Dynamic 9200 Startet 19.Mai.2009 Del på Facebook Startet 19.Mai.2009 Hei.. Har kjøpt meg en VP kad 44 som jeg har en nytt DPE drev til..Denne skal jeg installere i min Scand dynamic 8600/9200.. Er det noen som har erfaring med denne erfaringen?ltar det lang tid å få den i plan?toppfart? Har tilgang på en chip til denne som vil gi 305 hk på veiva..Noen som har erfaring med å chippe kad 44 med tanke på økt hastighet osv? Vil tru at det ikke blir noe problem å bruke dette DPE drevet ved chipping om en bruker hodet ved pådrag? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Jeg har kjørt KAD 44 i en dynamic 9200 for noen år siden. 32-33 knop på maks om jeg husker rett og virke ikke spes kjapp opp i plan etc... 305 hk på veiva på en KAD 44 med kun bytte av chip skulle jeg likt og sett backet opp av fakta (tall fra dyno). Har mine store tvil i at turboen på KAD 44 kan levere ladetrykket som trengs til det. KAD 300 har bl.a større turbo og 285 hk på veiva og jeg hører at det slites med å få ut særlig mer av den pga nettop det samme problemet. Uansett må det påregnes at ting går mye fortere til hel**** om du chipper opp en båtdiesel og tar ut den ekstra effekten (som vel er poenget med og chippe). Det er nok en grunn til at det er en del mekaniske forskjeller på KAD 44 og 300 selv om de tilsynelatene er like... Jeg hadde ikke chippet en båtmotor. Bilmotor derimot hvor man stort sett lunker rundt på 10-20% effektuttak blir det noe helt annet... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
KARILLA Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Det er mulig jeg har tungt for det, men kan ikke forstå at det er større risiko ved å chippe en motor instalert i båt kontra bil. Motstanderene av å chippe motor instalert i båt argumenterer med at en båt motor går med full last hele tiden. Ikke vet jeg men jeg reduserer pådraget og således også lasten på motoren når jeg er kommet i plan. Går normalt med ca 2500 til 2700 omdreininger i marsj fart og har maks turtall lik ca 3500. Tror derimot at det kan bli lettere å få båten i plan og at dette vil redusere tiden da motoren går med maks belastning. Chipping og dertil effekt økning må selfølgelig sees opp mot resten av installasjonen, det være seg drev eller girkasse. Ha en flott sommer og båt sesong, med eller uten chip Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
hermansen Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Har selv forsøkt chipping i en KAD300. Reklamen sier 17% mer effekt noe som skulle tilsi ca 318 HK på propell. Toppfarten økte fra 30 til 33 knop (på samme propell), men det viktigste var at båten brukte betydelig mindre tid på å komme opp i plan, nesten som en gikk ned en propellstørrelse. Snakket med en servicemann på et VP verksted. Han sa, off the record, at dersom en monterte chip-en i KAD300, og brukte de ekstra kreftene til å komme raskere opp i plan, så han ingen spesielle utfordringer med det. Både motor og drev skulle klare det uten trøbbel. KAD300 var stilt inn for å holde avgasskravene som var i USA når den ble lansert der og da kunne de ikke gi mer guff i mellomområdet. Og på den tiden var ikke båtene større enn at det gikk greit. Men han sa også at en ikke måtte bruke kreftene "i toppen" for å få økt toppfart. Det ville slite mer på motor og drivverk. Men det var på en KAD300 og "off the record". Om andre VP verksted sier det samme, eller om det gjelder for KAD44, kan jeg ikke svare på. /Ø Sitér dette innlegget Link to post
Dynamic 9200 Svart 19.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Takker for gode svar..er selv redd den vil være litt treig,men har en bekjent som har en kad 43 i scand 9200..han gjør jo 34 knop,og kommer greit i plan selv med 5-6 stykker ombord..Rart at en motor med 30 hk mere og samme vekta ikke skal greie mere fart,og være like treig.....:/ Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 (redigert) Da må du begynne å sjekke forskjellige ting. En Scand 9200 med KAD44 skal i utgangspunktet være raskere enn en med KAD43. Du kan sjekke selv: Er båten ren under ? Er propellene i god stand ? (groe og ir/tæring kan utgjøre mye) Er det forskjellig last bak i båten (antall batterier, med/uten ankervinsj med tau/kjetting) ? Er det lettbåt bak på båten ? Slike kan fungere som vindfang som en annen fallskjerm. Er det lenge siden det ble byttet dieselfiltre og/eller luftfiler ? Når det gjelder KAD44 bør du få sjekket på et VP verksted (krever VP diagnose verktøy, bør ikke ta mer enn 1-2 timer) Korrekt turbotrykk ? Er ventilene justert (skal gjøres hver 200 time) ? Begynner noen av dysene å bli tette ? /Øystein Redigert 19.Mai.2009 av hermansen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skipsbygger Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Chippig er neste det verste du kan gjere med ein båt motor, har jobbet ein år-rekke med båtmotorer å har sett utalligen havari, kad 44 er ivertfall ikkje ei maskin å prøve å tukle med!! På bil er saken noe annet stilt, selv om du aldrig ville fått sette det på min bil, ikkje for to minutter eingang!! Sitér dette innlegget industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15 Link to post
hermansen Svart 20.Mai.2009 Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 (redigert) På bil er saken noe annet stilt, selv om du aldrig ville fått sette det på min bil, ikkje for to minutter eingang!! Synes du overdriver en tanke nå. Det er flere eksempler på motorer, både for land og vann, som er helt identiske med unntak av programmeringen. VW/Audi/Skoda har motorer som leverer alt fra 100 til 250 HK, hvor forskjellen ligger i chip-en. De største har riktignok større turbo og mer kjøling, men for 100-175 HK versjonene er det ingen fysiske forskjeller. Tilsvarende gjelder også motorer fra andre fabrikanter. Ang båt så har du f.eks. Volvo D3-130/160 som er like med unntak av chip. Merc sin D-4.2L leveres i varianter fra 250 til 350 og 2.8L fra 170 til 220HK. Volvo leverer til og med sin D6 i forskjellige versjoner og det er stort sett chip som bestemmer ytelsen. D6-280/310/330 er samme maskin men med forskjellig programmering. Tilsvarende gjelder for D4-180/225. Men for D6-280 og D4-180 gjelder at disse er primært laget for yrkesbåter. Det blir tatt ut mindre effekt fordi motor typisk har et annet bruksmønster for en yrkesbåt enn for en fritidsbåt. Faren med chiping er avhengig av bruken. Hvis du chiper for å få økt effekt, og bruker denne effekten, kan det føre til uante konsekvenser på grunn av dimensjonering av blant annet kjøling + + +. Men hvis du chiper for å øke moment for å få båt raskere i plan (som et eksempel), så utsettes ikke motor for like mye og i de fleste tilfeller vil kjøling&drivverk&smøring henge med uten problemer. /Ø Redigert 20.Mai.2009 av hermansen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.