ter-av Startet 20.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 20.Mai.2009 "Amerikanske myndigheter er bekymret for at kvaliteten på det stadig mer populære og satellittbaserte navigasjonssystemet GPS (Global Positioning System), vil bli forringet allerede neste år, med fare for feil og nedetid, skriver the Guardian." http://www.aftenposten.no/forbruker/digita...icle3084730.ece Noen som kjenner til status for de europeiske alternativene? Ser ut til at vi trenger dem snart........ Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Capitaine Svart 20.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 Som med det meste annet på baatplassen.no, er det allerede diskutert i minst en tråd fra før. Her har du en ganske fersk link hvor temaet er tatt opp: Ingen gode nyheter for oss med GPS Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 20.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 Nå fikk jeg en sånn dårlig magefølelse, fordi jeg er av den pessimistiske typen som har lett for å måle fanden på veggen. Jeg tror ikke et øyeblikk at GPS systemet kan forfalle! Derfor håper jeg at det en krisemaksimering av amerikanske media som har plukket opp en "begrunnelse" for et budsjett innspill for å få mere penger Men, så var det den onde magafølelsen. Hva om dette er et innspill til en fremtidig brukerbetaling? Jeg har ikke noe i mot å betale en lisens, men da tror jeg ikke at jeg da kan bruke min trofaste Garmin 12 lenger. Jeg tar nok feil igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 Forteller meg bare at man forventer at de militære vil få mindre til kuler og krutt i Obamas budsjett. Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 20.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 Kan berolige alle med at dette er totalt feil og nok en "sensasjon" overført direkte (og uten kildekritikk) fra en engelsk avis. Det som er forsinket er overgang til 3. gen GPS satelitter. Det er i dag 32 aktive GPS satelitter. På grunn av måten systemet er designet på kan aldri mer enn 21 være aktive om gangen. Det er med andre ord 11 stk i reserve. Den siste GPS satelitten ble skutt opp mars i år og det er en ny på trappene til høsten. Men andre ord kan 11 stk. satelitter ta kvelden og systemet vil fortsatt virke..... GPS systemet er i dag på versjon 2 (noen kaller det også v2.5). Men overgang til 3. gen satelitter, og system, er forsinket. Det skulle begynt oppskytning av slike satelitter i 2007 men det er forsinket med 2-3 år grunnet forhold som jeg ikke husker. Så alle kan i grunnen ta det med ro...... /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.