Jump to content

utkobling av oljetank på eldre 2-tak's motorer. Nødvendig?

Terkel

Recommended Posts

Hei.

Hører ofte at grunnen til at eldre 2-taksmotorer skjærer seg er at den innebygde oljetanken ikke leverer, slik at motoren går uten olje.

Mange annbefaler derfor og koble den ut. Men hvor går på en måte grensen for hvilke motorer som bør koble den ut ? er det enkelte merker som er spesielt utsatt ?

Kikker litt på en båt med en 90hk johnson med innebygget oljetank. ser klare fordeler siden båten har fast bensintank. Bør den kobles ut i dette tilfellet?

Hei

Jeg har fått forklart at dette oppstår p.g.a at man bruker forskjellige typer 2-taktsolje over tid.

De forskjellige merkene er gode nok hver for seg, - men det kan oppstå "levrings" -tendenser når enkelte merker blandes......., og da tettes det til en eller annen plass slik at smøreoljen ikke kommer frem dit den er tenkt.

Er man i tvil så begynn med å sjekke opp helt fra 2-takts oljetanken og gjennom hele systemet med rør /slanger og doseringspumpen, - for å se om alt fungerer eller om man finner delvis tilstoppelser av små eller store "pølser" med "levret" 2-taktsolje.

En av ungdommene her i familien fikk seg denne overraskelsen på sin TX 50- moped, da vi begynte å skru for å finne ut årsaken til motorhavariet. Han fant og dro ut en "lang pølse" i slangesystemet, og med på kjøpet fikk han da ellers god erfaring og kunnskap gjennom å hone opp igjen sylinder og skifte stempelringer og annet nødvendig for å få Suzuki'en til å bli som ny igjen.

Da han solgte den fikk ny eier beskjed om dette og med streng beskjed om å fortsette å bruke samme type 2-taktsolje, - og vi ser den i daglig drift fortsatt uten noe som helst trøbbel med motoren, - mange år etterpå......!

Alternativet for å være sikker er jo å begynne å blande i bensintanken.

Vet ikke om dette er relevant for ditt tilfelle for påhengsmotorer......., men det skulle ikke forundre meg siden det var hos en mangeårig erfaren mekaniker på moped og påhengs og ellers alt av slike motorer, at jeg "på bakrommet" fikk denne "tilståelsen" av hva som kan oppstå om man blander forskjellige merker / superutgaver av disse 2-taktsoljene på motorer med egen tank for dette.

Lykke til! :wink::smiley:

Redigert av Seastar (see edit history)

Det er vel nettopp frykten for feil ved pumpene som gjør at mange kobler ut dette systemet på eldre totaktere. Ved svikt skal det komme et lyssignal eller en alarm fra instrumentpanelet, men hvis det også svikter (dvs. du får ingen beskjed om oljeinnblandingen stopper) så er man jo ille ute og motoren kan skjære seg uten forvarsel :eek:

Kobler du derimot fra oljetanken og blander totaktsoljen manuelt i bensinen ved hver fylling så er du 100 % trygg.

Hadde selv en 1990-modell Evinrude 120 HK totakter med det samme systemet, jeg opplevde aldri svikt i systemet da jeg hadde motoren (6 - 7 år siden), men nå er disse motorene blitt snart 20 år gamle ... Tror du bare må kjenne på din egen magefølelse, og veie det ekstra bryderiet (med manuell oljeinnblanding) opp mot den ekstra trygghetsfølelsen.

og blande olje rett i tanken er vel kanskje det lureste på sikt! men så var det det med blandingsfolrhold da :crazy: sjelden jeg kjører tanken tom før jeg fyller, pleier som regel og fylle etter ofte! hvordan er det og holde styr på nøyaktig blandingsforhold mellom bensin og olje.. er jo vanskelig og se nøyaktog hvor mange liter som er på tanken osv..

Redigert av Terkel (see edit history)

Tja, godt spørsmål ... Første gangs innblanding manuelt er nok problemet, men deretter er det jo bare å blande inn prosentvis av det du fyller hver gang, blandingsforholdet er vel 2 % olje?

Vet du hvor mye tanken tar helt full? Da kan du jo fylle "nesten" helt fullt, og så etterfylle med 2 % olje av totalinnholdet, f.eks. 2 liter totaktsolje hvis tanken din rommer 100 liter. Tror ikke motoren reagerer noe særlig om blandingsforholdet blir noen promille skjev første gang.

Men kanskje andre her har en bedre ide?

Kobler du derimot fra oljetanken og blander totaktsoljen manuelt i bensinen ved hver fylling så er du 100 % trygg.

Bortsett fra hvis bensintilførselen svikter til en sylinder , f.eks pga tett dyse eller en flottør som henger , så får den sylinderen heller ikke olje...

Når det gjelder oljeblandingssystemene på 2-taktere, så vil jeg tro de er mer pålitelige enn eierne - vet om flere som har glemt å fylle olje når de fylte bensin..

Har også hørt at Johnson/Evinrude skal ha hatt mer trøbbel med sitt VRO system (ifølge onde tunger; Very Rarely Oiled) - men aldri hørt om konkrete tilfeller hvor det har sviktet.

Har uansett ingen planer om å koble ut autolube systemet på min 92 Yamaha 60hk.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Har også hørt at Johnson/Evinrude skal ha hatt mer trøbbel med sitt VRO system (ifølge onde tunger; Very Rarely Oiled) - men aldri hørt om konkrete tilfeller hvor det har sviktet.

Fra 1991 til 2007 så har jeg hatt fire/fem forskjellige motorer 50, 90 og 115hk Johnson eller Evinrude med VRO-sstemet og hadde aldri noe problem med dette på noen av disse motorene.

Forøvrig så skjønner jeg faktisk ikke at det kan være så vanskelig å blande inn ca 2% olje i bensintanken hvis man bare vet sånn ca hvor mye bensin man skal fylle, men jeg har nå alltid begynt med å ta olje på tanken først og så bensin.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Fra 1991 til 2007 så har jeg hatt fire/fem forskjellige motorer 50, 90 og 115hk Johnson eller Evinrude med VRO-sstemet og hadde aldri noe problem med dette på noen av disse motorene.

Forøvrig så skjønner jeg faktisk ikke at det kan være så vanskelig å blande inn ca 2% olje i bensintanken hvis man bare vet sånn ca hvor mye bensin man skal fylle, men jeg har nå alltid begynt med å ta olje på tanken først og så bensin.

Det er ikke vanskelig og blande inn 2% så lenge man vet hvor mye bensin det er på tanken :) men på en 100 liters tank er det vanskelig og vite hvor mye ca som er på for og få dette riktig de første gangene....

men hvorfor har du alltid hatt olje på tanken før du fyller bensin ? forstod det som om du brukte vro systemet?

men hvorfor har du alltid hatt olje på tanken før du fyller bensin ? forstod det som om du brukte vro systemet?

Beklager ble litt uklart men har/har hatt flere båter/motorer, noen med og noen uten VRO. Fyller alltid olje først for å være sikker på at jeg får plass til oljen og tror at den blandes best på den måten. Man lærer seg fort hvor mye bensin man har på tanken/må fylle og i mellomtiden så tar man først en del olje så benin, så olje og så bensin til tanken er full og man har ca riktig blandingsforhold. Bedre med litt mye olje enn for lite! Alternativt så har man en jerrykanne, eller to, fyller bensin på disse på veien når det er billigst, blander inn olje og man er sikker på riktig blandingsforhold. Fort noen kroner per liter spart ved å unngå marinaer!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Bortsett fra hvis bensintilførselen svikter til en sylinder , f.eks pga tett dyse eller en flottør som henger , så får den sylinderen heller ikke olje...

Kremt ... Nå var det altså snakk om oljeinnblandingssystemet og frykten for at det skal svikte. Kobler du det ut så er du 100% trygg for at det ikke svikter. Jeg har selvsagt ikke utstedt noen garanti for at ikke andre deler av en 20 år gammal totakter kan svikte! :smash::wink:

Kremt ... Nå var det altså snakk om oljeinnblandingssystemet og frykten for at det skal svikte. Kobler du det ut så er du 100% trygg for at det ikke svikter.

Ja, men poenget med å koble ut oljetanken er vel å unngå motorhavari...?

For mer lesning om temaet , sjekk evinrude/johnson forumet på www.iboats.com , f.eks http://forums.iboats.com/showthread.php?t=158081

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 11 år senere...
Skvulpen skrev On 19.5.2009 at 19.10:

Det er vel nettopp frykten for feil ved pumpene som gjør at mange kobler ut dette systemet på eldre totaktere. Ved svikt skal det komme et lyssignal eller en alarm fra instrumentpanelet, men hvis det også svikter (dvs. du får ingen beskjed om oljeinnblandingen stopper) så er man jo ille ute og motoren kan skjære seg uten forvarsel :eek:

Hadde selv en 1990-modell Evinrude 120 HK totakter med det samme systemet, jeg opplevde aldri svikt i systemet da jeg hadde motoren (6 - 7 år siden), men nå er disse motorene blitt snart 20 år gamle ... Tror du bare må kjenne på din egen magefølelse, og veie det ekstra bryderiet (med manuell oljeinnblanding) opp mot den ekstra trygghetsfølelsen.

Må man koble fra oljetanken eller kan man bare kjøre den tom også fortsette med oljeblandet bensin?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...