Jump to content

Scand Atlantic, septiktanken fylles under fart

kosl

Recommended Posts

Heisann

Har en nyerverved Scand atlantic -03, hvor septiktanken fylles med vann når båten kjører. Sjekka ved avreise da var tanken tom, etter et par timers tur var den nesten oppå rødfeltet, det kan da ikke være riktig?

Forøvrig er det to knapper på panelet på toalettrommet, den ene har vannkran symbol på - skjønner at det er til noen pumper men finner ikke ut via brukerhåndboken hva de er, tips mottas!!

Kjell

Dersom septikutløpet sitter under vannlinjen så vil jeg tro du har en stengekran der.

Hvis du har denne kranen konsekvent i åpen tilstand vil nok vannet under kjøring kunne presses tilbake

og inn i tanken slik du opplever. Dette skjer på vår båt og jeg åpner derfor bare denne kranen

når septikken skal tømmes.

Finn krana og lukk den inntil du skal tømme så går nok alt bra, hvis du ikke har kran

og utløpet er under vann så må du få dette montert.

Dersom septikutløpet er over vann så er dette rett og slett mystisk... :giggle:

Redigert av Comicguy (see edit history)

Hos meg er utløps-slangen fra tanken trukket i en svanehals helt oppunder dørken i cockpit. Dette av to årsaker, septik renner ikke ut og vann kommer inn. På det høyeste punktet er membranpumpe for tømming montert.

Scand må jo ha en veldig annerledes løsning forstår jeg.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Scand må jo ha en veldig annerledes løsning forstår jeg.

Hos meg er også den manuelle pumpa oppunder cocpitdørk men ikke den elektriske. Dette har jeg smertelig erfart da jeg skulle stake opp tiltettet slange mellom toalett og tank. Etter å ha skrudd av slange og konstantert at den var tiltettet, kjørte jeg for å få tak i stakefjær. Dette tok litt tid og da jeg (helldigvis) kom tilbake var septikktanken fylt opp av sjøvann og en god del rent over. Det viste seg da at jeg bare hadde stengt kranen til den man pumpa, mens den til den elektriske sto åpen :eek: Etter dette står begge kranene i "strengt" kun med untak av ved tømming :smash:

Nå har jeg to elektriske pumper, den ene er en kvernpumpe som sitter på toalettet. Denne kverner og pumper inn på tenken. Den andre elektrisk jeg nevnte i forrige innlegg er en membranpumpe og den sitter oppunder dørken og benyttes til tømming av tank. Husk at det er stor forskjell på driftsikkerheten til en membranpumpe og en impellerpumpe. Selv har jeg kunn hatt problemer med tett septik en gang og det skyldtes delvis tett slange mellom toalett og tank.

Slik ser det ut når "urinstein" bygges opp inni en 38mm septik slange, det blir ikke mye åpning igjen.

tett_septikkslange_1.jpg

Bruk litt 35% mat-edikk av og til for å forebygge dette.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hei!

Jeg har en 2007 Scand Atlantic!

Det er i toalettrommet mitt akter, sannsynligvis de samme to bryterene som du snakker om; en for tømming av septik, og den andre er vannpumpe, for tømming av vann, om du dusjer i toalttrommet akter.

Jeg har desverre også samme panel i toalettet foran, men her kan jeg ikke dusje, så her har den andre bryrteren ingen funksjon.

Jeg kjører stort sett alltid med septik krannen åpen, men har aldri hatt problemer med at tanken fyller seg under gange!

Det er i toalettrommet mitt akter, sannsynligvis de samme to bryterene som du snakker om; en for tømming av septik, og den andre er vannpumpe, for tømming av vann, om du dusjer i toalttrommet akter.

Takker for info, da er det avklart!! Virker som den el-tømme pumpen ikke tar "tak" men det skal jeg sjekke litt nærmere!

Redigert av kosl (see edit history)
  • 4 år senere...

Ønsker å løfte denne.

Har nettopp kjøpt en 1999 Scand Atlantic og hvorvidt septiktank fyller seg har vi ikke helt rukket å teste, men ved et kranløft så tømte jeg ihvertfall det som var i septik-tanken fordi tømmeventilen stod åpen. Det så ut som vann så jeg antar det har kommet vann inn også.

Det er 2 bad på denne og derfor 2 septiktanker. Det er både kvernpumpe og manuell tømming på begge og det ser ut som det for det meste kommer ut av skroggjennomføring til manuell pumpe når båt står på land.

Har forsøkt å undersøke litt i skott og dørk, og det ser ikke ut til at det er mulighet for noe svanehals mellom tank og pumpe, ihvertfall ikke ved fremre tank.

Tanken akter ser ut til å ligge under senga i akterkabin og det tror jeg er under vannlinje. I såfall så vil vel denne fylle seg ved åpning av bunnventiler?

Tror dette faktisk er originalt fra Scand.

Noen som har flere erfaringer å dele med seg?

Jeg forstår at det bare er å stenge kuleventilene på skroggjennomføring og åpne ved tømming. På fremre septiktank er dette enkelt, bare å åpne en luke i dørken nede, men akter så må man som sagt under akterkabin og det er litt mer jobb. Ser ikke helt poenget med elektrisk tømming når man likevel må ned å løfte madrasser og åpne luke og kuleventil for å få tømt tanken...

Takknemlig for innspill fra Scand Atlantic eiere.

• 1 år senere...

Septiktanken på min Scand Baltic HT 2004 fyller seg 1/4 opp hvis kraner til manuell pumpe og kvernpumpe ikke er stengt, dette pga at disse utløpsslangene ligger rett under vannlinja. Slangen til vakuumsuget går opp på dollbordet, så denne er selvsagt ikke noe problem. Usikker på om det er mulig at vann går motsatt vei i kvernpumpa, mulig det kommer inn via den manuelle pumpa. Inntaket på septikktanken går over vannlinja, så vannet som fylles 1/4 i tanken går ikke videre til toalettet. Har i tillegg Twist&Lock Jabsco pumpe, slik at stempel er låst. Utrolig klønete å lette på madrasser for å komme til kranene for tømming. Eneste mulighet for å hindre vannintak fra de to nevnte utløpene er vel å føre slangene opp mot liggebunnen på senga som en svanehals, slik at toppen er over vannlinja.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...