Jump to content

Tyveri av riggdetaljer - ingen ære blant seilere?

HCO

Recommended Posts

Jeg skulle i går rigge opp båten etter å ha hatt den i opplag på Sjølyst. Båten lå klar ved krana, og vi skulle til å montere salingshornene. "Hvor er riggboltene til feste av salingshornene?" spør kamerat Thor. "Eeh - på masta håper jeg" svarer jeg. Febrilsk leting gjennom hele båten og båt-verktøykassene gir null resultat. Rask telefon til kamerat Rune, som var med på nedtakningen, bekrefter at boltene ble satt på plass i masten i høst.

Etter en rundtur pr. telefon og bil til flere butikker, viser det seg at disse riggboltene (10mm for Selden-rigg) er utsolgt overalt.

Det er forøvrig en ganske kjent sak (ikke for meg før nå, dessverre) at det forsvinner både det ene og andre fra rigger på Sjølyst. Jeg snakket med flere, som hadde opplevd alt fra at salingshorn var forsvunnet til at fallene var kappet (!) og sjaklene stjålet. En kar som hadde hatt opplag der i 20 år, sa at "her kan du ikke la noe ligge igjen på opplagsplassen". Når jeg fortalte problemet til Ed hos Southern Cross Spars, var hans første spørsmål: Lå masten på Skøyen?

En pluss en er som kjent to, og jeg kan ikke skjønne at "proffe" kjeltringer stjeler slike småting. Det er små verdier, men vanskelig og tidkrevende å erstatte. For meg gikk en hel arbeidsdag tapt ved at jeg måtte fikse riggen. Jeg har hjemmehavn på Storsand, og det var ingen steder å fortøye båten midlertidig på Skøyen.

Stjeler virkelig seilere riggdetaljer fra hverandre? Eller skjer det bare på Skøyen?

..hvorfor skulle seilere bli spart mere enn andre

Nei, si det... Antakelig jeg som har en litt naiv oppfatning av at mennesker - når de har valget - stort sett vil hverandre vel.

Men spørsmålet mitt i første post er ikke retorisk, jeg lurer faktisk på om det er slik.

Jeg har ingen problemer med å se for meg situasjonen: Du står der med en båt på vannet, og riggen i stativ, og finner ut at du har rotet bort 4 viktige bolter. Opplagsgutta maser utidig for å få deg vekk fortest mulig (ja, jeg opplevde det i går), og du klarer ikke å bli ferdig. Det ligger 20 lignende master i stativet, flere av de har boltene på plass. At man da tenker at det finnes en "enkel" vei ut av problemet, er naturlig. Men å faktisk gjøre det...

Gammer`n hadde innbrudd i vinter,de stjal jaggu en 12v kontakt til noen 10 talls kroner!!!!!????og en del bilder som ble kjøpt på auropris te 50kr+en hønngammel walkitalki som ikke så så veldig oppegående ut+at den virka heller ikke og et gammelt solcellepanel som omtrent ikke lada og som var fra 14 pil og bue?????Hva i gjøssenam er vitsen??????blir helt matt av og høre sånt forbanna surr,folk er fae...ma blitt helt idioter!!!!!!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...