froesak Startet 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 19.Mai.2009 Har en wallas 1300 inne i en lukket cabin foran der jeg sitter og kjører, med døren lukket blir det veldig varmt der, har tenkt og montere en sånn vifte: http://www.maritim.no/product.aspx?id=1311...upkey=009002020 der til og suge varmluft derfra og blåse ut under vinduene der jeg sitter og kjører.. Blir snakk om ca en halvmeter med 75mm rør fra viften. Noen som har sånn vifte???? Tenkte på om den blåser bra og hvordan det er med støy på den.. Er ikke tenkt att den skal gå hele tiden. bare til og få flyttet litt av den oppvarmede luften fra cabinen og inn under kalesjen.. Noen tanker rundt dette?? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 jeg har en sånn vifte. Den blåser bra, men bråker en del. Du bør nok ha en justerbar "dimmer" på den, så du kan skru ned RPM. Sitér dette innlegget Link to post
froesak Svart 19.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 Hvor får man dimmer som egner seg til dette??? Når det gjelder bråk så er ikke det det største problemet egentlig da denne blir i ett annet rom enn jeg sitter. men sikkert ikke dumt med dimmer så kan man regulere litt mer. er tenkt og koble den på en sånn utblåsnings ventil for og blåse mot vindu for og holde dugg vekk. blåser den kraftig nok til det? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 å du hendelse den er kraftig nok ja 5m3 pr min er 5000ltr min... Spørst om den ikkje suger for mye vakuum inne i kupeen hos deg. Går døra utover så får du den aldri opp hehe Nei alvorlig....du må slippe luft inn i kupeen då trur eg Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
froesak Svart 19.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 Har 3 sånne spalte ventiler som går inn til cabinen, håper det holder.. Sitér dette innlegget Link to post
vidarbre Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 (redigert) Hva med å fordele varmen fra Wallasen med Y-koblinger etter den, og ha justerbare dyser i endene av slangene? Så får du også skikkelig guffe mot vinduene, om du ønsker det. Er da mulig å styre varmen akkurat dit man ønsker. Redigert 19.Mai.2009 av vinni (see edit history) Sitér dette innlegget Vidar Breivik "GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening '87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6 Link to post
froesak Svart 20.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 Hva med å fordele varmen fra Wallasen med Y-koblinger etter den, og ha justerbare dyser i endene av slangene? Så får du også skikkelig guffe mot vinduene, om du ønsker det. Er da mulig å styre varmen akkurat dit man ønsker. Har en wallas 1300 og den står det att man ikke skal bruke slanger på. kun beregnet på att lufta skal komme rett ut fra varmeren. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 20.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 Om du allikevel skulle vurdere å sette på Y-ledd med spjeld, så pass på at det er et godt stykke fra varmeren om den er i plast. Jeg kjøpte et slikt og monterte det like etter varmeren for å få varme ut i cocpit på seilbåten. Resultatet var at den smeltet og spjeldet smeltet helt og ble med inn i rørene. Det luktet nå helt for%& og det var nesten ikke mulig å puste inne etterpå. Jeg satt så på nytt rør frem til første skjøtepunkt (Y-leddet ikke medregnet), men ble aldri kvitt plastikklukten. Enden på visa, var at jeg mått bytte alle varmerrørene i båten. Y-leddet som kostet 75,- på Maritim, kostet meg flere tusen før jeg var ferdig med å bytte alle slangene. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
froesak Svart 20.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 tror ikke det er anbefalt og bruke rør på disse da viften ikke er så kraftig så de blir overopphetet. derfor jeg har tenkt og bruke den andre vifta til og fordele litt varme. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.