Jump to content

Er dette en C.G. Pettersson båt?

Rolf

Recommended Posts

Formening om denne? C.G. Pettersson konstruksjon? Hva bør noe slikt koste idag?

boat_001.jpg

Built: 1932 at Liljeholmens boat yard, Stockholm, Sweden.

Hull: Honduras mahogany on oak frames.

L.o.a.: 9.3m.

Beam: 2.15 m.

Depl.: 2.5 mtons.

Engine: Volvo Penta BB 40 (newly renovated).

Speed: 12 knots.

The yacht is in mint condition and very well maintained by same owner since 1944 and always cruised in fresh water (Lake Malaren, Sweden).

Inspectable in Stockholm, Sweden.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Er selv ingen ekspert på svenske konstruktører, men har da sett en del "Petterson-båter" - vær obs på at mange svensker bruker dette navnet for det den er verdt bare for å presse prisen - akkurat som her hjemme med såkalte "Furuholmen-kryssere" hvor halvparten av de aldri ha vært i nærheten av Furuholmen.

Det jeg stusser på først og fremst er hekken. Jeg har aldri sett en slik hekk på noen av de båtene fra den oppgitte tiden, 1932. Nå er ikke bildet av de beste og det kan være vanskelig å se, men denne hekken skråner jo "innover / forover" sett ovenifra, noe jeg finner merkelig og ikke får til å stemme med tidsepoken. Hekkens fassong få meg til å tenke på mot slutten av 40- eller begynnelsen av 50-tallet - samme tid som Folkebåten ble konstruert og bygget. Mener at Petterson-båter fra 30-tallet, eller denne typen båter fra den tiden generellt, heller hadde det man kaller for "hønseræv" eller panserhekk....?

Og så synes jeg at den stevnen er noe (svakt?) buet. Passer det til tidsperioden? Mener at alle slike båter hadde nokså skarp og rett-opp-og-ned baug.... :confused:

Og at båten har gått i ferskvann hele tiden må ikke nødvendigvis være et pluss. For motoren og det elektriske anlegg er det et pluss, men for treverkets skyld ville jeg foretrekke en båt som har ligget i saltvann heller enn i ferskvann. Hvorfor? Jo, på en trebåt så begynner alltid råte i treverk først, der hvor ferskvann (fra regn) legger seg...

...

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Hallo Walter_S, du er med oss!

Jeg er også enig med vurderingen til W_S, det er derfor jeg skrev dette med dokumentasjon. Jeg er ikke så mye hengt opp i hekken som i baugen. Jeg hadde forventet meg en rettere baug.

Vi har en dokumentert Peterson i Son, den har rett baug. Men den gode Peterson hadde sikkert mer enn en design.

...Det jeg stusser på først og fremst er hekken. Jeg har aldri sett en slik hekk på noen av de båtene fra den oppgitte tiden, 1932....

Nå har jeg sett det.

Jeg trekker denne "bastante konklusjonen" og innrømmer villig vekk at jeg har tatt feil. På linken til thomsped og kjennetegn under punkt 7 er det en tegning med nettopp en slik hekk..... :lol:

Er selv ingen ekspert på svenske konstruktører...

:smash: Det jeg imidlertid har rett i, er at Walter_S ikke har greie på svenske konstruktører...... :tongue:

Fortsatt god "Fredags-kvell"!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

I følge denne linken er det en Pettersson konstruksjon, let etter Sarita nesten nederst på siden:

MOTOR YACHT SOCIETY

Men, finner ingen 9,3 meters båt tegnet i 1932 i CGP tegnisliste hos Sjøhistoriska museet...... hmm.

Ang. mint condition - motoren er en 40hk fra 60 tallet.....

Har lest "survey report" og den er bra

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

En båt er verdt det noen er villig til å betale for den. Det er alltid gambling om man skal prute eller betale.. noen andre kan jo være mer villig...

En båt er aldri verdt det eieren tror og mener...... men alltid betydelig mer en den nye eieren ga for den....

Med andre ord; vanskelig å vurdere pris på en båt utenom standard...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...