Jump to content

Trebåt, problemstilling ved sjøsetting

Hydrox

Recommended Posts

Etter omtrent 20 års hvile i et naust skal jeg nå sette ut en 28 fots Rolfsnes. Den står på slipp og skinnene på slippen er i en så dårlig forfatning at det mest sansynelig ikke finnes en retrett. Er jaggu ikke sikker på at jeg får den ut en gang fordi jernskinnene er mollråten. For tiden er det for lite flo til å trutne den på slippen, jeg må utenfor marabakken for å få båten flott.

Hvor mye kan jeg rissikere at dette lekker..?!?!?!

Båten er nå godt sauset med Blackvarnish under vannlinjen og det er bunnstoff oppå der igjen. Skutesidene har fått nytt kitt i natene og er oljet og stellt.

Holder det med to 220V lensepumper for å holde dette i sjakk?

Ved springflo har det vært vann helt opp til vannlinjen på hekken og det er bare småskvetter som har kommet inn. Da står det vann som sakt opp på hekken og mangler omtrent en halv meter til vannlinjen på baugen. Slippen er jo selvfølgelig skrå oppoverbakke.

Kan jeg føle meg til en hvis grad trygg siden den ikke har tatt inn noe særlig vann ved springflo?

Litt kjedelig om skuta går til bunns......

Smør margarin eller grease langs alle skjøter, og sett ut. Dette går nok bra, skal du se...

Om det er synlige store sprekker, er det lurt å legge litt Farm i disse. Men ellers går det greit med grease eller margarin. Med et kravellbygget skrog som du har så er eventuelle sprekker godt synlige, så hvis du ikke har noe du er bekymret for så burde ikke dette være noe problem.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg var med å satte ut en båt som hadde stått på land veldig lenge og da vi satte den ut så det stygt ut,vannet fossa inn.

Men en som var med på dette hadde tatt med seg drevgarn og gikk ombord og begynte å stappe drevgarn inn der det

piplet inn vann.Dette reduserte flommen av vann til et minimum og etter en uke var båten tett.

Men en som var med på dette hadde tatt med seg drevgarn og gikk ombord og begynte å stappe drevgarn inn der det

piplet inn vann.Dette reduserte flommen av vann til et minimum og etter en uke var båten tett.

Det er jo en risiko for å stappe for mye garn i sprekkene - når det begynner å trutne så sprekker det videre pga at drevgarnet hindrer sprekkene å krympe sammen. :nonod: Jeg tror jeg ville gjort som index skriver ovenfor. :yesnod:

Selv om jeg også er født "P-kall" (her betyr det "fra Averøya") er jeg ikke enig med deg, P-kall.

Å begynne å drive på en båt under sjøsetting kan føre galt til verre...

-har mer tro på et mykt, fleksibelt tettemiddel som f.eks. Farm eller Roof7 på de verste stedene. Men jeg synes da det høres bra ut dette her; "godt sauset med Blackvarnish under vannlinjen og det er bunnstoff oppå der "

og min "strøm-lensepumpe" av normal Biltema-kvalitet tar jo unna noe voldsomt med vann, da.... MEN du må beregne at du må sitte "lensevakt" et lite døgn i verste fall. Min erfaring tilsier at lekkasjen halveres hver time, så etter en 10-12 timer er det sjelden behov for noe ut over vanlig lensepumpe med nivåvakt...

Kan ikke se lys gjennom båten så jeg tror den er rimelig tett. Har i hvert fall kjøpt en solid pumpe nå for å ta unna, får se om det blir ut med den i morgen.

Takker for alle tips, margarin har jeg troen på, men som sakt så er det ikke rare sprekkene i den.

noe du kan gjøre er å få tak i litt fin sagma og maure etter du har satt ut..dvs at du fåt tak i en lang stokk som ikke er for tung....så kapper du av toppen av en kanne f.eks en spylerveske kanne som du fester i stokken ....nederste delen fyller du med sagma . øverste delen fester du en trå i .så trer du øverste delen av kanna over den nederste som er på stokken

og etter du har satt ut trekker du hele sulamitten under båten...og eventuelt dit du vet du har mye lekasje i skråget. og da du trekker i tråen vil øverste delen av kanna dette av resten og sagmaen vil flyte opp langs skråget....og der det er lekasje vil sagmaen fylle i gjenn sprekkene og minske bruken for 230v lensepumpe.....

det fine med denne måten er at da sprekkene begynner og truttne vil sagmaen bli presset ut og dette medfører ikke at sprekkene blir større

det med black wanish og bunnstoff har jeg funnet ut er en dårlig kombinisjon....du vil få en reaksjon som gjør at du mister bunnstoff.jeg vet dette ble gjort før i tiden. og at det virket bra...men etter at produsentene har tatt vekk de "gode" stoffene i bunnstoffet er det noe som ikke går i hop ....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...