Jump to content

toppfart Fjord 1974 daycruiser med 90hk johnson ?

Terkel

Recommended Posts

desverre får jeg ikke sett bildet av herligheten, og ser da heller ikke størrelsen på båten, 20 fot +?, dersom motor ligger innenfor det turtallet den skal på fullt er det vel mindre marginer å hente inn på propellbytte, men klart noen propeller er mer effektive en andre, uannsett er jeg redd det kan bli kostbart å kjøpe inn flere ulike propeller for å finne den som gir best toppfart, uannsett må du også regne med at dette kan gå på bekostning av f.eks akslerasjontid, da den propell som gir best toppfart ikke nødvendigvis gir best akslerasjon, så her er det flere ting å tenke på.

Fin båt, ikke sikkert 27 knop er så helt feil på denne nei, er vel nokså tunge vil jeg tro, sparte vel ikke på glassfiberen i den tiden, men litt bekymret ville jeg vært, 27 knop med en eldre 2-takt utenbords motor på 90 hk (formoder jeg) kan bli litt kjipt med tanke på de gangene tanken skal fylles, kan sikkert regne nærmere 2 liter per n. mil med denne komboen og det er mye for en "liten båt"

Er vel en Fjordwing 19?

Hvor gammel er motoren? Er den fra før tidlig 80-tall, så er nok hk angitt på veiv og ikke på propell.

I tillegg kan muligens båten ha en skade slik at den har trukket vann , usikker på om det er skum i disse....?

Lav fart han også skyldes for lav montering, dårlig propell, evt at motoren ikke yter det den skal.

En kamerat av meg hadde en slik båt m/ ny Tohatsu 90TLDI, men husker ikke hva han gjorde på topp, kanskje 33-34knop..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

motoren her er en 90mod, den er tidligere eid av båtmekaniker. Den er heller ikke fylt med skum som noen av de var. Det skal også sies at det er målt 27 på båtens knopmåler og ikke på Gps. Gunnen til at jeg spør er at jeg vurderer og kjøpe båten. men eneste som holder meg litt igjen er motoren. Tror kanskje forbruket også kan bli litt høyt, men har en kamerat som har en 225hk Evinrude som jeg kan montere på :crazy:

men har en kamerat som har en 225hk Evinrude som jeg kan montere på :crazy:

ja gjør det, dar blir sikkert forbruket behageligt, spesiellt etter båten har gått ned :lol::lol:

Dersom det er snakk om en trykklogg, er ofte disse nokså feile, kommer også mye ann på monteringen, har du ikke mulighet for prøvekjøre? evt ta med en gps :smash:

Fjordwing 19' ble testet 02.10.1969 med en 110 hk Mercury 6 cyl påhenger som da var 2-3 år gammel. Med en 2 bladet propeller med 19" stigning ble det målt 35,8 knop som toppfart ved litt under 5000 rpm, desverre betydelig kavitasjon. Lasten var 1 person 50 liters tank, dregg + tauverk tilsammen ca 150 kg. dette var en cabin versjon som da veide ca 600kg uten motor. Med en 3 bladet propell også den med ukjent stigning fikk man 34,7 knop ved ca 5200 rpm, desverre foreligger ikke bedre data for propellene. Med Volvo Pentas AQ 170 og 270C drev oppnådde man i snitt 33,96 knop med et forbruk på 41,6 l/time, propeller Radice R 14"x20" og turtall 4900 rpm. Med en Volvo Penta trimmet 3 liters rekkesekser med racingdrev ble det notert toppfart opp til 55 knop med racing versjonen av Fjordwing og med Record propeller 392-9. En båt ble også utstyrt med to Mercury påhengsmotorer i såkalt BP utgave på hver 140 hk og med racing undervannshus, i 1969 var dette Norges hurtigste båt med toppfart opp mot 60 knop. Akterspeilet ble forsterket i racing versjonene. Fjordwing er konstruert av sivilingeniør Eivind Amble og prototypene ble grundig testet før endelig versjon ble satt i serieproduksjon. Fjorwing erstattet 17' Fjordling (som var designet av Jan Herman Linge) i Fjord Plast AS sitt program.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...