Ellricho Startet 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 19.Mai.2009 Go dagen! Det har seg sånn at jeg har fått tak i ei tresnekke, den har et hull i toppen av fronten ( se bilde ). Det jeg lurer på er om at jeg er nødt til å skifte hele bordet eller bare kan feste noe på baksiden? Denne båten er arvet så jeg vett ikke om båten er tett (uten om hullet), eller om motoren starter, det skal være en sabb disel, er det noen måter jeg kan teste ut dette før jeg sjø setter båten ? Håper på svar! Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 Hei! Fin snekke det der. Har rette svungen. Verdt å ta vare på. Ligner på en jeg hadde for mange år siden med FM-motor. Hvis øvre bordgang må skiftes vil du nok oppleve at arbeidet bitter på seg. Hva med dollbordet over? Hva med toppen av spantene bak? Men hvis øvre bordgang ellers er bra, kan du sage ut det råtne stykket og felle inn nytt. Det er en enklere jobb. Så er det å feste vindskjermen der råta var. Ofte er vindskjermen også halvrotten akkurat der. Hvis skjermen er laget av eik, kan det se ok ut på utsiden men være pillrotten inni. Men alt lar seg ordne. Vis gjerne med bilder hvordan du gjør reparasjonen. Alltid hyggelig å følge slike reparasjoner og restaureringer. Og det er mange eksperter på trebåtrestaurering på forumet som kan gi råd. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 Sabben pleier ikke å skape noen problemer, så den ville jeg ikke vært så bekymret for. ikke start den mens båten står på land, sjøsett først og la den trutne en dag eller to før du starter. Hvis ikke kan vibrasjonene få naglene til å ryke, og da har du et helt stykke arbeid foran deg. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dorry gutten Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 (redigert) fin snekke du har arvet slik i bunn og grunn har det ikke noe å si om båten er råtten på den plassen...det er heller en kosmetisk sak som du selv kan av gjøre om du vil legge areid i....jeg for min del hadde heller konsentrert meg om hvordan båten ser ut under vannlinja...og heller lakt litt arbeid på de skadene du viser på bilder til høsten og vinteren.. for det som fort kan skje er det som blir sakt i de tidligere svar at ting kan fort vakke på seg. derfor hadde jeg heller skrapt bunnstoff...for å se hvordan den er under vannlinja.... jeg har foresten akurat blitt ferdig med den jobben du tenker på å gjøre og det er mye arbeid....ikke så mye at jeg bestemte meg for å legge ned hammeren men nok til at jeg hadde tenkt meg om to ganger før jeg hadde bynt.... har foresten laget en fin hjemmeside som viser hvordan jeg gjorde ting og tang... www.dorrygutten.webs.com Redigert 19.Mai.2009 av dorry gutten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 (redigert) Jeg ville nok også gjort som trikkern sier, felle inn der det er dårlig, hvis det er bra ellers. Det kan jo også være bra som en midlertidig reperasjon, så du får ut båten og for oversikt over hva mer som eventuelt må gjøres! Kan anbefale to bøker ang. trebåtsrenovering som jeg synes har vært nyttige Trebåtsrenovering,Forfatter:Thomas Larsson ISBN:91-973537-9-5 og Trebåten av Behrens Lykke til! Redigert 19.Mai.2009 av thomsped (see edit history) Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Komlo Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 Viss treverket på resten av båten er bra, er det ein grei sak å fella inn eit stykke treverk der det er råte. Ikkje gru deg over den jobben. Sitér dette innlegget Link to post
dorry gutten Svart 20.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 Viss treverket på resten av båten er bra, er det ein grei sak å fella inn eit stykke treverk der det er råte. Ikkje gru deg over den jobben. felle inn en bit vil jeg kalle å flikke på såret.....jeg hadde ikke brydd meg om å skiftet det til denne sesongen viss båten er bra under vannlinja...men jeg hadde nok skiftet bordet til høsten og vinteren viss du har mulighet til det..hadde ikke brydd meg om å felle inn en bit da dette er bare en enkel og middlertidig løsning Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.