Jump to content

Noen her med erfaring fra singel vannjet installasjon?

Executive

Recommended Posts

Jeg er litt fasinert av vannjet. Litt lavere virkningsgrad enn drev. Men det er jo en fordel at ting ikke stikker så dypt avogtil :smiley:

Noen her som har erfaring med singel vannjet på daycruiser 23-24 fot? Bruksegenskaper, vedlikehold etc.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Var borti en 28 foter,hjemme laget med en hamilton singel vannjet.Stod vel en scania vabis 56 maskin på sånn ca 150 hk ombord.Det som kunne være et problem var at en motte gjete hele tiden,båten levde liksom sitt eget liv.Ble slitsomt i lengden,men tror ikke det skulle hvert sånn i utgangspunktet,vannjeten skal vist være stø og fin,var vel noe med den båten jeg var borti som ikke stemte...Men snakker vi manøvrering var den helt rååå!!!!!!fytti katta,glem bautrøster osv,dette var mye bedre!!!!!og som du sier selv,den stakk ikke særlig dypt i vannet heller.Men sånn vedlikeholds messig vet jeg lite om...Men bare for og ha sagt det,han som kjøpte den bygde den om til drev...Vet ikke helt hvorfor jeg??

Jeg har en kompis som har en Halco 26 med vannjet. For øvrig til salgs nå, om noen er interessert. Den er vel ennå ikke prøvd på sjøen under hans eierskap, så bruksegenskaper kan jeg ikke si noe om. Men vedlikeholdsmessig ser det veldig enkelt og greit ut, det er jo bare en pumpe som pumper vann konstant. Videre wirestyring av dysen sideveis, og et buet skjold man senker ned for å bakke. Her er det rett og slett minimalt med deler som kan slites eller ødelegges, så det burde tyde på et enkelt båthold...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ja, vannjett er fine saker når man skal manøvrere, men man må huske på at ved bakking, så vrir båten seg andre veien enn ved bakking med drev. Men det er ein vanesak. Erfaringer som eg også har ved vannjett er at dei kan vere litt "vinglete" ved lav fart, men har du godt pådrag på maskina, så er dei ganske retningsstabile. Vannjett er dyrare ved innkjøp enn drev, men utruli mykje billigare ved service.

Jeg har kjørt mye singel vannjet, vi hadde en avanti 28 med ford 429 cobra, og castoldi jet. Hvis man ikke har utkobling av jet'n, vil den jage hele tiden, og må gjetes. Overlegent alt annet ved manøvrering, man må bare huske på at baugen går den veien man svinger, uansett om man bakker, eller kjører forover.

Med vennlig hilsen

Henrik Nygaard

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...