Jump to content

Anbefalt oljetrykk på VP md17c ?

Gurba

Recommended Posts

Manometer viser :

2,8 bar 800 omd kald olje.

1,8 bar etter halltime kjøring på 1500-1800omd

1 bar etter 1,5 times kjøring på 1500-1800 omd . Og stabibilserer seg heretter uten å falle yttligere..

Etter 1,5 time kjøring viser nåla kun 0,3 bar om jeg slipper ned turtallet til tomgang.

Oljen er skiftet for 20 driftstimer siden og ved peiling av olje er den fin og blank. Olje av kjent merke sae 15W40 Mineralsk

Motor har ikke peilbart oljeforbruk på disse 20 timene den har gått etter oljeskift, heller ingen unormal blå røyk.

Regner derfor med at det må være pumpa, eller overtrykksventil om det sitter det på den.

Etter hva jeg har fått med meg er det tannhjulspumpe med kule og fjær som kjører overtrykk i sumpen. Har noen tafset på sånt før og har erfaringer å komme med.

Og hva har dere andre for oljetrykk ??

Motor skal ut til høsten / vinteren for sjekk.

Redigert av Anders Haaby (see edit history)

Pumpe, overtrykksventil eller slitte lagre. Eller defekt instrument/giver. Jeg ville ha testet trykket med et mekanisk manometer før jeg gjorde noe mer. Dumt hvis faktisk trykk ligger 1-1,5 bar over det avleste, da er jo plutselig alt OK...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Jeg ville ha testet trykket med et mekanisk manometer før jeg gjorde noe mer.

Allerede gjort :yesnod: Og det er riktig. Oljelampa kommer også når jeg kjører tomgang ved varm motor.

Tok med ekstra instrument og sjekket. Det er desverre riktig.

Her ved tomgang kald motor:

oljetrykk.jpg

Men hva skal trykket være ?????

Redigert av Anders Haaby (see edit history)

På min MD5C er oljetrykket ca 3,5 Bar på tomgang og 5 Bar ellers. Det stemte overens med et datablad jeg fant om min motor.

Jeg tipper det området er ca korrekt for din motor også.

EDIT:

Workshop manualen ligger på nettet....

LUBRICATING SYSTEM

Oil capacity, engine inclination 0°

(For inclined engines fill oil to the upper mark on dipstick)

Engine excl. filter ......................................................... 2.6 dm3 4.4 dm3

(0.7 US galls 0.6 UK galls) (1.16 US galls 0.96 UK galls)

incl. filter ......................................................... 2.85 dm3 4.65 dm3

(0.75 US galls 0.63 UK galls) (1.23 US galls 1.02 UK galls)

Engine incl. RB reverse gear, excl. filter ........................ 3.0 dm3 4.8 dm3

(0.79 US galls 0.66 UK galls) (1,27 US galls 1.05 UK galls)

incl. filter ............................................................. 3.25 dm3 5.05 dm3

(0.86 US galls 0.71 UK galls) (1.33 US galls 1.1 UK galls)

Oil quality ace. to API-system, diesel lubricating oil,

service ............................................................................. CD (DS)

Viscosity

over +10°C (50°F) Volvo Penta CD oil Double grade ..... SAE 20W/30

under +10°C (50°F) Volvo Penta CD oil Single grade .... SAE 10W

Oil pressure, warm engine idle speed ............................. 0.1-0.2 MPa (1-2 kp/cm2) (14-28 p.s.i.)

full speed ......................................................................... 0.2-0.3 MPa (2-3 kp/cm2) (28-43 p.s.i)

http://www.bluemoment.com/manuals/VolvoMD11C_D_17C_D.pdf

Redigert av Cerveza (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...