Jump to content

Min første trebåtpuss, tips motas med stor takk:)

Reserfjord

Recommended Posts

og.. om benar flasser av er grunnarbeidet for dårlig.

Du MÅ starte på bart treverk, gjerne litt grovt pusset (80-100), tynne ut første to strøka med 25-30% whitespirit, så et par strøk med 10% WS og avslutte med min 3-4 strøk ublandet Benar. Blir sterkt (seigt), fint og holder glansen svært godt. (men egner seg ikke på dollbord, dekk eller andre horisiontale flater..)

Benar er faktisk ganske så seig

Ravilakken er en av de hardeste av de lakker som er vanlig til båtbruk

Vet mange som blander disse to, med bra resulttat!

Min erfaring med bare benar, er at den blir fort slitt og matt og at uv-filteret virker noe svakt. Men den har en vakker tone!

hmmm...hvorfor ikke det ?....

En av grunnene som jeg vet om, er at benaren er seig og blir seigere i varmen og solen, så du lett får fotspor og merker.

Jeg derimot bruker linoljemetoden. Når båten er skrapet ren, setter man inn med rålinolje, balsamterpentin,(kanskje tilogmed noe soppdrepende) vått i vått til båten er mett. Så bruker jeg fortynnet Epifanes, lar denne også trekke godt inn, og bygger på til jeg får et lakklag som har godt feste. Jeg har også tidligere brukt Internationals Blue Peter(tror denne er ute av produksjon) og Orginal som også har vært greie å jobbe med og som har sittet godt uten å flasse. Den sistvente er en billig og grei lakk, men med dårligere uv-filter og mindre slitesterk sammenlignet med Epifanes.

Terrasseolje som ble nevnt, synes jeg høres skummelt og useriøst ut, uten å vite hva de inneholder. :rolleyes: Kjedelig hvis den reagerer med lakken eller oljen man skal ha på siden. Jeg betalte ca 500kr for 20liter linolje, så det er ikke så mye å spare.

Under vannlinjen skal jeg sette inn min egen båt med linolje og siden male med jernmønje. Jernmønje har jeg selv ingen erfaring med, men har lest mye bra om det,og det skal erstatte blymønje, så det skal skal bli spennende. Den kan brukes både på utsiden og innsiden. Dette trenger lang tørketid og er kanskje uaktuelt for deg uansett. Etter hva jeg har forstått, hvis man bruker tretjære og lignende, kan man ikke bruke noe annet siden, men det gjør vel ikke noe så lenge man er klar over det. Dette må jo også gjelde hvis båten er behandlet med dette fra før også! Rett meg hvis jeg tar feil!

Det er mange skoler og like mange meninger som det finnes trebåter :lol: Snakk også med folk i nærområdet ditt som har fine velholdte båter om råd, da kan du jo også se resultatet! Fortsatt lykke til! :flag:

Redigert av thomsped (see edit history)

Takk for flott svar Tomsped!

Linoljetrikset høres ut som en smart metode Så var det jo så billig og. Det blir nok det jeg kommer til å ende med når jeg får satt i gang. Ang under vannlinjen så vet jeg ikke hva som er brukt fra før. Det er bunnstoff oppå i allefall så det er vanskelig å se.

Tipset med å snakke med lokale helter skal jeg ta til etterettning hørtes veldig smart ut.

Jeg har fått tak i kobberstøv (støv som er så fint at det minner om bakepulver). Hva tror dere om å blande dette inn i bunnstoffet?

Reserfjord

Takk for flott svar Tomsped!

Linoljetrikset høres ut som en smart metode Så var det jo så billig og. Det blir nok det jeg kommer til å ende med når jeg får satt i gang. Ang under vannlinjen så vet jeg ikke hva som er brukt fra før. Det er bunnstoff oppå i allefall så det er vanskelig å se.

Tipset med å snakke med lokale helter skal jeg ta til etterettning hørtes veldig smart ut.

Jeg har fått tak i kobberstøv (støv som er så fint at det minner om bakepulver). Hva tror dere om å blande dette inn i bunnstoffet?

Reserfjord

det hadde jeg solgt på finn viss jeg hadde vært deg :lol::lol: .....kobberbunnstoffet fra gjøco er utrolig bra har jeg funnet ut....og det er billig.og det setter seg ikke noe groe på båten ..hær i molde betaler vi 98 kroner literen for det stoffet.....skraper vekk først det som ikke sitter fra sist gang....og grunner med en primer over dær som det trengs (jotun)..så er det bare å rulle på over hele båten under vannlinja..jeg persjonlig bruker den grønne rulla fra jordan ...for så å bruke en rund kost i bordovergangene dær som rullen ikke kommer til......to strøk slik å båten er stoffet ferdig...

Det er ofte slik at når man har holdt på med noe noen år så er det mange ting som etablerer seg som en sannhet uten at realitetene er så godt fundert. Når det gjelder hva som er bra og best utapå og inni, over og under på båt, så er det min erfaring at de fleste sverger til det som de mer eller mindre tilfeldig startet med "som ung". Mange gamle resepter med blanding av "dette og hint", er utvilsomt gode tips som er utprøvd gjennom generasjoner. Likevel blir jeg fristet til å tenke så enkelt som at; -er det SÅ bra så vil en eller annen av produsentene av lakk/olje, med en kraftig produktutviklings-avdeling i ryggen levere dette ferdig og forbrukervennlig på markedet.

Når det er sagt:

Metoden med linolje og deretter Epifarnes synes jeg høres fornuftig ut ( thomsped) Jeg opplever Epifarnes som ganske "treig" å stryke ut, men med litt whitespirit er den sikkert bedre, også til å trenge inn og feste seg.

Terasseolje inneholder masser whitespirit (opp mot 60 %, og kanskje mer for enkelte merker..) + linolje, så det er kanskje ikke spesielt skummelt å bruke men det meste fordamper og du må trolig holde på ei stund før treverket er mettet... Lettere å bruke linolje med eventuell innblanding etter eget hode... Rå linolje trenger lett inn men herder ikke så lett, Kokt linolje er noe treigere men herder lettere og kan brukes til toppstrøk f.eks. innvendig

Kobberstøv har de god tro på i båthavna her! Flere hadde historier om folk som med godt resultat har blandet i forskjellige kobberblandinger. Virker sikkert godt, men om det er miljøvennlig eller lovlig skal "intet være sagt"!

Jeg vil nok henge meg på Thomsped når det gjelder linoljemetoden. Jeg har tenkt å ta skroget på min egen båt neste år, og skal skrape den ren til høsten, og begynne med sausingen av terpentin og linolje etter nyttår eller når temperaturen tilsier det. Poenget er vel at hvis man lakkerer etter linoljebehandlingen kommer det ikke vann inn bak lakken og får den til å løsne. Men vent noen uker etter linoljebehandlingen før du lakkerer. Den trenger lang tid for å tørke.

Ikke bruk malerterpentin, men skikkelig terpentin. Sjekk for all del Trebaatsakuten. Der er det mange tips og triks som er veldig nyttige.

Ferro-bet rustvask er MEGET effektivt når det gjelder blåved. Jeg brukte det på en gammel skøyte, og til og med gammelkaillan måtte innse at det var effekivt.

Har du tenkt å ta med båten opp til Trondheimsfjorden etterhvert?

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Det er helt riktig, Epifanes er ganske treig å stryke ut, jeg har alltid hatt i noen få prosent Owatrol rust olje,(et gubberåd fra havna) som jeg har vært fornøyd med. Mulig det går like bra med white sprit også! De siste årene har jeg brukt rulle og driver og har fått bra resultat uten sig.

Redigert av thomsped (see edit history)
Det er helt riktig, Epifanes er ganske treig å stryke ut, jeg har alltid hatt i noen få prosent Owatrol rust olje,(et gubberåd fra havna) som jeg har vært fornøyd med. Mulig det går like bra med white sprit også! De siste årene har jeg brukt rulle og driver og har fått bra resultat uten sig.

har du brukt rulle på lakken som skal på skandekket?.....hadde i såfall ikkje vært meg i mot viss det er samme resultat

Jeg vil nok henge meg på Thomsped når det gjelder linoljemetoden. Jeg har tenkt å ta skroget på min egen båt neste år, og skal skrape den ren til høsten, og begynne med sausingen av terpentin og linolje etter nyttår eller når temperaturen tilsier det. Poenget er vel at hvis man lakkerer etter linoljebehandlingen kommer det ikke vann inn bak lakken og får den til å løsne. Men vent noen uker etter linoljebehandlingen før du lakkerer. Den trenger lang tid for å tørke.

Ikke bruk malerterpentin, men skikkelig terpentin. Sjekk for all del Trebaatsakuten. Der er det mange tips og triks som er veldig nyttige.

Ferro-bet rustvask er MEGET effektivt når det gjelder blåved. Jeg brukte det på en gammel skøyte, og til og med gammelkaillan måtte innse at det var effekivt.

Har du tenkt å ta med båten opp til Trondheimsfjorden etterhvert?

* helt enig i at linolje og terpentin er det aller beste..men da eneste olja båten har vært i nærheten dem siste 10 åra er etiketten på en motor oljeboks og det tilsier at skuta trenger 30- 100 liter olje for å bli "mettet" er gode råd dyre.....og ikke minst olja...og terpentinen.....

derfor jeg fant ut at pris pr liter er bedre på terasseolje for å få mettet opp...for så å ta slutten med linolje og terpentin.....*

men..maler terpentin...hva menes med det?..slik terpentin en får tak i butikken dvs amerikansk terpentin ? ?......den er akurat like bra som det som refereres som skikkelig terpentin ..he he...det blir jo nesten som å si...ja men....du får jo kjøpe deg skikkelig bil.(da bilen har konka ) ...kjøp BMW ..eller båt for den del..meeen.....skulle nesten vedde halve bikkja mi på at det er akurat den samme terpentinen...bare se på etiketten så er det ikke store forsjellen...... terpentin er organisk...white sprit er kjemisk...thats it...

eneste forsjellen er at vi god troende sjeler som ikke kan defineres som land krabber ene halvdelen av året ikke tar seg tid til å sjekke opp om det er det samme produktet og om ikke minst vi blir snytt for masse penger bare forde at vi pusser opp båt eller som alle andre bortsett fra meg velikeholder..he he

men for all del you go boy :diving:

Redigert av dorry gutten (see edit history)
-ser på boksen at Epifanes anbefaler å tynne med 50/25/og 15% på de tre første strøka med Epifanes Tynner, hva nå det er!!??! Er det rett og slett White spirit ??

viss det står på boksen at lakken er white sprit basert kan du godt bare bruke den som tynner.....og ikke bry deg om den dem annbefaler...eneste dilema er at viss du skal klage på resultatet..og saksøke produsenten for øk føkk masse miliona....må du klart si du brukte dems tynner..he he...refirerer til mitt siste innlegg om pris osv......:wflag::flag_sw::wflag:

terpentin er organisk...white sprit er kjemisk...thats it...

Du sier mye rart, dorry gutten,--til å være fra Kristiansund... :wink:

Hva mener du med "kjemisk"?

Både terpentin og white spirit er organiske løsemidler, med litt forskjellige egenskaper og opprinnelse. Begge brukes som løsemiddel for å oppnå ønsket viskositet i en lakk eller maling og fordamper omtrent på samme måten"etter bruk"....

Hei.

Fin båt du har fått deg!

Linoljeblandinga er topp, nå som før om årene :yesnod:

Jeg kommer stadig tilbake til ravilakken og er godt fornøyd med den. har ekperimentert litt rundt om på skøyta med benar og annet, men er mest fornøyd med ravien.

Jeg tar den lettvinte veien og legger inn link for de som kan ha interesse av det. Her har jeg skrevet litt om hva vi bruker på skøyta, blandingsforhold og noen småtabber underveis :wink:

http://www.123hjemmeside.dk/trebaat/10325789

Sitat boksen: Epifanes er basert på en blanding av modifisert linolje, kinesisk treolje og fenol resiner.

Ja, det ble man jo klokere av...

he he..vell i har ingen dr grad i detta.....lell om det kansje hørest slik ut.....*kremt* men i har tatt me ein anker dram (og nå skal jeg ikke skrive på romsdalsk )

" produktet " kinesisk treolje skal du ikke byr deg noe om......det er olje av aller billigste sort har jeg lært fra folk i bransjen dvs at kineserne eller jappsene finner ..som alle andre økonomiske folk i penge bransjen et produkt som er tilnærmet så godt som det en resept sier et produkt skal innholde for å presse prisene nede så det er rett og slett et rea produkt..eller ergo som du sikkert kjenner til ......he he men skulle tro at viss en laster ned databladet til epifanes kommer en fram til at det er oljebasert og ikke vannbasert..ikke sant.. ? så da har vi begge ..eller alle sammen kommet frem til at vi har i grunn har kommet frem til akurat det samme :cheers:

men...det jeg lurer litt mer på er ..hva er modifiser linolje? ...sitter faktisk å lurer på om jeg skal stikke ned å spørre mr vågseter i morgen om det..kansje han får litt mere grå hår?..he he

Nu får vell en svensk blanda sig i diskutionen eftersom det kommit upp en svensk flagg :lol: .

Detta med malar terpentin o amrekansk terpentin är det inte så stor skillnad på har jag hört .

Malar terpentinen är semre kvalitet dvs mer orenheter i annars skall det va samma prudukt.

Det e som de säger att det fins lika många metoder att pussa på som det fins träbåtar men här kommer mitt sätt.

Utsidan mättar jag med rå linolia o terpentin blandar 30/70 alla strøk ( inte whitsprit!!!!! det tvättar man penslar med)

När så träet ikke drar inn mer så låter jag det stå ett par dagar för att sedan vaska med rødsprit-

Rødspriten tar vekk den¨øverflødiga linolian. om man vill så kan man ta ett par strøk med kokt lino o terpentin ca50/50.

När jag gjort det så blandar jag benar uvr o ravilakk 30/70 o denna blandning spär ja med terpentin det första laget.

Jag lägger alltid på minst 5 lag lakk var sesong men det e ju valfritt .

Anledningen att jag gør det e bara för att få ett tillrekligt skydd mot solen.

Jag tror att den största grunden till att lakk flassar är att solen torkar ut ytan o skapar mikro sprikker som vatten sedan sprenger ut. Har man då ett tunt lag så får man slepp från tre.

Innsidan sprutar ja med rå lino o terp 50/50 under vintern men nskall det gjöras om våren så blandar ja som på uts.

När ja e klar med det så tvättar ja med rödsprit før att sedan olja med kokt lino

Min erfaring är att man kann lägga hur mykket tid o pengar som helst i trebåten men att gammelgubbarnas metoder är oftast de enklaste o besta till vardags.

ps skulle ni va nere vid hurtigb kaia i molde o det ligger en bunker båt där med en svensk omb kom då o slå en prat.:)

Det är bara idioten som anser sig fullärd.

Var det en klok man som sa en gång.

Må jag aldrig bli idiot!!!!!

Nej vi är där o bunkrar dvs fyller disel på fergerna var onsdag.

Ang whits o terpentin så har du delvis rett:) whits är en nafta o utvins från olja o stenkol medans terpentin är furuns naturliga røtskydd

derfør tvetta penslarna i whits o bruk terpentinet på tre

Utsidan:

* rå linolia o terpentin 30/70

* stå ett par dagar

* vaska med rødsprit-

* kokt lino o terpentin ca50/50.

* benar uvr o ravilakk 30/70 ... med terpentin ... 5 lag .

5% White Spirit! ..gjør utstrykningen mye lettere

Lærerike innlegg! Ryddig og fornuftig.

Hvorfor blander du ravi og benar, lundberg? Hvilke egenskaper er det som blir bedre da??

största grunden till att lakk flassar är att solen torkar ut ytan o skapar mikro sprikker som vatten sedan sprenger ut

Enig i dette. En kjenning med trebåt pusser ned hvert år men legger på bare tre-fire strøk med olje (Dekksolje) og ingenting oppå. Etter noen måneder kommer flassingen.... :sad:

Med Benar er det også viktig (tror jeg) at man matter ned mellom hvert strøk. De nye pussemattene på Biltema er glimrende til dette. 280 grid; så fin at de ikke tar for mye av lakken samtidig som de rufser opp litt på micro-nivå..

matte.jpg

pointet med pussinga/mattinga mellom strøkene er i grunn bare at en skal ta vekk trefibrene som reiser seg da det er bløtt..men det er viktig at en ikke pusser for masse....en skal bare matte ned flaten...og på denne måten blir overflaten glatt og fin ....nesten som slik speiloverflate...dem mattene er sikkert supre til denne oppgaven.....og det fine med dem er at dem sikkert kan skyllest med vann etter bruk

Redigert av dorry gutten (see edit history)

Anledningen är att jag får en mykare lakk som kann røra sig med skåget i sjøn. Men jag behåller det mesta av ravilakkens slitstyrka. Det bra till e ju så att det e 2 st mykket bra produckter i vettigt pris.men ingen av dom e 100% bra till treskrog men blandar man dem så blir det nestan som de dyrare mer annpassade lakkerna altså i allafall 95% bra

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...