Jump to content

Spørsmål og svar vedr. TIKI Navionics

Tiki Support

Recommended Posts

Spørsmål og svar vedr. TIKI Navionics Gold

kursopp.jpg

Mitt nye program TIKI Navionics Gold blir offisielt lansert og presentert på TIKIs og Nautisk Forlags hjemmesider mandag 25. mai. Men siden det allerede har kommet flere kommentarer til nyheten her på Båtplassen, inviterer jeg de som er interessert til å komme med spørsmål, så skal jeg prøve å svare etter beste evne.

Først noen spørsmål som jeg vet vil komme uansett:

Hva er forskjellen på de to programmene - TIKI Navigator Pro og TIKI Navionics Gold?

Den viktigste forskjellen er hva slags typer kart som kan brukes. Målet har vært å gjøre TIKI Navionics Gold funksjonelt så lik TIKI Navigator Pro som mulig, men også å utnytte alle fordelene som ligger i Navionics vektorkart. Hvilket som er best er et spørsmål om smak og kartdekning.

Hva er forskjellen på de to karttypene?

NV.DIGITAL og BSB er skannede kopier av de originale sjøkartene. Du får nøyaktig samme kart på PC-skjermen som på papirkartet du selvfølgelig alltid har ombord uansett. Hverken mer eller midre. Kartet vises alltid med Nord opp. Har ikke dekning lengre nord enn Trondheim, men ellers god dekning i Europa og USA/Canada. Kartene leveres på DVD og kopieres til harddisken

NAVIONICS er vektorkart med full dekning i hele Norge inkl. Svalbard - og praktisk talt hele verden. Navionics er de mest populære kartene for kartplottere, og leveres i små brikker som kan brukes på PC med Navionics egen kartleser.

Kartene er basert på Sjøkartverkets digitale kartdatabase og inneholder mye mer informasjon. Kartene består av mange lag som gir deg mulighet til å bestemme hva du vil se, skjule eller få informasjon om. De kan roteres og vises Kurs opp.

Navionics kart kommer i to versjoner Gold og Platinum. Gold dekker større områder (f.eks. hele Norge på en brikke) mens de dyrere Platinum kartene inneholder mye ekstra som bl.a. havnebilder, pilotbok og 3D kart. TIKI Navionics Gold kan bruke Platinum kart, men viser ikke 3D

Hvorfor to programmer, kunne du ikke bare latt TIKI Navigator også kunne lese Navionics kart?

Jeg prøvde det først, siden det jo ville være enklere å vedlikeholde ett program enn to. Men for å si det rett ut, jeg fikk det ikke til. Rasterkart og vektorkart er totalt forskjellige, så jeg valgte å ha separate programmer for å utnytte hver av karttypenes fordeler optimalt.

Hvorfor Navionics? Hvorfor ikke C-map?

Av to grunner: Navionics karttegning er mer lik vanlige sjøkart enn C-map. Men selv om jeg hadde likt C-map best, ville det ikke gått. C-map har ikke utviklingsett som kan brukes med Visual Basic, som jeg programmerer i.

Kan jeg bruke kartbrikkene jeg har på min kartplotter?

Ja, hvis du har Navionics Gold eller Navionics Platinum kart i CF (compact flash) eller SD (secure digital) brikker. Men du trenger en original kartleser Navionics Multicard Reader koplet til en USB port på PC'en. Navionics har lagt inn ekstra beskyttelse mot kopiering, så vanlige kortlesere vil ikke kunne brukes. De advarerer til og med mot å prøve fordi du kan risikere å ødelegge viktige data på brikkene. Hva som ligger i dette, vet jeg ikke. Men det er ingen grunn til å prøve, fordi kartene vil ikke bli lest.

Har TIKI Navionics Gold alle funksjoner som finnes i TIKI Navigator Pro?

De aller fleste, men ikke alle. Navionics-versjonen kan foreløpig kun vise ett kartvindu. Båt-sporing er ikke med fordi dette krever flere vinduer. Og private kartendringer mangler også. Disse tingene vil nok komme i fremtiden.

På den annen side har TIKI Navionics flere avanserte kartfunksjoner som TIKI Navigator ikke har.

Kan TIKI overføre ruter og waypoints til min kartplotter, slik Navionics Navplanner kan?

Ikke foreløpig. TIKI kan kun importere og eksportere i GPX-format. Alle kartplottere har sine egne private formater, som de ikke så lett vil gi fra seg. Navplanner er ett av få programmer (hvis ikke det eneste) som har alle de ulike formatene. Jeg er imidlertid i kontakt med han som programmerer Navplanner, og håper på å kunne kjøpe disse funksjonene. Men det vil uansett ikke kunne skje før til høsten.

TIKI Navigator Pro viser alltid kartet nord opp - hva med Navionics-versjonen?

TIKI Navionics Gold kan vise både nord opp og kurs opp. Når du velger kurs opp skifter dessuten displayet til kartplotter modus der alt er litt større og lettere å se uten å ha nesen klistret mot skjermen

Hva skjer med TIKI Navigator Pro nå?

TIKI Navigator Pro har stått litt stille siden august i fjor da 6.0 kom. Det skyldes at hele høsten og vinteren har gått med til å utvikle Navionics-versjonen. Men begge programmene vil nå bli videreutviklet parallellt. (TIKI Navigator Basic og TIKI Navigator Planner vil imidlertid ikke fortsette.)

Vennlig hilsen

FRED

TIKI Navigator

Hei.

For noen år siden (4?) kjøpte jeg en GPS antenne til laptopen min og prøvde å komme i gang med TIKI. Jeg følte at IT kompetansen min var for liten og jeg ga opp den gangen etter å ha brukt et par tusen... :blush:

Hørte og hører jo mye bra om TIKI. Det jeg savnet var at det kanskje stod skrevet et sted på norsk (les: ikke it-språk) hva man trenger av utstyr, og hvordan man går fram. Tror vel utviklingen på TIKI, pc'er og egen kompetanse har blitt bedre med åra, så kanskje jeg prøver igjen neste gang...

Chiba

Hørte og hører jo mye bra om TIKI. Det jeg savnet var at det kanskje stod skrevet et sted på norsk (les: ikke it-språk) hva man trenger av utstyr, og hvordan man går fram. Tror vel utviklingen på TIKI, pc'er og egen kompetanse har blitt bedre med åra, så kanskje jeg prøver igjen neste gang...

Chiba

Har du hvert her

http://www.tikinavigator.no/no/

og har du lestet ned norsk utgave?

Det står veldig mye oppe på den siden, men du må klikke på de røde Knappene etter TA en TUR.

det er ikke mye IT språk i TIKI der går det på Godt norsk.

Spørsmål angånde "GAMLE TIKI" er bedre i denne strengen.

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=53278

Ved å søke på TIKI

Kommer dene

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=53482

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg kunne kunne kanskje tenke meg å kjøpe dette nå. Da jeg kan trenge det til helgen.

Er det mulig å løse?

Hva er prisen for programmet?

Om du kan få dette før helgen er nok tvilsomt, det avhenger av hva du trenger av kart og hvor du bor.

Send en email til
med ditt telefonnummer.

TIKI Navionics Gold koster kr. 1.780,-

Har du allerede TIKI Navigator Pro lisens, får du TIKI Navionics Gold for kr. 890,- (50% rabatt).

I tillegg til kart (Gold eller Platinum-kart) må du ha en Navionics Multicard Reader,

for å kunne bruke kartbrikker på en PC. Denne koster 6-700 kroner.

FRED

Etter bestilling hos Nautisk, hvordan får man den fulle versjonen?

Serial/reg.nummer via e-Post? Hvor raskt?

(jeg har Navionics kart og kortleser, og trenger bare programmet)

Da trenger du bare lisens, og den får du kjøpt hos

Koden blir sendt deg pr. email.

Du trenger ikke å laste ned programmet på nytt. Når lisenskoden er lagt inn, blir demo'en konvertert til fullversjon.

TIKI Support

• 1 måned senere...

Supert

Et spørsmål til:

Har en GPS som er tilknyttet en "gammeldags" com port. Dette resulterer i at GPS'en blir oppfattet som en mus hvis denne er tilknyttet ved oppstart av PC'en. Går greit hvis jeg venter med å plugge den inn til etter at oppstart.

Hadde tenkt å gjemme PC'en i et skap, og da er det litt tungvint.

Synes å huske at jeg har lest noe om hvordan dette kan løses - noen som har et tips ?

Supert

Et spørsmål til:

Har en GPS som er tilknyttet en "gammeldags" com port. Dette resulterer i at GPS'en blir oppfattet som en mus hvis denne er tilknyttet ved oppstart av PC'en. Går greit hvis jeg venter med å plugge den inn til etter at oppstart.

Hadde tenkt å gjemme PC'en i et skap, og da er det litt tungvint.

Synes å huske at jeg har lest noe om hvordan dette kan løses - noen som har et tips ?

Start TIKI uten GPS, og klikk på avbryt når TIKI søker etter GPS. Da kan du la TIKI starte i simulator modus. Når du så tilkopler GPS'en, kan du klikke på "Bruk GPS" knappen i toppfeltet.

Problemet med at Windows på enkelte maskiner tolker GPS signalene som en mus, er eldgammelt. Søker du på "crazy mouse" e.l. vil du få mange forslag til hvordan det kan løses. Jeg har selv en "oppskrift" på TIKIs hjemmeside under Support, men den virker ikke for alle.

TIKI Support

• 4 uker senere...

Jeg opplever at jeg KUN noen ganger får spørsmål om å lagre siste rute/seilas når jeg skal slå av TIKI - hvorfor? Jeg ønsker å lagre alle seilasene mine!!

Ser ellers at jeg må oppgradere for å få bort "verdensatlaset" - det er bra.

Har TIKI Pro og NV.Digital

Redigert av Fjordutsikt (see edit history)
Jeg opplever at jeg KUN noen ganger får spørsmål om å lagre siste rute/seilas når jeg skal slå av TIKI - hvorfor? Jeg ønsker å lagre alle seilasene mine!!

Ser ellers at jeg må oppgradere for å få bort "verdensatlaset" - det er bra.

Har TIKI Pro og NV.Digital

Hei Fjordutsikt,

Jeg forstår ikke dette. TIKI skal alltid spørre om lagring av seilaset, om logging er på og du avslutter programmet. Send meg en email og oppgi telefonnummer, så skal vi finne ut av dette.

Hvis du bruker TIKI Navigator Pro med Nv.Digital kart, så forstår jeg ikke hva du mener med at du må oppgradere for å få bort "verdensatlaset". Et verdenskart er integrert i TIKI Navigator Pro, og må ikke fjernes. Men du mener kanskje noe annet med "verdensatlaset"?

Denne tråden gjelder TIKI Navionics Gold, ikke TIKI Navigator Pro, så i stedet for å svare her, håper jeg at du vil sende en email til

TIKI Support

Her er hva jeg mener:

Hva er nytt

i TIKI Navigator Pro 6.1 og 6.1.1 ?

For noen TIKI-brukere er den viktigste nyheten en enkel bug-fix.

Noen har opplevd at TIKI ikke alltid skifter til riktig kart automatisk. Noen ganger hopper TIKI helt ut til verdenskartet i stedet for å velge neste kart. Dette skjer bare på enkelte kart, så jeg har lenge trodd at dette var en feil i disse kartene. Men nei, dette skyldes i virkeligheten en feil i TIKIs programkode. Denne feilen er nå rettet.

Jeg er ikke tilgjengelig på telefon før 21.8.09

Redigert av Fjordutsikt (see edit history)
  • 6 måneder senere...

Har også kjøpt Tiki Navionics og prøvd det ut hjemme i stuen. Men kartet hopper ikke rund hos meg. Har også koblet AIS mottaker til den og det er gøy å følge med trafikken på korsfjorden...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Har nå fått testa tiki litt på sjøen og dette ser bra ut !

Men hvorfor hopper og danser karte rundt omkring når båten ligger stille ? dette er særdeles dumt når man skal titte i karte for kommende seilas !

Velger du Nord opp og Båten i senter, så skjer ikke dette.

Forklaringen er at når du ligger stille, kan kurs over grunnen COG (som TIKI får fra GPS'en), variere. Selv om posisjonen ser ut til å være nokså stabil, kan selv små forskjeller gi store utslag i GPS'ens beregning av COG. Hvis du har innstilt TIKI på Kurs opp, vil kartet justere seg etter de varierende COG dataene. Det samme kan i sjeldnere tilfeller også skje ved visning off senter for Max utsikt forover.

Ergo: Velg
Nord opp
og
Båten i senter
når du ligger stille.

Om du ligger stille og vil planlegge nye seilas, kan det være smart å velge Kartmodus. Da vises ikke båten i det hele tatt.

TIKI Support

• 3 måneder senere...

Har Tiki Navionics som tuller med kalkulasjon av avstand og tid til ruteslutt.

Har ikke funnet noe mønster i dette...

Noen andre som har samme problemet ??

Tips ?

Hei Dacapo,

Når avstand og tid til ruteslutt kaluleres, beregner TIKI først avstanden fra båtens posisjon

til neste punkt i ruten og deretter de resterende punktene i ruten.

Kan det tenkes at feil punkt er markert som neste rutepunkt?

Når du velger en lagret rute, eller henter inn sist brukte rute ved oppstart, velger TIKI 1. rutepunkt.

Hvis båten befinner seg et sted hvor f.eks. rutepunkt 5 er punktet du vil navigere mot,

må du markere dette punktet som neste rutepunkt.

Klikk på rutepunktet og velg dette som neste rutepunkt på menyen som dukker opp.

FRED

TIKI Support

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...