emilljone Startet 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 18.Mai.2009 Har 270 drev som det har stått en aq130 på. Har kjøpt med en aq311 nå(v8). Bukkehornet/eksosen der er annerledes utformet i festingen enn den gamle. Noen som har vært borti dette? Jeg kan sveise. Er det en idè å bare kutte av enden på den gamle og sveise den på det nye bukkehornet? Rørdiameteren er den samme, men festeplata er større, også er det en liten leppe i bunnen på bukkehornet til v8eren. Spørsmålet er vel da om det er farlig å modifisere dette her. Tenker da på kjøling. (la meg også si at jeg har kjøpt et annet drev med riktig utveksling) Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Du må bruke orginalt bukkehorn til V8, hvis du gjør om på det som er der, vil trykket fra de 4 sylinderne på hver side jobbe mot hverandre og eksosslangen ryke. Da tar du inn mye vann. Ikke mikk med dette, bruk bukkehorn til V8 311 til Volvo er vel en 454 (big block). utstyrer til den lille 4 sylindrede er ikke beregnet til dette. Sitér dette innlegget Link to post
emilljone Svart 18.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Det er en 350 small block. Men det er jo merkelig at det ikke passer på plata da. Trodde ikke det var forskjellige typer. Hadde jo tenkt til å bruke det originale bukkehornet fra v8eren, men det er der man fester bukkehornet i transomen (eller hva det heter) som ikke er likt. Skjønner ikkeno jeg :( Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Jeg har ikke hatt 4 sylindret Volvo, kun V8. Vet derfor ikke hvordan dette ser ut. Det hjelpet litt med bilder. Har lært via en kompis som skulle spare penger at dette ikke er noe å tulle med. Han puttet en 350 MerCruiser på transom og bukkehorn til en 4 sylindret motor, hadde sveiset om bukkehornet. Begge gummislangene mellom raisere og bukkehorn røyk tvers av. Skikkelig moro med to små barn ombord. Vær sikker på at dette blir riktig. Kan ikke Volvo verkstedet svare på dette? Sitér dette innlegget Link to post
emilljone Svart 18.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Jo, de kan nok svare på det. Skal høre med et volvoverksted jeg. Enig at det ikke er kult å stå midtfjords med gåen eksos:) Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Hvilket drev hører bukkhornet til da, det er vel kanskje mulig og modifisere festeplata slik at den passer til! Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
GEHU Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Da kommer vel bukkehornet fra et nyere 280/290drev.Tror ikke jeg ville satset på en V8 på ett gammelt 270 drev. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 (redigert) Jeg hadde en gang en draco med en aq145 (4 sylinder) og 280 drev. Byttet ut bukkehornet med et til V8´er og satte inn en 350 motor. Ble liten lykke. Ikke noe røk hos meg, men jeg mistet all effekt over 3000 omdr. pga. mottrykk. Tok lang tid før jeg fant ut av dette (etter vaktum-måling under forgasser som jeg oppdaget dette). Hva som gikk galt er jeg litt usikker på i dag, om det var skjoldet som manglet de to ekstra hullene med leppe eller hva det var. Det passet i allefall dårlig sammen til tross for at alt skulle være riktig. Snakket med en lokal god VP forhandler, og de kan ikke så mye om slikt tror jeg. De er dyktige på VP, men da det gjelder "modifiseringer" utenom boka, så er det mange som ikke kan noe. Jeg demonterte eksosbelgen etter skjoldet, det hjalp betraktlig, men det er ikke slik det skal gjøres...fikk da også ikke mer enn 4500 omdr. Kombinert med baktung båt, ble mindre motor montert igjen isteden. 270 fungerer fint med V8´er. Kjenner fler som har dette, og ville ikke hatt noen betenkligheterer med kvaliteten på 270. Derimot så må du belage deg på å bytte undervannshys med ny utveksling. Redigert 18.Mai.2009 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Jeg har bakplate og bukkhorn for v8 tilsalgs. Dette er til en 280. Sitér dette innlegget Link to post
emilljone Svart 19.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 Takk for interessante svar! Har fått tak i et 280 drev som jeg skal hente i dag. Dette har 1,61:1 utveksling. Bukkehornet som står på v8eren skal ha stått på et 280 eller 290 drev, så da er det vel egentlig bare plata som er fra 270 drevet igjen da. Men trodde dette skulle være likt. Som sagt så er jo diameteren på det gamle og det nye eksosrøret likt, det er kun den "leppa" under som er forskjellig, samt bolthullene. Sitér dette innlegget Link to post
emilljone Svart 20.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 Jeg innser at det er tull å begynne å sveise og røre med det bukkehornet jeg har. Bedre å få tak i et som passer originalt, så hvis noen har et bukkehorn som passer 270drev og 350 small block(vp aq311)så bare si ifra:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.