Tror dette er en myte. Jeg fant noe bensin på en jerrykanne som hadde stått i minsgt 15 år(!) og testet denne. Ingen problem, alle redskaper startet og gikk på denne... Redigert 18.Mai.2009 av o.b.lix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Tror dette er en myte. Jeg fant noe bensin på en jerrykanne som hadde stått i minsgt 15 år(!) og testet denne. Ingen problem, alle redskaper startet og gikk på denne... Har en mistanke om at dagens bensin , med alle sine miljø- etellerannet- tilsetninger tåler mindre lagring enn for f.eks 10 år siden. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Golito Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 jeg hadde noe av det samme+litt annet snax på min yamaha 30.. Løsningen ble å legge forgasseren i ultralydbad, gikk dønn strøkent etterpå Prøvde først å rense den på den vanlige måten, men skruer og dyser hadde irra fast etc.. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 Gammel bensin: man skulle tro at det var en myte. Men jeg opplevde det på min egen Mariner 25, ville ikke gå på tomgang etter vinteren og røk noe fryktelig. Ny bensin og alt var iorden. Jon Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 Ny blyfri bensin forvitrer fortere enn den gamle blybensinen. Dessuten skiller den ut et slag pulver som legger seg i flottørhus m.m. Så det anbefales å kjøre forgasseren tom før opplag, samt starte sesongen med ny bensin. Men det er klart, har man full tank på høsten kaster man ikke denne selv om den er et halvt år gammel. Det går som regel greit, men når man opplever problemer er rens av forgasser og ny bensin helt klart noe man bør prøve... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Saltenbåt Svart 20.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 Takk for mange gode tips så langt; skal komme tilbake med oppfølging om motoren! Sitér dette innlegget Link to post
Saltenbåt Svart 1.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Omsider kan jeg komme med en lykkelig avsluttning på historien. Motoren går som ei klokke nå og starter når den skal. Har plukket forgasseren i småbiter, skiftet slanger,tennplugger og alt dette gjorde tydeligvis susen. Ellers takk for gode råd i saken min ;-). Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 Var så dum å fulgte rådene her om å bytte pluggledninger jeg nå men det er antagelig ikke mulig , ser ut som at hele coil\cdi systemet må byttes? Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 ser ut som at hele coil\cdi systemet må byttes? hvilken motor? Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 hvilken motor? En eldre Mariner 25 som var litt tungstartet, prøvde å skru ut pluggledningen slik som jeg var vane med i fra gammelt av men den var nok ikke til å ta av men jeg fikk den av for det Jeg har vert heldig å få tak i en brukt cdi\coil nå til en billig penge så det var et hell i uhell kan du si har hørt at de kan være ganske dyre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.