Jan-Ingvar Startet 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 18.Mai.2009 Hei! Jeg er helt fersk innen båt og trenger hjelp før jeg går til noe innkjøp av båt. Jeg har en del tanker om hvordan båten skal være, men å sette disse sammen til et konkret valg av merke og modell er vanskelig. For det første har jeg ikke båtplass. Båten må derfor gå på båthenger og må sammen med hengeren ikke veie mer enn 2000 kg. Det er maksvekta bilen kan trekke. Følgelig kan ikke båten være breiere enn 250 cm. Videre ønsker jeg at det er mulig for 2 voksne og 1 lite barn å overnatte, og at båten har dieselmotor. Til slutt prisen: Maks 125.000,- inkl. henger. Mange krav som kanskje ikke lar seg innfri samtidig? Håper på noen gode forslag.. Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Er ikke lett dette, men siden du ikke sier noe om fart, kan en siesta albin snekke til 50.000 med henger være å kikke på? Om det er daycrusier, finnes det neppe båter somer så lette med dieselmotor... Sitér dette innlegget Link to post
Jan-Ingvar Svart 18.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Båten du viser til har jeg sett på, men siden jeg har en liten gutt må jeg ha et eget avlukke der han kan sove på kvelden. Jeg har sett gjennom det meste av daycruisere, og du har rett når det gjelder vekt. Nordkapp 22 DC, som jeg liker godt, ligger på rundt 2000 kg, og det er uten henger. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Det ligger en del Skibsplast 600 på Finn....pluss/minus 100000 Sitér dette innlegget Link to post
Goran Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Her er noen eksempler, men du har sikkert allerede kikket på dem på FINN.NO: Mørebas "Vi Menn båten" http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=17218045 Kan selges med henger. Det ligger flere RANA 630 tilsalgs på FINN, f.eks denne uten henger. Men det er fult mulig å kjøpe henger utenom. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=17285914 Hva med en MYON: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16922904 Draco (denne var fin, men litt for dyr, men gi bud:-)) http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=17380587 Men hvorfor MÅ det være dieselmotor? Utvalget blir mye bedre og nyere dersom du kan akseptere en bensinmotor, som f.eks denne: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=17397622 Men mest av alt vil jeg anbefalle at dere kikker etter en fin, nyere daycruiser med påhengsmotor. F.eks denne: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=17429942 Eller Skibsplast 600: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=17401721 Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
Jan-Ingvar Svart 19.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 Goran, Du har en del gode forslag der. Spesielt virker Skibsplast 600 interessant. Hva med bensinforbruk på en utenbordsmotor fra slutten av 80- tallet? 120 hk totakt må vel drikke noe voldsomt? Forestiller meg slurpelyder fra tanken ved flatt jern.. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 Kjører du på flatt jern vil jeg tro det slurper litt, men legger du deg ned på 20-25 knop bruker du betydelig mindre. Ser det ligger 2 Skibsplast som passer deg geografisk...en i Kr.sand og en i Hundvåg. Begge til under 100000 Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 Jeg var der du er nå for noe år tilbake, kjøpte da en Nor-dan 6100 og et svært drog av en henger, fant så ut at bilen var i veikeste laget og oppgraderte til en MB270CDI, før jeg konkluderte med at det var alt for mye trøbbel og heft med å sjøsette en så stor båt hver gang en ville ut en tur (parkering av henger mens en er utpå, parkering av båt hjemme osv.). Kanskje er det ikke så dumt å vurdere om ikke det er bryet verdt å finne en båtplass, og så ha mer fleksibilitet mhp valg av båt. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
ynroenn Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 På en slik motor (har hatt yamaha 115 78 mod) kan du regne med ca 30-35l/tm i marsjfart og 50 l/tm på full spiker. MEd en lettdreven båt (som f.eks. skibsplast 600) gir vel dette et forbruk på ca. 1,2l/nm ved ca 25 knop, noe som ikke er så ille. I sakte fart derimot blir disse motorene relativt dyre i drift:) Sitér dette innlegget Link to post
Goran Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 Mener å ha sett Skibsplast 600 av eldre årgang, men med nyere 4-taktsmotor tilsalgs i ditt prisleie. Men jeg fant ikke noen nå. Den båten er også levert med innboard diesel. Men den er treeeeeg. Ellers er jeg også enig med han som anbefaller å finne en båtplass. Da er du myyye mer fleksibel Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
Goran Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 Du kan jo kikke mer på Skibsplast 600 her i denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=54259 Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.