Jump to content

Eksostips vp 270/280 drev overgang fra 4 til 8 sylindre


emilljone

Recommended Posts

Har 270 drev som det har stått en aq130 på. Har kjøpt med en aq311 nå(v8). Bukkehornet/eksosen der er annerledes utformet i festingen enn den gamle. Noen som har vært borti dette? Jeg kan sveise. Er det en idè å bare kutte av enden på den gamle og sveise den på det nye bukkehornet? Rørdiameteren er den samme, men festeplata er større, også er det en liten leppe i bunnen på bukkehornet til v8eren. Spørsmålet er vel da om det er farlig å modifisere dette her. Tenker da på kjøling. (la meg også si at jeg har kjøpt et annet drev med riktig utveksling)

Link to post

Du må bruke orginalt bukkehorn til V8, hvis du gjør om på det som er der, vil trykket fra de 4 sylinderne på hver side jobbe mot hverandre og eksosslangen ryke. Da tar du inn mye vann.

Ikke mikk med dette, bruk bukkehorn til V8

311 til Volvo er vel en 454 (big block). utstyrer til den lille 4 sylindrede er ikke beregnet til dette.

Link to post

Det er en 350 small block. Men det er jo merkelig at det ikke passer på plata da. Trodde ikke det var forskjellige typer. Hadde jo tenkt til å bruke det originale bukkehornet fra v8eren, men det er der man fester bukkehornet i transomen (eller hva det heter) som ikke er likt. Skjønner ikkeno jeg :(

Link to post

Jeg har ikke hatt 4 sylindret Volvo, kun V8. Vet derfor ikke hvordan dette ser ut. Det hjelpet litt med bilder. Har lært via en kompis som skulle spare penger at dette ikke er noe å tulle med. Han puttet en 350 MerCruiser på transom og bukkehorn til en 4 sylindret motor, hadde sveiset om bukkehornet. Begge gummislangene mellom raisere og bukkehorn røyk tvers av. Skikkelig moro med to små barn ombord.

Vær sikker på at dette blir riktig. Kan ikke Volvo verkstedet svare på dette?

Link to post

Jeg hadde en gang en draco med en aq145 (4 sylinder) og 280 drev. Byttet ut bukkehornet med et til V8´er og satte inn en 350 motor. Ble liten lykke. Ikke noe røk hos meg, men jeg mistet all effekt over 3000 omdr. pga. mottrykk. Tok lang tid før jeg fant ut av dette (etter vaktum-måling under forgasser som jeg oppdaget dette). Hva som gikk galt er jeg litt usikker på i dag, om det var skjoldet som manglet de to ekstra hullene med leppe eller hva det var. Det passet i allefall dårlig sammen til tross for at alt skulle være riktig. Snakket med en lokal god VP forhandler, og de kan ikke så mye om slikt tror jeg. De er dyktige på VP, men da det gjelder "modifiseringer" utenom boka, så er det mange som ikke kan noe. Jeg demonterte eksosbelgen etter skjoldet, det hjalp betraktlig, men det er ikke slik det skal gjøres...fikk da også ikke mer enn 4500 omdr. Kombinert med baktung båt, ble mindre motor montert igjen isteden.

 

270 fungerer fint med V8´er. Kjenner fler som har dette, og ville ikke hatt noen betenkligheterer med kvaliteten på 270. Derimot så må du belage deg på å bytte undervannshys med ny utveksling.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post

Takk for interessante svar! Har fått tak i et 280 drev som jeg skal hente i dag. Dette har 1,61:1 utveksling. Bukkehornet som står på v8eren skal ha stått på et 280 eller 290 drev, så da er det vel egentlig bare plata som er fra 270 drevet igjen da. Men trodde dette skulle være likt. Som sagt så er jo diameteren på det gamle og det nye eksosrøret likt, det er kun den "leppa" under som er forskjellig, samt bolthullene.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...