Reserfjord Startet 20.Mai.2009 Del på Facebook Startet 20.Mai.2009 Hei nå nærmer det seg juni, det betyr eksamen og etterpå skal jeg hjem. Når jeg kommer hjem så blir båten tatt på land, og pussen kan begynne. Båten jeg skal fikse på trenger mye kjærlighet nå. Den har blitt ganske nedsarvet de siste årene. Dette har jeg planlagt å gjøre: -Skifte dørk -Ta overhaling på motor (BMC 1.5) -Behandle skrog -Tette lekkasjer i tak -Lage nye benker ute -Ny styreposisjon -Male og behandle overbygg -Montere ekkolodd -Lage ny motorkasse Det er en del blåmann i skroget, hvordan kan jeg få fikset opp dette? Hvordan behandle skroget? Hvor lenge bør båten stå på land før jeg kan behandle under vannlinjen? Hva behandler jeg båten med innvendig under vannlinje? Her er det noen bilder av båten, de er ikke så bra, men kan kanskje være litt nyttige. sommerbilde vinterbilde veldigvinterbilde Alle forslag motas med stor takk, dette er min første trebåt så jeg setter pris på alt som kommer inn. PS. Hvis noen vet noe om båten, ang byggeri eller annet snaks så rop ut! Hilsen: Reserfjord Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 20.Mai.2009 Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 Fin båt! Likevel er det sikkert 1000 ting du KAN gjøre for å få den finere/bedre. Jeg ville prioritert tre ting og gjort DET helt bra i stedet for å gjøre litt overalt. A) Fikse alle utettheter i tak og ikke minst dekk/vannbord. Det ser ut til å være typisk blåmann på grunn av lekkasje bak fenderlista. Det er ikke noe mening i å fikse blåmann på skroget uten at du fikser årsaken. Riv av fenderlista, fiks opp/ puss/ høvle -få det tørt og fint. Tilpass ny fenderlist og monter med sikafleks eller liknende mellom lista og vannbordet. B) Skrape eller pusse ned hele skroget utvendig OG innvendig. Min erfaring er at mye av grovpussinga innvendig med fordel kan tas med eksentersliper og 40-papir. Det går med en del papir men jobben blir gjort på halve tiden i forhold til skrape .. Utvendig har jeg god erfaring med å bruke en liten vinkelsliper med sandpapir-lameller (nr 40 el 60) men det forutsetter at du er lett på handen og redskapen som en fiolinbue, lett og elegant.. Eventuelt glatting med eksentersliper.. Pass på naglene, (er det kobbernagler all over?) så du ikke svekker dem for mye/ sliper av hodene Så er det å fjerne blåmann, eller bleke den så mye som mulig. Jeg har prøvd Ferro-bet rustvask på en båt i vår og er vel så som så fornøyd med resultatet. Jeg mener å huske atdet var bedre og raskere bleking da jeg brukte Vannstoffhyperoksid (+ nøytralisering (husker ikke hva det heter)) på en annen båt for noen år siden. Ellers er jeg tilhenger av Benar UVR olje på "litt flekkete" trebåter. Den har litt gylden/ brun farge og skjuler en del av blåmann.. Ja, ja andre vil sikkert riste på hodet C) Overhaling av motor. Er du motorkyndig selv eller må du sette det bort?? Uansett er det viktig at motoren er i orden og litt betryggende om du har mulighet til å være med på en overhaling. Learning by doing! Antar du er forholdsvis ung i og med at du studerer. Godt å se at det ennå er noen "tullinger" som setter pris på trebåten!! Det er ofte mye bra hjelp og støtte i båthavner.. og på baatplassen.no Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 20.Mai.2009 Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 Hei Reserfjord! Dette blir nok knall! Fin båt. Synes Osa er fornuftig her. Det å stoppe lekasjen er er en veldig viktig del av jobben, ellers så kommer blåmann tilbake ganske fort! Hvor lenge skal båten være på land? Er planen å få den ut igjen i sommer? Hvis den skal være oppe en stund, vil det være bra å begynne å sette inn undervannskroget med rålinolje med det samme, og holde på til det er mett. Dette for å forhindre at skroget tørker for mye og sprekker. Ellers så er det mange tips på denne siden! www.trabatsakuten.nu/tipsotrix Lykke til Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Reserfjord Svart 20.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 Takk for utfyllende svar osa! Det er kobbernagler all over. så jeg må nok passe på det en del slik at diss ikke blir ødelagt. Jeg har tidligere mottatt bilder av din båt og den er jo strøken. Betviler ikke din kunnskap og erfaring. Men, jeg har hørt at tre skal slipes i lengderettning, stemmer dette? Hvis det jeg har lært stemmer, er det da smart å bruke roterende verktøy? Innvendig i båten (inni styrhuset) er skroget veldig fint. Er det nødvendig å gjøre noe der? Angående motoren, så er jeg uttdannet verktøymaker, så jeg tror jeg skal få til å fikse den selv. Men, jeg har ikke veeldig peiling på motor, så det blir nok ganske så lærerikt. med motoren har jeg tenkt å: Skifte stempelringer skifte dyser lakkere skifte register og strammer( er litt usikker på om det er nødvendig?) skifte rammelager slipe topp skifte simmeringer levere dyser inn til servise osv osv.. hva lager jeg ny fenderlist av? Reserfjord Sitér dette innlegget Link to post
Reserfjord Svart 20.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 Prøver å legge inn et bilde av motoren, men får det ikke til. Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Reserfjord Svart 20.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 Hvor lenge skal båten være på land? Er planen å få den ut igjen i sommer? Hvis den skal være oppe en stund, vil det være bra å begynne å sette inn undervannskroget med rålinolje med det samme, og holde på til det er mett. Jeg håper å bruke ca en til en og en halv måned på renoveringen. slik at jeg får brukt båten før jeg reiser hjem til trondheim igjen. Hvor lenge bør jeg vente med behandling før jeg kan begynne behandlingen under vannlinjen (etter den er tatt opp)? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Mai.2009 Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 Jeg ville ha fikset det som er galt på motoren, ikke satt i gang en full overhaling hvis det ikke er nødvendig! Register trenger du ikke tenke på, det er vel kjede på disse motorene og skal ikke skiftes på samme måte som reim. Er oljetrykket OK trenger du ikke tenke på veiv-og rammelagre. Service på dyser kan være lurt, og skifte hvis de er dårlige. Hvis kompresjonen er dårlig kan det være en ide å skifte stempelfjærer samt slipe ventiler. Det samme hvis motoren bruker mer olje enn normalt. Likeså nye pakninger og simmerringer. Men å bruke 10-15.000,- på å overhale motoren hvis det ikke er nødvendig, det er i alle fall ikke noe jeg ville gjort... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Moas-ark Svart 20.Mai.2009 Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 Det tørr jeg ikke svare på. Jeg har alltid tatt opp båtene mine på høsten for å ha de på land over vinteren. Men jeg spyler båten ren under mens det ennå er bløtt, så tror jeg at jeg ville dekke bart tre så fort som mulig! Det er sikkert andre her som har mer erfaring på det området. Ang. lakkfjerning pleier jeg å bruke varmluftspistol og skrape, da fjerner du lakken lett uten å skrape bort båten og få stygge hakk! Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Reserfjord Svart 20.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 Jeg er enig med deg idex. Det hører til historien at båten har ligget veeeeeeldig lavt i vannet i vinter. Det vil si så lavt at min far og svigerfar var nede i båten å pumpet ti (10 ja ti!!!)liter vann ut av selve motoren. Så jeg vil åpne opp å se hvordan "ståa" er. Jeg har forøvrig funnet en adresse til et firma her på BP som heter ASAP eller noe. Der får jeg det meste av deler jeg tror jeg trenger for ikke mer enn 2000-2500kr. Jeg har og vert så heldig at jeg har fått en delemotor GRATIS av Njord her inne på BP. (Hvis du leser her Njord, tuuuuuuusen takk) Kan det være noe å skifte strammer til registeren? Tenkte og på honing, men det kan jeg gjøre selv. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Mai.2009 Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 Da kan det være lurt å åpne motoren ja! Vann inni motoren er aldri en god ting. Angående strammer så tviler jeg på om det er nødvendig å skifte denne, så lenge den gamle klarer å holde kjedet stramt. Hvis du må skifte stempelringer er du nødt til å hone sylindrene, men dette er ikke vanskelig. Slip også ventilene, så burde du ligge bra an. Og med tanke på alt vannet som har vært i motoren, så er det sikkert lurt å skifte lagrene med det samme. Lykke til, her har du litt å holde deg i aktivitet med. Og kjøp deg en lensepumpe som kan holde båten tom for fremtiden! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dorry gutten Svart 21.Mai.2009 Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 blåmann er det blågjeit som det kalles hær? vet du får kjøpt et stoff på apoteket som tar den...litt usikker hva den heter men det kan jeg finne ut for deg...en annen ting du kan kjøpe å ta den med er ferromax det er to typer av den....litt usikker hva forsjellen i navnet på de to er men det er en med rød etiket og en med en blå....den blå er masse brukt mot blågjeit hær i distriket blågjeit har ikke noe med fenderlista å gjøre med men heller valg av treverk av båtbyggeren....det er en type sopp som er i stokken den er ikke noe farlig med tanke til råte eller noe slikt men heller en kosmetisk sak som folk ikke er noe glad i....men som sakt den svekker ikke selve skårget på båten en annen sak med tanke på dollbordet og fenderlista er at du har to valg dær....dollbordet kan enten ligge på overkant av fenderlista eller på innsiden...velger du å legge den på innsiden sier folk som har peiling at du skal nate mellom fendrelista og dollbordet velger du at dollbordet skal ligge på utsiden og ut trenger du det ikke jeg driver for tiden å skifter ut på min båt akurat det samme kansje du får noen gode tips hvordan du gjør ting dær? www.dorrygutten.webs.com Sitér dette innlegget Link to post
dorry gutten Svart 21.Mai.2009 Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 (redigert) Hei nå nærmer det seg juni, det betyr eksamen og etterpå skal jeg hjem. Når jeg kommer hjem så blir båten tatt på land, og pussen kan begynne. Båten jeg skal fikse på trenger mye kjærlighet nå. Den har blitt ganske nedsarvet de siste årene. Dette har jeg planlagt å gjøre: -Skifte dørk -Ta overhaling på motor (BMC 1.5) -Behandle skrog -Tette lekkasjer i tak -Lage nye benker ute -Ny styreposisjon -Male og behandle overbygg -Montere ekkolodd -Lage ny motorkasse Det er en del blåmann i skroget, hvordan kan jeg få fikset opp dette? Hvordan behandle skroget? Hvor lenge bør båten stå på land før jeg kan behandle under vannlinjen? Hva behandler jeg båten med innvendig under vannlinje? Her er det noen bilder av båten, de er ikke så bra, men kan kanskje være litt nyttige. sommerbilde vinterbilde veldigvinterbilde Alle forslag motas med stor takk, dette er min første trebåt så jeg setter pris på alt som kommer inn. PS. Hvis noen vet noe om båten, ang byggeri eller annet snaks så rop ut! Hilsen: Reserfjord behandling av skroget gjør du ganske enkelt med å bruke olje fra innsiden.... du kan viss du har masse penger bruke d1 fra owatrol eller clipper 1 til metting av treverket for så å bruke D2 eller clipper 2 for sluttbehandling ...eller du kan gjøre som mange andre bruke en billig terasseolje først ....for så å blande en olje ut fra amrikansk terpentin og linolje i en blanding som er 70/30 for så og bruke 50/50 på de siste strøkene det er ganske enkelt og dette skal smørest på vått i vått...dvs at du begynner en plass i båten og går bare rundt til du føler at treverket ikke vil ta i seg mere olje dilemma med D2 og clipper 2 er at det blir en hinne på toppstrøket som gjør at du må til neste sesong bruke en stålbørste eller sandpapir for å få til at mere olje trekker inn i skråget da du skal behandle skråget på nytt ....viss du ikke gjør det vil den nye olja bare legge seg på toppen av hinna fra i fjor og ikke trekke inn i treverket som ønsket en sak som er mere viktig og som er mere fy fy er at du ikke tetter skråget fra begge sider...dvs lakk eller maling både på utsiden og på innsiden....jeg har sett mange fine båter bli totalt ødelakt pga dette .....folk lakker på utsiden og maler på innsiden for at det skal bli fint...men det som skjer er at båten råttner opp for at skråget ikke får puste... jeg for min del oljer bare på innsiden og lakker eller oljer på utsiden under dørken kan du gjøre så mangt.....du kan bruke blymølje...noe jeg aldri har gjort. eller du kan bruke tjære produkter...det finnes et produkt som er en type tjetjære maling som heter black wanish og det er et fint produkt å bruke til denne jobben det er en maling som ikke griser til klær osv etter at det har tørket...eller du kan vanne ut vanlig tretjære med terpentin til tjæra er tynnflytende for så å smøre på dette (dette skal jeg gjøre i min båt) dette er uansett en skikkelig grisejobb men båten har det så masse bedre etter på pluss at dette er med på å hindre sprekker og forråtnelse i båten under vannlinja jeg er ingen ekspert bare så dette er sakt....men mine erfaringer er noe jeg har lært over tid...og ikke minst lært av mine gammle venner som har drevet på med båt i mi alder ganger to...for det stemmer som folk sier....de gammle er elst og det tar jeg av meg hatten for Redigert 21.Mai.2009 av dorry gutten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Reserfjord Svart 21.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 Oi dorrygutten, dette var et fint innlegg! Da tror jeg det blir tjære inni båten under vannlinjen! Hvor kan en få kjøpt tjære? Jeg liker ideen med benar uvr som osa hadde på skroget, hva med å blande ut av dette i den amerikanske terpentinen? men du sier behandlingen skal gjøres fra innsiden. Hva gjør jeg med utsiden da? Sitér dette innlegget Link to post
Reserfjord Svart 21.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 Angående fenderlist, så tror jeg at den og skal byttes når jeg først har den på land. Den har nemelig fått hard medfart, så det blir nok penere hvis jeg får byttet den. Hva lager jeg ny list av? flott side du har Dorry gutten! Sitér dette innlegget Link to post
Reserfjord Svart 21.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 Er det noen som har peiling på hvem som forhamdler D1 og D2 og til vilken pris (i stavangerområdet)? Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 21.Mai.2009 Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 (redigert) blåmann er det blågjeit som det kalles hær?blågjeit har ikke noe med fenderlista å gjøre med men heller valg av treverk av båtbyggeren....det er en type sopp som er i stokken den er ikke noe farlig med tanke til råte eller noe slikt men heller en kosmetisk sak som folk ikke er noe glad i....men som sakt den svekker ikke selve skårget på båten Blåmann, blågeit, blåved osv. blir lett brukt som generelt utrykk for missfarget. Etter hva jeg forstår utifra bildene, så ser i hvertfall noe av det ut som missfarging etter fukt, det mørke under fenderlisten, rundt klinkene og i bordskøtene. Det er typiske steder hvor fukt kommer inn. Og kan være begynnelsen på råte. Eik f.eks missfarges av jern. Så det kan være flere årsaker til missfargingen. Men det er da ingenting som ikke lar seg fikses! Redigert 21.Mai.2009 av thomsped (see edit history) Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Moas-ark Svart 21.Mai.2009 Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 Ang. fenderlist, har jeg kjøpt ferdige lister i både eik og mahogny, men man kan vel lage det av furu også, hva er det fra før da? Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Reserfjord Svart 21.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 Jeg har ikke så bra peiling på tre, så jeg er usikker på hvilke type det er. Har heller ikke peiling på hva slags tre skroget er. Er det noen som kan se det ut fra bildene? Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 21.Mai.2009 Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 Furu! Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
dorry gutten Svart 21.Mai.2009 Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 (redigert) Oi dorrygutten, dette var et fint innlegg! Da tror jeg det blir tjære inni båten under vannlinjen! Hvor kan en få kjøpt tjære?Jeg liker ideen med benar uvr som osa hadde på skroget, hva med å blande ut av dette i den amerikanske terpentinen? men du sier behandlingen skal gjøres fra innsiden. Hva gjør jeg med utsiden da? takk takk....vell benar tror jeg går ann å blande ut med white sprit....men jeg hadde ikke brukt den på utsiden av skråget..da hadde jeg nok heller brukt en annen type lakk dilemma med benaren er et den sprekker så lett opp og da vil du få den berømte flassingen....hmm....tror jeg brukte ravilakk og den blir båten gylden og fin av...det fine med den er at den er litt mere seig enn benaren og det gjør at den ikke flasser så legg som benaren men viss du er en slik benar mann vil jeg heller annbefale benar marine som er beregnet for båt tretjære kjøpte jeg på monter sist for en liten mnd siden....men ikke bland den ut med white sprit...da dette er et kjemisk middel og terpentin er naturlig....den kjemiske fordamper fra treverket og forsvinner...mens det naturlige blir i gjenn i treverket og blir med i prosessen og metter treverket ditt men alle fargehandlere med respekt for seg selv har som regel båtprodukter men det kan lønne seg å høre litt rundt ....for det er litt pris forsjell og det kan jo tenkes at du klarer å prese dem for 10-25 % ..he he..det gjør jeg and.g fenderlista har jeg tenkt å bruke furu..og heller sette på et flattgjærn eller en slik halvmåne (slik dem bruker under kjølen på mindre båter) og male den hvit eller galvanisere den slik at den blir fin....pluss at jeg ikke får stygge riper i fenderlista mi viss jeg legger meg på siden av en plastbåt av ett eller annet slag men på en av mine tidligere båter brukte jeg en rundstokk på 45 mm og klyvde den på langs..,felte inn skruene og plugget dem i samme mattriale som jeg limte fast det ble rett så bra faktisk Redigert 21.Mai.2009 av dorry gutten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Mai.2009 Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 ....pluss at jeg ikke får stygge riper i fenderlista mi viss jeg legger meg på siden av en plastbåt av ett eller annet slag Ekling!!! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dorry gutten Svart 21.Mai.2009 Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 Ekling!!! Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 21.Mai.2009 Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 Noen kommentarer til de siste innlegga fra "Dorry guten": Fin hjemmeside du har! (du kan få lage hjemmeside til meg også... ) Mye bra forklaringer du kommer med også ( til å være fra Molde! ) men det er noen misforståelser og sammenblandinger som jeg føler jeg MÅ blande meg borti; ferromax ....det er to typer av den Ferromax er en primer som du bruker på div jernprodukter. -har aldri hørt at de brukes på blåved/blåmann. (men det kan jo være at det er noe jeg ikke har hørt.. )Derimot Ferro-bet (Blå) Rustvask egner seg bra til det( står til og med på flasken/boksen) et stoff på apoteket 35% vannstoffperoksyd +konsentrert ammoniakk (ca. 25%) Blåved kan blekes ved å påføre 35% vannstoffhyperoksyd, som du får kjøpt på apoteket. Når dette har trukket inn i treet, påfører du en konsentrert amoniakk-oppløsning og lar det hele tørke skikkelig. Denne prosessen gjentas til du har oppnådd ønsket effekt. blågjeit har ikke noe med fenderlista å gjøre ........en type sopp som er i stokken Det er ikke fenderlista i seg selv som er problemet. Soppen vokser og trives i fuktig miljø, og hvis ikke tettingen mellom fenderlista og dollbordet er helt bra kommer det vann (og ferskvann er verst!) innom øverste bordgangen, renner på innsiden og trekker inn mellom bordgang 1 og 2 . Derfor er det mest vanlig å se blåved/ blåmann / blågeit i nedre kant av øverste bordgang + skøyter av bord og helst der dollbordet er lavest (nederste del av springet) Soppen er ikke farlig i seg selv, men er skjemmende og legger forholdene til rette for videreutvikling med råte.. dilemma med benaren er et den sprekker så lett opp heller annbefale benar marine Nei, Benar er faktisk ganske så seig, mer seig enn D2 for eksempel og egner seg derfor spesielt godt til treverk som er i bevegelse (båt, foreksempel) Grunnen til at jeg har valgt Benar UVR og ikke B Marine er at jeg liker godt den gyldne tonen den gir etter 4-5 strøk.. Ellers er de to ganske lik. ravilakk .....det fine med den er at den er litt mere seig enn benaren Nei, Ravilakken er en av de hardeste av de lakker som er vanlig til båtbruk og det er vel alminnelig oppfatning at den er best egnet til "Døde materialer" som epoksylaminert /-bakt finer el.l. Jeg er amatør som deg, men har litt andre erfaringer enn du..... og noen andre meninger. Sammen kan vi og andre sikkert krangle oss opp på et høyere forvirringsnivå... Sitér dette innlegget Link to post
dorry gutten Svart 21.Mai.2009 Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 (redigert) Noen kommentarer til de siste innlegga fra "Dorry guten": Fin hjemmeside du har! (du kan få lage hjemmeside til meg også... ) Mye bra forklaringer du kommer med også ( til å være fra Molde! ) men det er noen misforståelser og sammenblandinger som jeg føler jeg MÅ blande meg borti; Ferromax er en primer som du bruker på div jernprodukter. -har aldri hørt at de brukes på blåved/blåmann. (men det kan jo være at det er noe jeg ikke har hørt.. )Derimot Ferro-bet (Blå) Rustvask egner seg bra til det( står til og med på flasken/boksen) 35% vannstoffperoksyd +konsentrert ammoniakk (ca. 25%) Blåved kan blekes ved å påføre 35% vannstoffhyperoksyd, som du får kjøpt på apoteket. Når dette har trukket inn i treet, påfører du en konsentrert amoniakk-oppløsning og lar det hele tørke skikkelig. Denne prosessen gjentas til du har oppnådd ønsket effekt. Det er ikke fenderlista i seg selv som er problemet. Soppen vokser og trives i fuktig miljø, og hvis ikke tettingen mellom fenderlista og dollbordet er helt bra kommer det vann (og ferskvann er verst!) innom øverste bordgangen, renner på innsiden og trekker inn mellom bordgang 1 og 2 . Derfor er det mest vanlig å se blåved/ blåmann / blågeit i nedre kant av øverste bordgang + skøyter av bord og helst der dollbordet er lavest (nederste del av springet) Soppen er ikke farlig i seg selv, men er skjemmende og legger forholdene til rette for videreutvikling med råte.. Nei, Benar er faktisk ganske så seig, mer seig enn D2 for eksempel og egner seg derfor spesielt godt til treverk som er i bevegelse (båt, foreksempel) Grunnen til at jeg har valgt Benar UVR og ikke B Marine er at jeg liker godt den gyldne tonen den gir etter 4-5 strøk.. Ellers er de to ganske lik. Nei, Ravilakken er en av de hardeste av de lakker som er vanlig til båtbruk og det er vel alminnelig oppfatning at den er best egnet til "Døde materialer" som epoksylaminert /-bakt finer el.l. Jeg er amatør som deg, men har litt andre erfaringer enn du..... og noen andre meninger. Sammen kan vi og andre sikkert krangle oss opp på et høyere forvirringsnivå... he he....bra du forklarer hva ting heter som jeg ikke husker .i farta ...men hva er da grunnen til at båter som er lakket med benar flasser av da?....dette er faktisk noe jeg lurer på pga at jeg snart skal lakke min egen båt evnt bare pusse ned og olje ....har ikke helt bestemt meg enda.... og det med ferromax(bet) er helt rett som du sier...jeg for min del husket bare ikke helt alle navnene..men superdupert at du retter opp slik at vi hær inne slipper missforståelser og...*host* din ballsunngutt æ e nok kristiansunder æ som du...bor bare i molde. Redigert 21.Mai.2009 av dorry gutten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 21.Mai.2009 Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 ...*host* din ballsunngutt æ e nok kristiansunder æ som du...bor bare i molde og i e egentli romsdaling som bor i ballsund.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.