hermansen Startet 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 18.Mai.2009 (redigert) Jeg målte strømmen i båthavn i dag. I 220v kontakten fant jeg følgende: Pol 1 til pol 2: 238 volt Pol 1 til jord: 238 volt Pol 2 til jord: 0 volt Skal det være 238 volt, full spenning, mot jord ? Har vi TT eller IT (eller hva det nå heter alt sammen) anlegg ? Er det noen fordeler/ulemper med slikt anlegg kontra andre ? (tenker på jordingsfeil, korrosjon, etc) /Øystein som er nysjerrig etter å ha lest mange innlegg om strøm på dette fora Redigert 18.Mai.2009 av hermansen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Evita IV Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Jeg er ingen ekspert på området, men etter det jeg kjenner til så skal det være ca 115 V målt mellom hver av fasene til jord. Norge og Albania!! har såkalt IT-strømnett. Sverige og de fleste andre land har såkalt TN-strømnett. I et IT-strømnett er alle fasene atskilt. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 (redigert) Dette høres ut som et TN- nett, altså et 400volts strømnett hvor man kan hente ut 400 volt 3 fas (rød kontakt) og vanlig "enfas" 230 volt mellom hver fas og nøytralleder. Grunnen til at man måler 230volt mellom den ene fasen og jord og 0 volt mellom den andre fasen og jord er at i et slikt nett er jord og nøytralleder i utgangspunktet samme sak fra nullpunktet på transformatoren levert av e-verket, denne lederen deles opp i to ledere (jordleder og nøytralleder) i første fordeling og man kan hente ut ovenfor nevnte spenninger. 3fas 230 er dog ikke mulig i et slikt system. En annen mulighet er at det er en direkte jordfeil i en fase slik at spenningen i denne blir lik jord. TN- nett er mer og mer vanlig i Norge også, men i hovedsak bare på nye anlegg. Redigert 18.Mai.2009 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Dreamer Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Skal det være 238 volt, full spenning, mot jord ?Har vi TT eller IT (eller hva det nå heter alt sammen) anlegg ? Er det noen fordeler/ulemper med slikt anlegg kontra andre ? (tenker på jordingsfeil, korrosjon, etc) Dere har et TN-nett hvor det er 400 Volt mellom fasene, og 230 Volt mellom fase og nøytral / jord. Du måler altså spenning mellom fase og nøytral. Spenningen kan variere noe etter nett og belastning, men skal helst ikke variere mer enn pluss / minus 10 %. De verdiene du har målt, er altså normale på denne type nett. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Hei, Eller du har et IT nett hvor ene fasen ligger mot jord, Slettes ikke uvanlig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.