Jump to content

Seile oslo - bergen i en Albin Express


doozer

Recommended Posts

Hei.

Vurderer å seile Oslo - Bergen nå til uken. Torsdag 21.05 - Søndag. (eller seile så langt vi kommer)

Vi er to som skal seile båten i lag men ingen av oss har noe serlig seilerfaring, så det kan bli spennende å se hvordan det går..

 

Er det noen som har noen tips å komme med?

Begge to har skaffet seg gode varme "seildrakter med flyteegenskaper", kart for hele veien, mest sansynlig en GPS, mye kaffi og tålmodighet.

 

Hvordan er det å seile om natten i en så liten båt uten radar? rekner ikke med det er radarreflektor på båten, så da er eg veldig skeptisk tilå seile på nattestid. noen som har noe erfaring med dette? Har ikke sett på kartene enda, men rekner med det er bra med lysmerking langs mesteparten av kysten.

 

Noen som vet hvordan det er å sette båten fra seg i seilhavner langs kysten? Om vi ikke kommer lengre enn kristiansand så setter vi båten der og fortsetter helga etterpå. Noen som har erfaring med dette?

 

Alle tips og råd tas i mot med takk.

Link to post

Dette er en tur på ca 370 nautiske mil, uten noe videre omveier. Med en snittfart på 5 knop er dette 74 timer seiling langs kysten. I tillegg kommer tid inn og ut av havn og nattetid i havn. Om en regner 10 timer effektiv seilas pr dag blir det ca en uke. Om du seiler døgnet rundt blir det ca 3 døgn pluss minus... Det er et betydelig stykke....

 

Du må ha flytevester til alle ombord, helst redningsvester. Jeg ville gjerne hatt med en gummijolle og en håndholdt VHF, just in case, du får mest sannsynlig ikke bruk for det, men har du bruk for det kan det stå om livet. En mann i tredve åra drukna bare et par hundre meter fra kontoret mitt for et par uker siden, det er svinekaldt i sjøen nå, og skulle noe hende har du ikke lyst å ligge i vannet til hjelpen kommer!! Det lurt å ta med mye klær! Ullundertøy, lue, votter, vind og vanntett tøy, tykk genser, tette støvler OSV. Jeg tuller ikke. Det blir veldig kaldt om natta/morgenen, selv i slutten av Mai. og du kommer nesten garantert til å bli våt, klam eller begge deler. Det betyr at du ha med skift...

 

Om du holder utkikk og har forskriftsmessige lanterneføring, burde det være mulig å gå om natten. Om du se på anbefalt led kan du laste ned farled på kystverket sine sider. En annen ting er man blir sliten av å være oppe hele natta, dersom dere er bare 2 vil det være få til å bytte på vaktene...... Ta med dere telefonnr til redningsskøyta på de ulike stedene du passerer, just in case.

 

Lykke til!

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

For nattseilas ville jeg helt klart hatt en radarreflektor, kjøp i det minste en rimligere variant og sett fast så høyt dere kommer i akterstaget e.l.

VHF og vanntett lommelykt og nødraketter/bluss mener jeg er også er must. Og veeldig enig med han over her i forhold til varme klær, votter og lue, skjerf.

Termos(er) med varmt vann, rett i koppen +++.

Å plassere båten i havner langsmed har jeg selv gjort mange ganger, nå utenfor sesong slipper man ofte billig / gratis.

En liten håndholdt gps får dere sikkert låne om dere ikke eier en selv, selv de enkleste er gull verdt på natta, eller i gråvær / tåke.

God tur!

Link to post

Takk for mange gode svar!

Vi er begge klar over at det blir kaldt. Tar med flere sett med ullundertøy og godt med skifte. ullsokker er alltid bra. Har og lånt meg en Flanden flytedrakt. sitter i den nå for å se at den passer og er noelunne behagelig. Ganske god og varm fremfor pcen her :)

 

Har funnet frem telefonlisten til redningsskjøytene og er klar til å melde meg inn om eg får tak i karen som eier båten. må kjøpe den før eg melder meg inn. Har og snakket med forsikringselskapet, er berre å ringe inn og si at båten er min.

 

VHF må du vel ha sertifikat for å kjøpe? så dette må vi nok klare oss uten. Nødbluss og radarreflektor må vi passe på å kjøpe oss. Var og nede i Maritim Båtutstyr i dag og såg på kartplotter. 5400 for en Eagel et eller annet med kart over norge. Var vist en utgående modell vi kunne få billig(manglet ogmanual så vi fikk 10% av ekstra). Noen som har erfaring emd en disse? har ikke kjøpt den enda, men la den til side til i morgen.

 

Tror ikke eg kommer til å angre om eg kjøper den, er ikke så erfaren med å navigere etter kart, så kan være greit å få posisjonen og ha muligheten til å dobbeltsjekke.

Link to post

Du må ikke ha VHF sertifikat for å kjøpe en VHF, men for å bruke den :-) Når det er sagt heter det vel at er man i nød skal man bruke alle tilgjengelige midler for å kalle på hjelp, så om du roper på hjelpe på kanal 16 er det nok ikke en kjeft som forteller at de ikke kan hjelpe fordi du ikke har VHF konsesjon/sertifikat. Å Ta VHF sertifikat gjør du deretter ved første passelige høve.. God tur !

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Følgende utstyr bør være med i ikke prrioritert rekkefølge

 

1. redningsvester (og eventuelt drakt som du prøver)

2. GPS. Det er utrolig kjekt å vite hvor man er. Ikke minst om man trenger assistanse

3. Mobiltelefon i vanntett pose (viktig!) og ekstra batteri. Bærbar VHF er OK også - men rekkevidden er begrenset.

4. Sjøkart over hele området

5. Nødraketter av offshore type - dvs fallskjermbluss

 

Passiv radar reflektor er også nyttig - men har antakelig begrenset effekt. Du kan antakelig henge opp en bærepose med tomme ølbokser i stedet. Det funker antakelig like godt.

 

Meld fra til Kystradio på telefon nummer 120 når du går og angi hvor du skal. Avtal å ringe når du kommer frem dit du skal. Da vet de når de skal begynne å tenke på deg.

 

Sjekk værmelding regelmessig. er du i tvil om været er OK så bruk heller en dag ekstra.

Link to post

I utgangspunktet er det mitt synspunkt at alle båter burde ha VHF. Ikke minst pga. oppdateringer av værmeldinger. Selv om dere har seilerdrakter med flyteegenskaper, så kan dere risikere å flyte rundt ganske lenge om dere ikke samtidig får varslet noen om at dere trenger hjelp og at dere kan oppgi posisjon.

 

Vil gjerne gjenta at varme klær er viktig, man kan fort bli kald av å sitte relativt stille i lang tid. Jeg liker å ha laget noe varm, kraftig suppe på forhånd, som bare skal varmes opp og som kan drikkes av en kopp. F. eks. tomatsuppe hvor jeg har moset en del medisterdeig/kjøttdeig e.l. med stavmikser, med chili, hvitløk, timian, basilicum osv. Varm suppe er godt og livgivende på hundevakta.

 

Dersom dere skal seile mer enn 12 timer sammenhengende mener jeg at dere bør ha muligheter for å ta inn værmeldinger i fall været skifter. Dvs. en god radio dersom dere ikke har VHF.

 

Størrelsen på båten tror jeg ikke er noen hindring for en slik tur.

 

Hvis dere ikke er kjente med de forskjellige havnene underveis, foreslår jeg at dere seiler slik at dere ankommer havnen i dagslys. Det kan være mer spennende enn nødvendig å gå inn i en ukjent havn i mørket. Selv foretrekker jeg å seile om natten. Da er andre båter mer synlige og man kan bedre navigere etter fyrlyktene. Radarreflektor er veldig bra å ha. Selv om det er viktigere å se andre båter selv enn å håpe på at en blir sett. Radar er veldig deilig, jeg setter radar som utstyr nr. 2 etter kompass.

 

Ring hjem og oppgi posisjon og plan minst hver 12. time.

 

Forøvrig slutter jeg meg til alt annet nødustyr som andre har nevnt.

Link to post

Det finst mange trådar om å gå med båt frå austlandet til vestlandet. Sjølv gjekk eg Oslo-Bergen hausten 2006. Det kan du lesa meir om i denne tråden. Me gjekk turen for motor, ca 7,5 knp fart.

 

Det er ein flott tur, men med strekningar som ikkje er til å spøka med. Du bør rekna ei veke på turen (evt. oppdelt i fleire bolkar). Kan bli liggande verfast enkelte stader.

 

VHF er eit "must" (i det minste eit handapparat). Mobilnettet er ikkje til å stola på. Lisens er ikkje naudsynt for å kjøpa, og i naudsfall kan alle bruka. Kurs/prøve kan du ta snarast råd etterpå.

 

God tur! :flag:

Link to post

Radarreflektor lager du ved å pakke lett sammen aluminiumsfolie til en ball på størrelse med en fotball, så putter du denne i en plastpose og heiser den opp under salingshornet.

 

Jeg har en sånn oktahedral reflektor, og hadde den oppe da vi ropte opp en tanker i nordsjøen og hørte om han kunne se oss på sin radar. Joda, han kunne så vidt se oss (vi var 2 nm fra), så låret vi oktahedralen og heiste posen med folie-ballen, så ropte vi samme båt opp igjen og spurte om han såg oss nå (avstanden er den samme) <you look`s like a hangarship> fikk vi til svar. Etter det ble posen hengende under salingen når vi var i sjøen. Fort gjort å lage ny om den skulle blåse bort.

 

Capella.

Redigert av Capella (see edit history)
Link to post

Capella har et godt poeng. Jeg leste for noen år siden i et eller annet båtblad en test av radarreflektorer (husker ikke hvilket). I den testen var det en radarflektor som ble nr. 1. Den var skrekkelig dyr koster over kr. 2 000,-. Nr. 2 på denne testen var en plastikkpose med tomme, sammenklemte ølbokser. En ball med aluminiumsfolie for oss som foretrekker rødvin høres ut som et godt alternativ.

Link to post

Da var båten kjøpt og flybilletter bestilt.

 

Ser ikke ut som vi får veret på vår side. Seiler i fra oslo torsdags morgen.

 

En pose med folie/ølbokser høres ut som en god investering.

Har lest både Fanafjord posten og posten til Janb. Mye erfaringer og tips på disse turene.

Prøvde å søke opp slike turer selv, men fikk det ikke helt til. Sikkert eg som ikke gjorde det rett.

Link to post

Jeg har endel egen erfaring med å seile båter alene over lange strekk. Har drevet import av seilbåter fra sverige, og distansen jeg har seilt hjem med hver båt er mellom 125 og 170 nautiske mil.

 

Det går fint å seile om natten også, men det vil jeg absolutt ikke anbefale deg å gjøre om du ikke er kjent med båt/farvann. Det blir fortsatt relativt mørkt om natten, og du blir helt hjelpesløs om noe uforutsett skulle oppstå. Gi båt/mannskap den nødvendige hvile de få timene det er mørkt (mellom 22.30 og 04.00??), og guff på når det er lyst.

Link to post

Mye fokus på utstyr, men hva med selve båten? Viktig å bruke tid på å gjøre seg kjent med båten før dere drar - mye viktigere enn å bruke tid på "radarreflektorprosjekter" :smiley:

 

Noen stikkord:

 

- Finn alle skrogjennomføringer, sjekk ventiler, slanger og slangeklemmer

- Ha kone treplugger og hammer lett tilgjengelig

- bli kjent med og kontroller lensepumpe®

- bli kjent med motor/filtere/drivstofftilførsel osv

 

I og med at det skal seiles er det selvsagt viktig å ghjøre seg kjent med rigg og seil. Er vant og stag passe stramme, og er alle festepunkter sikret med låsesplinter osv? Sjekk også at bommen er sikret. sjekk seil, og bli kjent med hvordan seilene håndteres.

Spesielt viktig å kunnne reve og kjenne revesystemet.

Link to post
Spesielt viktig å kunnne reve og kjenne revesystemet.

Siden dette er en Express så er vel revemulighetene begrenset til "seil oppe" eller "seil nede" for hhv forseil og storseil. Eller er den oppsatt med turseil? Uansett - seiling for bare fokk i mye vind er en helt grei revemetode det, men man mister en del høyde mot vinden. Om man går utaskjærs så er det ikke mulig å gå særlig høyt i mye vind uansett pga bølgene.

S/Y Surprise

Link to post

Ikke ta det alt for tungt med nattseilas, det er ikke helt mørkt og natta er kort for tida. Vær heller mer ydmyk overfor været.

 

Ta de forhåndsregler dere er komfortable med. Det er et individuelt valg. Noen tegner livsforsikring for et besøk på toalettet, andre hopper ut fra fly med fallskjerm.

Personlig har jeg hverken flåte eller gummibåt med når jeg går over dammen til Skagen og jeg er komfortabel med dette. Line og vest derimot brukes flittig om natta hvis jeg må stå til rors (ikke så ofte da det blir mest autopilot).

Link to post

Grattis med morsom båt.

 

Standard-Expressen har vel bare to skroggjennomføringer. Det er til cockpit-dreneringen. De sitter i det aktre stuerommet og skal ha kuleventiler. Det kan være lurt å sjekke om disse lar seg stenge (ofte har de vært i åpen stilling i bortimot 30 år, og lar seg neppe stenge). I tillegg kommer evt. gjennomføringer til logg og ekkolodd under køya i forpiggen. Da burde du ha kontroll på alle gjennomføringer, og vet hvor du skal putte de koniske trepluggene.

 

Hvis storseilet har rev, er det en velsignelse på tur. Det samme er en egen hardværsfokk. Hvis dere ikke har det, det veldig viktig å vite hvordan du flater storseilet maksimalt når det blåser mye, da Expressen har mye seilareal ift størrelsen. Sjekk at dere har cunningham og at bomuthalet funker. Test også akterstagsstrammeren og sjekk at dere får strammet akterstaget skikkelig. Les også på expressklubbens sider om hvordan riggtrimmen bør være i hardt vær. Sjekk alle riggbolter og at alle splinter er forsvarlig på plass.

 

Sjekk at bolten og splinten som holder roret på plass er i god stand. Det samme gjelder bolten gjennom mastefoten.

 

Påhenger'n kan det være lurt å feste med en snor i akterpulpiten, så ikke den stikker av, skulle noe uforutsett skje. Bensintanken bør være forsvarlig festet i stuerommet, hvis den er ekstern.

 

Sjekk også pakningen rundt luka i forpiggen og lukelåsen. Det er kjipt å sove i en våt køye, skulle dere få mye sjø over dekk.

 

Hvis dere kan få lånt en liten autopilot, tror jeg kan være til god hjelp. Det er kjedelig å håndstyre hvis dere må bruke påhengern over lengre strekk. Og å slippe rorkulten på Expressen er sjelden noen suksess.

 

 

Lykke til :flag:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...