Jump to content

Spm ang Skøyte


_PiPp_

Recommended Posts

Har fått tilbud om en 33 fots skøyte i bytte med Sjømannen min. Skøyta trenger noe oppmerksomhet, og i den forbindelsen hadde jeg et par spm:

 

Båten har en liten råteskade bak. Det må byttes 2 bordganger, med lengde på ca en meter. Er dette kostbart? Kan råten ha spredt seg mye?

 

Motoren er en 6 syl Ford diesel. Den var total renovert for 3 år siden for 60 000,- og har gått 10 timer etter overhalinga. Problemet er at båten "datt" ned bak i fjor og motoren sto under vann. Den var ikke lenge under vann og olje ble kjørt igjennom og alt ble smurt opp. Starter og dynamo ble overhalt. Men de får ikke startet den nå, og mener det er dysene som er tette. Hva annet kan skades, og er det i det hele tatt håp for den motoren? det var forresten brakk vann der den sank..

 

håper på hjelpende svar..

Link to post

Mitt moto er at man skal kose seg på sjøen og med båten, koble av fra stress - mas - bekymringer.

 

Å begynne en ny båt tilværelse med "råteskader" og "motor som har vært under vann som igjen ikke starter" er ikke bra.

 

Hmmmm.......... For å si det slik, her skaffer du deg bekymringer og lite kos. :nono:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Hei,

 

Det du trenger akkurat nå er en bøtte med iskaldt vann!

 

Misforstå meg rett; jeg er selv altfor lett å rive med når det gjelder båtprosjekter  -  bare spør min kjære kone  :blush:

 

Men det som du beskriver her er helt klassisk og jeg vil si at med mindre du ønsker noe som stjeler all din tid, all din oppmerksomhet, alle dine penger, all din nattesøvn og enda litt til   -   så glem hele skøyten, så fort som bare mulig!

 

Beklager at jeg kan oppfattes som gledesdreper, men her bør alle varsellamper lyse.

 

Konklusjon: Behold din Sjømann og kos deg på sjøen!

 

mvh

Poseidon

"70 tonn med rust og råte"

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Du gir deg ikke  :blush:

 

Problemet mitt er at jeg forstår deg så alt for godt . . . .

 

Men dysene er det minste, de kan du få fikset for noen få tusenlapper.

 

"Skøyta er veldig fin", beklager, men du flyter ikke på at den "er fin", du flyter på at den er tett og sterk!

 

Motoren "ser fin ut", men du skal vel ikke ha en motor til å se på? Realiteten er at inntil den starter, sviver og gir kraft er den bare ballast og problemer.

 

Råteskaden som er så liten og uskyldig er en gjenganger. De to meterne du snakker om er det du ser; men har du noen gang sett ett enslig råttent eple ligge i en kasse sammen med bare friske  -  uten at noe smittet over?

 

Med andre ord: tror du virkelig at to småbiter med hudplank er råtne  -  faktisk så råtne at det er meget synlig  -  uten at spantene innenfor har fått råteangrep?

 

Har du tenkt på hvordan man skifter spant i en kravellbygget trebåt?

 

Har du sett hvordan spantetoppene ser ut?

Har du sjekket alle rekkestøttene?

Har du kontrollert støytene, altså der hvor hudplankene møtes i lengderetningen?

Lukter det friskt og fint ombord, eller møtes du av pumpelukt?

Hvordan står det til med "rennemerker" og striper etter lekkasje i overbygget?

Er dekket tett og godt, eller synes du at "sjarmen med trebåt er våte køyklær"?

 

- - -

 

Dette var noen småting som du kan undersøke uten å ta båten på land, resten kommer siden . . . .

 

Beklager, men mitt råd er fortsatt det samme.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Hei Pipp.

 

Denne råteskaden bør ikke være all verden, men det kommer ann på hvor langt bak skaden sitter og hvilken slags hekk båten har. Er det panserhekk kan det kreve bøying og da kommer det ann på dimensjonen på bordgangen. Det er fare for at eventuelle spant eller bunnstokker innenfor en slik råteskade kan ha blitt smittet og da er det større jobb og mer utlegg :puke:.

Når det gjelder motoren bør eieren sjekke opp dysene. Jeg antar ar det er han som har uttalt at den ikke starter p.g.a. at de er tette :smash:. Hva du enn gjør så be dem starte motoren før du bestemmer deg, ellers kan det bli jæ...g dyrt :headbang:.

Lykke til

Mvh Heira :sailing:

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post

ser at argumentene dine er gode poseidon! har ikke sjekket noe av det andre du nevnte, men med de argumentene du kommer med går det opp for meg at jeg bør ligge unna den! det jeg også mente med at motoren ser bra ut, var at den sviver fint, alt går lett og fint, olja er strøkn og starter og dynamo er overhalt.

 

heira: motoren skulle uansett blittt startet før slaget hadde vært et faktum, derfor hadde nok dette vært et lite problem..

Link to post

.... har ikke sjekket noe av det andre du nevnte....

Neivel ?

 

Men da er det kanskje på tide å ta en liten tur ombord med en kraftig syl, en god lommelykt og kritisk blikk, bare for å bli overbevist . . . .

 

Kanskje kjenner du en som har erfaring med lignende prosjekter eller som driver i trebåtbransjen? Om du så betaler for en time "konsulenthjelp" så vil det være langt rimeligere enn å sitte igjen med en haug dårlig ved, en motor som "ser fin ut"   -   og ingen Sjømann  :headbang:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Skjønner at det frister, vi har alle vært der.

 

nr.1

Hvis du har fått et tilbud som høres for godt ut til å være sant, er det ofte det. Som Poseidon skriver er det du ser på overflaten ingenting mot hva som venter deg på innsiden. Dette er som regel den triste sannheten.

 

Er helt enig med Poseidon om å få med kyndig hjelp for å vurdere skøyta.

Er den bedre enn det vi anntyder er det kjempefint og du kan gjøre et bra bytte.

 

Lykke til

GipsyGirl

Link to post

En liten historie...

Kjøpte for litt over 2 år siden en trebåt på akkurat halve størrelsen av den du har lyst på (18 fot). Var jo å så på vidundret som da hadde ligget i sjøen i 2 år uten videre tilsyn. Selgeren mente at en "litt utvidet båtpuss" ville få den lille snekka i god form igjen. Den utvidete båtpussen tok litt over 1 -et- år så akkurat 15 mnd etter at den ble kjøpt fikk den igjen vann under kjølen. På denne båten var det bare "litt" råte i flg. selgeren. Han hadde helt rett i det, det var bare litt råte som var synlig... Måtte skifte en masse treverk, bra ble det også. Prismessig var det ikke avskrekkende på noen måte, dette da jeg gjorde alt selv. En masse jobb, men jeg kosa meg med denne opperasjonen selv om det tok 1 år lengre enn planlakt. Solgte snekka i vår og kjøpte en Sjømann i stedet  :headbang:.... Sjømannen min gir en masse glede og pr i dag ingen bekymmringer.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post

Hulda har gravd seg gjennom en del trebåter i sitt liv. Når råtan vises utvendig, har den som regel trivdes veldig godt innvendig i en del år. Kritiske punkter er rundt dekksinstallasjoner, rekkestøtter, spantetopper, spanteskjøter, forsterkninger oppunder stilk og stevn, daumann, bunnstokker. Kan i grunnen ramse opp en hel båt. Interessant informasjon vil være hvor gammel er den, hvilke materialer er den bygget av og hvor er den bygget og har levd sitt liv. Hva har den vært brukt som? Hvorfor datt motoren under vann?

 

En annen ting. En slik motor som har vært under vann vil sannsynligvis ha utviklet korrosjon på stempelfjærer og sylindervegger. Egntig burde toppene vært tatt av for kontroll. Ser du "fregner" på sylinderveggene bør motoren plukkes fra hverandre, stempelfjærer byttes og sylindrene hones. Underlig at alle dysene har gått tette. Undrer på hva som har tettet dem...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...