Jump to content

Volvo Penta TAMD 31 S, noen hørt om denne ?

husøy

Recommended Posts

Tipper vi snakker om en TAMD 22. Eller kanskje det er en TAMD30?

Det er neppe hverken 32 som du skriver i overskriften og heller ikke 31 tror jeg som du skriver i teksten.

Jeg har litt erfaring med TMD22:

Det går ikke så allverden mange av disse. Min far har en slik TMD 22, 78 hk i en Rodman 620. Motoren er bra, tror jeg. Ryktene vil ha det til at dette er samme blokka som går i London-drosjene. Vi har likevel hatt problemer med starten på denne motoren, det er antakelig glødingen. Vi har også hatt problem med turboen hele tiden. Wastgaten henger seg opp. I tillegg er det en helt idiotisk plassering av oljefiltere som gjør det veldig vanskelig å bytte på mange båter. Til slutt, motoren har veldig høyt turtall, topper på 4400 noe jeg personlig liker dårlig.

Mye klaging, men det er en grei motor som jeg tror er slitesterk, iallefall om en ikke benytter toppturtallet/nært toppturtall for ofte... Dvs denne motoren bør etter min mening stå i båter som ikke krever nesten full pinne for å få anstendig fart...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...