Jump to content

Neptim 8000... är det en bra båt?

Sunrise222

Recommended Posts

Hej, och grattis till seiern i Melodifestivalen! :flag::flag::flag_sw:

Jag är spekulant på en Neptim 8000, 1981, med en Ford 120 hk diesel från 1993 och endast ca 250 gångtimmar. Hela båten är helrenoverad med nya dynor, nytt pentry, nytt kapell och alla lackade ytor skrapade och oljade. Fantastiskt skick, nästan som ny! Nu är Neptim en ovanlig båt i svenska vatten, varför jag vänder mig till mina norska bröder/systrar med önskan om hjälp...

Vad borde en sådan båt kosta i Norge?

Ägaren säger att lämplig marschfart är 7-8 knop, och att toppfarten är ca 12 knop? Det verkar lågt i jämförelse med de uppgifter jag hittat på nätet för VP 124 hk, som sägs ha en toppfart på ca 16 knop... Är det någon som har erfarenhet av Neptim:s prestanda med olika motorer? (Det kan ju vara ett felaktigt val av propeller vid motorbytet kanske?) Alla tips emottages tacksamt!

Hälsningar

Kjell

• 8 måneder senere...

Heisann.

Jeg er en lykkelig eier av en meget fin Neptim 8000. Den er meget strøken innvendig. Har en Steyrmotor på 144 hk i den og da gjør den maks fart på 18 knop, og marsjfart på 14-15. motoren er en 2007 modell og har gått 200 timer. jeg ga 285000,- for båten, noe som er billig med denne motoren. Har du kjøpt deg båt?

Vegard

Heisann.

Jeg er en lykkelig eier av en meget fin Neptim 8000. Den er meget strøken innvendig. Har en Steyrmotor på 144 hk i den og da gjør den maks fart på 18 knop, og marsjfart på 14-15. motoren er en 2007 modell og har gått 200 timer. jeg ga 285000,- for båten, noe som er billig med denne motoren. Har du kjøpt deg båt?

Vegard

Hej Vegard! Ja, jag köpte den Neptim 8000 från 1982 i juni förra året, med en renoverad Ford diesel på 120 hk. Är så här långt fantastiskt nöjd. Båten är i ett jättebra skick! Otroliga utrymmen och lättmanövrerad (har bogpropeller också). Farten är en besvikelse, ca 10,5 knop maxfart, men fick tips av propellerleverantör att gå upp i storlek och få en toppfart på ca 15,5 knop. 18 knop med 144 hk låter fantastiskt tycker jag. Hör/ser gärna mer om din båt framöver... Har en del bilder inlagda på min sida...

Hei igjen.

Alltid morsomt å høre om andre som har lik båt, og er fornøyd. Jeg prøver å gå inn på profilen din, men får ikke sett noen bilder, er det noe spesielt jeg må gjøre?? neptimen er jo bare en fantastisk båt, veldig stor plass både ute og inne. visst du vil, så kan du maile meg bilder på hegeveg@hotmail.com, så sender jeg deg bilder av min tilbake.. fikk lagt ut noen bilder nå av min, men de er veldig små.

Ha en flott dag

Vegard

Redigert av Sande(vestfrold) (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...