Terkel Startet 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 18.Mai.2009 (redigert) har sett en del på denne båten og liker den godt, men den står oppgitt til kunn 27knop toppfart med 90hk johnsen. synes det var litt lite. Er det mye og hente på et eventuelt propellbytte? Redigert 18.Mai.2009 av Terkel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 desverre får jeg ikke sett bildet av herligheten, og ser da heller ikke størrelsen på båten, 20 fot +?, dersom motor ligger innenfor det turtallet den skal på fullt er det vel mindre marginer å hente inn på propellbytte, men klart noen propeller er mer effektive en andre, uannsett er jeg redd det kan bli kostbart å kjøpe inn flere ulike propeller for å finne den som gir best toppfart, uannsett må du også regne med at dette kan gå på bekostning av f.eks akslerasjontid, da den propell som gir best toppfart ikke nødvendigvis gir best akslerasjon, så her er det flere ting å tenke på. Sitér dette innlegget Link to post
Terkel Svart 18.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 den er 19fot Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Fin båt, ikke sikkert 27 knop er så helt feil på denne nei, er vel nokså tunge vil jeg tro, sparte vel ikke på glassfiberen i den tiden, men litt bekymret ville jeg vært, 27 knop med en eldre 2-takt utenbords motor på 90 hk (formoder jeg) kan bli litt kjipt med tanke på de gangene tanken skal fylles, kan sikkert regne nærmere 2 liter per n. mil med denne komboen og det er mye for en "liten båt" Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Er vel en Fjordwing 19? Hvor gammel er motoren? Er den fra før tidlig 80-tall, så er nok hk angitt på veiv og ikke på propell. I tillegg kan muligens båten ha en skade slik at den har trukket vann , usikker på om det er skum i disse....? Lav fart han også skyldes for lav montering, dårlig propell, evt at motoren ikke yter det den skal. En kamerat av meg hadde en slik båt m/ ny Tohatsu 90TLDI, men husker ikke hva han gjorde på topp, kanskje 33-34knop..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Terkel Svart 19.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 motoren her er en 90mod, den er tidligere eid av båtmekaniker. Den er heller ikke fylt med skum som noen av de var. Det skal også sies at det er målt 27 på båtens knopmåler og ikke på Gps. Gunnen til at jeg spør er at jeg vurderer og kjøpe båten. men eneste som holder meg litt igjen er motoren. Tror kanskje forbruket også kan bli litt høyt, men har en kamerat som har en 225hk Evinrude som jeg kan montere på Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 men har en kamerat som har en 225hk Evinrude som jeg kan montere på ja gjør det, dar blir sikkert forbruket behageligt, spesiellt etter båten har gått ned Dersom det er snakk om en trykklogg, er ofte disse nokså feile, kommer også mye ann på monteringen, har du ikke mulighet for prøvekjøre? evt ta med en gps Sitér dette innlegget Link to post
Terkel Svart 19.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 ja gjør det, dar blir sikkert forbruket behageligt, spesiellt etter båten har gått ned HAHA ingen fare for det ;) Sitér dette innlegget Link to post
Storø Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 Fjordwing 19' ble testet 02.10.1969 med en 110 hk Mercury 6 cyl påhenger som da var 2-3 år gammel. Med en 2 bladet propeller med 19" stigning ble det målt 35,8 knop som toppfart ved litt under 5000 rpm, desverre betydelig kavitasjon. Lasten var 1 person 50 liters tank, dregg + tauverk tilsammen ca 150 kg. dette var en cabin versjon som da veide ca 600kg uten motor. Med en 3 bladet propell også den med ukjent stigning fikk man 34,7 knop ved ca 5200 rpm, desverre foreligger ikke bedre data for propellene. Med Volvo Pentas AQ 170 og 270C drev oppnådde man i snitt 33,96 knop med et forbruk på 41,6 l/time, propeller Radice R 14"x20" og turtall 4900 rpm. Med en Volvo Penta trimmet 3 liters rekkesekser med racingdrev ble det notert toppfart opp til 55 knop med racing versjonen av Fjordwing og med Record propeller 392-9. En båt ble også utstyrt med to Mercury påhengsmotorer i såkalt BP utgave på hver 140 hk og med racing undervannshus, i 1969 var dette Norges hurtigste båt med toppfart opp mot 60 knop. Akterspeilet ble forsterket i racing versjonene. Fjordwing er konstruert av sivilingeniør Eivind Amble og prototypene ble grundig testet før endelig versjon ble satt i serieproduksjon. Fjorwing erstattet 17' Fjordling (som var designet av Jan Herman Linge) i Fjord Plast AS sitt program. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 takk til Storø for litt interessant historikk. Tror også at båten fint vil tåle 225hk'en.... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Terkel Svart 19.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 imponerende historikk der ja kan se ut som om den får en 225 på hekken da:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.